Foderförklaringar

Myzan87

Trådstartare
Har suttit och försökt förstå allt det här med analys, MJ, kvot m.m. Men jag begriper ingenting. Visst förstår jag att det står för något, bara inte för vad. Så jag skulle gärna vilja ha en förklaring på detta nu inför hösten. Vad är idealet gällande hö? Hur räknar man ut foderstaten? Hur vet man att foderstaten räcker för en speciell häst?

Förklara gärna allt som ni kan komma på! Har försökt läsa Planks(?) bok ang fodring men det gick inte så bra...Vill gärna lära mej detta

Sv: Foderförklaringar

Det finns mycket att lära sig. Jag kan skriva ner några basic grejer och betäckningar.
TS= torrsubstans, dvs fodret minus vatten. För allt foder innehåller vatten mer eller mindre, bete tex 60% vatten, dvs 40% ts.
MJ= megajoule. Den enhet energin mäts i.
Smbrp= smältbart råprotein. Dvs de proteinet hästen kan tillgodogöra sig.
Kvot= Proteinet (g) dividerat med energin (mj). Man brukar säga minst 6 till en häst på underhåll som inte ger di eller är dräktig eller hingst eller unghäst. Men en högre kvot är inte skadligt. Man ska inte enbart räkna en foderstat på kvot utan gå efter hästens näringsbehov av protein, energi, mineraler.

När man ska göra en foderstat ska man först räkna ut hästens behov. Det skiljer sig på hästens ålder, lättfödd/svårfödd, hull, kön, dräktig/digivande, vikt. Och förstås INDIVID. Det finns tabeller att gå efter. Det bästa är att inte gå enbart på en tabell utan hålla koll vad ens egen häst fungerar bra på, prova sig fram och sen använda de siffrorna nästa gång man får ska räkna foderstat.

Sen räknar man ut arbetstillägg.

Sen har man en foderanalys på sitt grovfoder och börjar med att täcka hästens tuggbehov av ts. Dvs den minimimängd hästen behöver för att magen ska fungera normalt. 1-1,5 kg ts per 100 kg häst är det. Och det är minimum! Alla hästar mår bra av större mängd, i det fria äter de ca 18 h per dygn! Får de tugga för lite kommer magstörningar och beteendestörnnigar som brev på posten.

Sen räknar man hur mycket hästen behöver äta för att få i sig tillräcklig mängd energi och protein samt mineraler.

Knåpar ihop det med lagom grovfodermängd och kraftfoder och tillskott vid behov.

Det finns foderstatsprogram att ta till hjälp. Man kan använda de som rådgivning eller som miniräknare.

Framförallt fodra med ögat! Och se till så hästen mår bra!

Plancks bok är en bibel. Men är man helt grön på foder är den lite komplicerad. Läs de "lätta" avsnitten och försök förstå dem till att börja med.
:idea:

Tack så mycket! :bow:

Har alltid fodrat efter ögat innan och tack och lov har det gått bra. Men vill som sagt lära mej mera inför framtiden :)

Det är inte Smbrp som man ska dela med mj? Finns det några program på internet som man kan använda eller köpa? Finns tabellerna också på internet?

Om en häst står ute i hagen med mycket gräs (enligt mej idealiska kuperade hagar) från 6-18 dvs 12timmar. Ska man försöka täcka tuggbehovet i 6timmar där inne? Kan man fylla upp tuggbehovet med hjälp av halm utöver höet? Eller man måste dra ner på hö?

Många frågor känner jag :angel:

Jo, Plancks bok var svår när man inte förstod den. Det är inte det att man inte vill. Bara att man behöver någon att fråga så man kan förstå det bättre

Det är alltid smbrp man räknar med. Bara råproteinet står ofta med i innehållsförteckning men då vet man inte hur stor smältbarheten är/upptagningsförmågan.

Programmen kan du googla fram. Hippocampus är gratis och populärt, framtaget av SLU.
SLU har en folder Utfodringsrekommendationer för Häst som man kan beställa. Men det finns säkert på internet (tex på hippocampus kan man räkna fram behovet så slipper man räkna matte själv. :idea: )

Det bästa är att låta hästen tugga så mkt som möjligt, utan att den blir fet förstås (vilket kan vara ett stort bekymmer att ordna med en lättfödd häst). Halm är mkt bra komplemment, den ska förstås vara i "livsmedelskvalitet" (eller vad det heter för hästar).
Jag brukar själv inte vilja att min häst är utan mat mer än 4-6 timmar i sträck. Många små mål är det ultimata.

