Foderfråga

TeamLundVer

Trådstartare
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

Min mor har en hund på 7år. 25% labbe, 25% schäfer, 25% flatte och 25% golden.

Hon har uppenbara viktproblem och behöver ett dietfoder som samtidigt är skonsamt då hon väldigt lätt får mycket eksem på hela kroppen.

Någon idé?

Tack på förhand

/Nena

Sv: Foderfråga

Vad äter hunden nu ? Gå till en veterinär och botanisera bland deras foder....då kan du ju samtidigt disskutera problemet. Har *nässtan* likartat problem..dock ej exsem, men däremot klåda samt jag sa att: hunden får inte öka så mycket i vikt. Kör numera med Specific Food Allergy Management CDD-HY. 900:- för 15 kg, dyrt som sjutton, men verkligen värd sitt pris. Om jag inte inbillar mig (villket jag inte tror) verkar hunden på 3 veckor fått finare päls samt att klådan faktiskt minskat. Fast undra om man kan se nåt på så kort tid ?? Men det verkar ju som så, så jag ska fortsätta med detta foder.

Hur mycket är "uppenbara viktproblem"? Hur mycket vikt ska hunden bli av med?

Nu kör jag med en ren uppskattning här då jag aldrig själv har vägt hunden som i övrigt har storlek som en labbe. Skulle tippa på att det är upp mot 10 kilo för mycket :crazy:

Kan bli svårt. Har du ett dietfoder som fungerar så varför inte bara minska mängden.
PL

Just nu har de inget dietfoder som funkar, därav min fråga. De dietfoder de provat har antingen fått eksemen/ klådan att förvärras elelr inte mättat tillräckligt dvs hunden har vid användningen av dessa stulit mat och varit agressiv ring maten :(

Vad äter hunden nu ? Gå till en veterinär och botanisera bland deras foder....då kan du ju samtidigt disskutera problemet. Har *nässtan* likartat problem..dock ej exsem, men däremot klåda samt jag sa att: hunden får inte öka så mycket i vikt. Kör numera med Specific Food Allergy Management CDD-HY. 900:- för 15 kg, dyrt som sjutton, men verkligen värd sitt pris. Om jag inte inbillar mig (villket jag inte tror) verkar hunden på 3 veckor fått finare päls samt att klådan faktiskt minskat. Fast undra om man kan se nåt på så kort tid ?? Men det verkar ju som så, så jag ska fortsätta med detta foder.

Är det ett foder som håller nere vikten också eller är det "enbart" ett allergifoder?

Maten är ju inte hela lösningen. Vad får hunden för motion? Om den är överviktig får den ju uppenbart alldeles för lite motion, vilket alldeles för många hundar tyvärr får.

Om hunden är hel och frisk, så är det ju egentligen bara att öka motionen succesivt och ev minska/byta foder.

Jag tror att Peter med dietfoder menade ett foder som inte framkallar eksem/allergi. Finns det ett sådant fungerande foder till hunden så kan man bara dra ner på dagsransonen.

Jag tror att det är rätt ände att börja i. Ett foder som hunden inte får utslag av, en mindre giva och mer motion. Här vill jag slå ett slag för simning som är skonsamt, bygger muskler och bränner massor av energi. Efterhand som hunden är starkare så kan man öka på den övriga fysiska motionen mer och mer. Att gå med hunden i obanad terräng är också skonsamt och det tvingar hunden att lyfta mycket på benen (bra för rörelseomfånget samtidigt som det är energikrävande).

Maten är ju inte hela lösningen. Vad får hunden för motion? Om den är överviktig får den ju uppenbart alldeles för lite motion, vilket alldeles för många hundar tyvärr får.

Om hunden är hel och frisk, så är det ju egentligen bara att öka motionen succesivt och ev minska/byta foder.

Jag vet, men nu är dert inte min hund så halshugg inte mig (ville bara skriva det lite förebyggande).

Hunden är en gårdshund dvs. hon får den motion hon själv skaffar sig. Problemet är ju att henes aktivitetsnivå minskar med övervikten..

Det finns några fler problem, nämligen att när hon kommer ner på nästan rätt vikt så matas det hej vilt av människomat - här ska ätas rester :crazy:

Hon gick ner en hel del i somras och började vara mer aktiv (4 foxterriervalpar i huset kan få vem som helst att tappa vikt) men nu är hon som sagt på uppgång igen. Jag har pratat med min mor och tror att jag äntligen börjar få henne att inse att de gör hunden en otjänst genom att ge henne ngt extra övht även om hon är mer i rätt vikt när de gör det.

Tänkte skriva en liten do and don't lista till dem och tejpa upp i köket bla med exakt hur mkt mat hon ska ha osv men måste hitta ett lämpligt foder först.

Bantningsfoder med bulk för mättnad kan vara svåra att kombinera med andra dietfoder. Oftast anpassar sig magsäcken o mättnadskänslan relativt snart till en begränsad fodergiva. Övergången verkar vara en fråga om uppfostran(av hund och ägare) resp inte lämna ngt att stjäla. Går det inte att hålla sig till ett foder så är det bortkastade pengar med dyra dietfoder.
PL

Senast ändrad:

Jag tror att Peter med dietfoder menade ett foder som inte framkallar eksem/allergi. Finns det ett sådant fungerande foder till hunden så kan man bara dra ner på dagsransonen.

Jag tror att det är rätt ände att börja i. Ett foder som hunden inte får utslag av, en mindre giva och mer motion. Här vill jag slå ett slag för simning som är skonsamt, bygger muskler och bränner massor av energi. Efterhand som hunden är starkare så kan man öka på den övriga fysiska motionen mer och mer. Att gå med hunden i obanad terräng är också skonsamt och det tvingar hunden att lyfta mycket på benen (bra för rörelseomfånget samtidigt som det är energikrävande).

ahh då är jag med på noterna. Finns tyvärr inget bra allergifoder heller som de har testat. Simma gjorde hon ju för en del år sedan med min mor (på djursjukhuset) efter höftledsoperationer (opererade bägge innan hon var 1½ år gammal..) och det tyckte hon ju om.

Svårigheten är väl att få mor att åka dit med henne. (hon råkade köra över en av hundarna för några veckor sedan och menar på att hennes hund är död så resten är övriga famlijs problem..) Men kanske om jag erbjuder mig att åka dit med henne? :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 822
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 920
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden