Sv: Foderförklaringar
Vill bara tillägga en sak, på analysen står det ofta (alltid?) två värden, det ena är per kg foder och det andra är per kg TS (torrsubstans). Det är det första värdet du ska räkna på.
Du bör också ta med mineralerna i analysen. Då bör du ha en kvot Ca/P (kalcium delat med fosfor) som ligger mellan 1,2 - 2 ca - men det ser du på hippocampus foderstatsprogram.
Sedan kan du titta på Kraffts hemsida, de har en "foderskola" som även finns i tryckt form, den är lite lättare än Plancks bok.
Till sist, det där med tuggtid, det gäller att ha koll på TS - torrsubstansen, då får de tillräckligt att äta. Min ena häst, Matvraket, visar jättetydligt - han blir tvärsur när han inte får tugga ordentligt. Nu är hästarna inne på natten, de får kvällsmat tidigast 20 (om vi inte jobbar dem något) och sedan kommer de ut på morgonen vid 8-tiden och går då och tuggar som de vill. Oftast tar vi in vid 18 (om det inte är för varmt).
Det är ju jättesvårt att veta vad/hur mycket de äter i hagen, men man får hålla koll på magen (som sväller okontrollerat
) och humöret! För någon vecka sedan så var de proppmätta när de kom in på kvällen, åt i nåder kraften
och ställde sig sedan att sova i ett hörn. Då var jag mest bekymrad över hur tjocka de skulle bli innan vintern
och övervägde allvarligt någon typ av betesreducerare (typ greenguard), men Matvraket är expert på att klia av sig grimmor och flughuvor, så det känns inte som någon lösning utan alternativen är att begränsa utevistelsen eller acceptera rondören
Nu märks det att gräset inte längre "räcker" näringsmässigt - det finns fortfarande gott om strån i hagen, men det har inte putsats, så det växer inte längre utan har gått i frö (därmed ökar gräsets innehåll av fiber och mängden protein sjunker) - för de slukar kraften, slickar krubborna och ställer sig direkt och börjar äta av grovfodret. Och Matvraket har väldigt bråttom ut på morgonen! Men matte är nöjd för måttbandet börjar visar en minskande rondör
I vintras gick de i grushage och fick då frukost vid 7, lunch vid 11, eftermiddagsmat vid 15, mellanmål vid 18 och kvällsmat vid 21. Bara små givor, men ändå tillräckligt för att tillfredsställa tuggbehovet vid varje tillfälle och nattmaten var förstås lite större. Då var de "smala" och fina
Jag har gjort små trekantiga "lådor" som jag sätter in i boxen. Lådorna har fyrkantsgaller som hästarna får pilla ut grovfodret ur (funkar inte riktigt med hö, det bryts, men ensilage är segare och varje tugga drar med lite fler strån). På så sätt får de jobba mer för varje strå och det tar längre tid att äta/tugga (behöver jag säga att mina hästar är väldigt lättfödda
). Det funkar jättebra, hästarna äter mindre när de inte proppar munnen full, men är lika nöjda (eller nöjdare eftersom de i princip har tillgång till mat hela natten)! Iden fick jag från Ova Linds hemsida
http://www.swedishhoofschool.com/sv/automater.html
Oj oj oj vad långt det blev, men det är ju så jätteintressant med foder!
Lycka till!