Hästarna här får "lunch" vid 5-6tiden och kvällsfodringen vid 8-9 tiden. Därefter får de inget förrens vid halv 6tiden på morgonen. Men när de står inne händer det att vi slänger till dom lite extra om de kommit in tidigare pga ridningen. Strör med halm så där finns alltid något att tugga på och ute i hagen blir det aldrig tomt på gräs.

Så jag tror själva tuggbehovet är rätt tillfredsställt *funderar*

Men står Smrp med när man får hem analysen?

Tack så mycket ännu en gång :laugh:

Vill bara tillägga en sak, på analysen står det ofta (alltid?) två värden, det ena är per kg foder och det andra är per kg TS (torrsubstans). Det är det första värdet du ska räkna på.

Du bör också ta med mineralerna i analysen. Då bör du ha en kvot Ca/P (kalcium delat med fosfor) som ligger mellan 1,2 - 2 ca - men det ser du på hippocampus foderstatsprogram.

Sedan kan du titta på Kraffts hemsida, de har en "foderskola" som även finns i tryckt form, den är lite lättare än Plancks bok.

Till sist, det där med tuggtid, det gäller att ha koll på TS - torrsubstansen, då får de tillräckligt att äta. Min ena häst, Matvraket, visar jättetydligt - han blir tvärsur när han inte får tugga ordentligt. Nu är hästarna inne på natten, de får kvällsmat tidigast 20 (om vi inte jobbar dem något) och sedan kommer de ut på morgonen vid 8-tiden och går då och tuggar som de vill. Oftast tar vi in vid 18 (om det inte är för varmt).

Det är ju jättesvårt att veta vad/hur mycket de äter i hagen, men man får hålla koll på magen (som sväller okontrollerat :angel: ) och humöret! För någon vecka sedan så var de proppmätta när de kom in på kvällen, åt i nåder kraften :eek: och ställde sig sedan att sova i ett hörn. Då var jag mest bekymrad över hur tjocka de skulle bli innan vintern :cool: och övervägde allvarligt någon typ av betesreducerare (typ greenguard), men Matvraket är expert på att klia av sig grimmor och flughuvor, så det känns inte som någon lösning utan alternativen är att begränsa utevistelsen eller acceptera rondören :grin:

Nu märks det att gräset inte längre "räcker" näringsmässigt - det finns fortfarande gott om strån i hagen, men det har inte putsats, så det växer inte längre utan har gått i frö (därmed ökar gräsets innehåll av fiber och mängden protein sjunker) - för de slukar kraften, slickar krubborna och ställer sig direkt och börjar äta av grovfodret. Och Matvraket har väldigt bråttom ut på morgonen! Men matte är nöjd för måttbandet börjar visar en minskande rondör :p

I vintras gick de i grushage och fick då frukost vid 7, lunch vid 11, eftermiddagsmat vid 15, mellanmål vid 18 och kvällsmat vid 21. Bara små givor, men ändå tillräckligt för att tillfredsställa tuggbehovet vid varje tillfälle och nattmaten var förstås lite större. Då var de "smala" och fina :love:

Jag har gjort små trekantiga "lådor" som jag sätter in i boxen. Lådorna har fyrkantsgaller som hästarna får pilla ut grovfodret ur (funkar inte riktigt med hö, det bryts, men ensilage är segare och varje tugga drar med lite fler strån). På så sätt får de jobba mer för varje strå och det tar längre tid att äta/tugga (behöver jag säga att mina hästar är väldigt lättfödda:angel:). Det funkar jättebra, hästarna äter mindre när de inte proppar munnen full, men är lika nöjda (eller nöjdare eftersom de i princip har tillgång till mat hela natten)! Iden fick jag från Ova Linds hemsida http://www.swedishhoofschool.com/sv/automater.html

Oj oj oj vad långt det blev, men det är ju så jätteintressant med foder!

Lycka till!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 233
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 663
Senast: Zevs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka