Foderfrågor

Youmeoh

Trådstartare
Satt och räknade lite på min hästs foderstat och fick fram att han fick för lite av både kalcium och fosfor, men när jag räknade på Ca/P kvoten var det lagom :confused::confused:

Vad kan man ge om han får i sig för lite kalcium och fosfor?

(Jag är inte direkt bra på att räkna ut foderstater) :smirk:

Sv: Foderfrågor

Är det bara kalcium och fosfor som saknas kan man ge dikalciumfosfat, men oftast är det bättre att välja ett komplett mineralfoder med lämpligt innehåll. Då får man även med spårämnen och i vissa fall vitaminer.

Kvoten är ju just bara en kvot, och säger inget om huruvida behoven är täckta. Alltså måste du i första hand se till att ge tillräckligt mycket av näringsämnena, därefter justera kvoten mellan dem för att få rätt balans i foderstaten.

Sv: Foderfrågor

Om kvoten är bra, kan du inte bara ge mer grovfoder?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 782
Senast: Nota
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka