foderbehov

Sv: foderbehov

Min pålla behöver ca 60% mer än tabellerna:o

Hon skulle inte se riktig ut på det som ex Hippocampus rekommenderar. Dvs ca 75 mj. Hon behöver 125:p
Jag använder fodertatsprogram mest som miniräknare!

har märkt det nu. :D men visst är det en bra vägledning. ;)

Oh ja verkligen, ville inte skriva hur hög kvot min ligger på enligt foderstaten 7,9 :eek: men det är ju det att då ingår inte halmen som hon trycker i sig dagligen i den uträkningen. Även om halm mest är tomtug så innehåller den en del energi även om det är lite så hinner hon nog få i sig några kilon :rofl:

Tycker det är så underhållande, man åker förbi hagen ser alla andra hästar förutom min, då står hon själv i vinskyddet å maller i sig halm :D

En andra reflektion som berör ämnet:
"som man frågar får man svar".

Även om jag håller helt med om att vedertagna, publicerade kvoter är generella så kan man inte glömma att det finns flera faktorer som påverkar den kvot vi räknar fram. T ex grovfoderanalysen: hur är den gjord, är det ett representativt prov? osv.

moonlightgarden skrev:
Behovstabellerna är ju till för att först berätta mineralitag å liknande som en häst behöver sådant behövs ju aldrig ändras.
Nu måste jag bara lägga i mig i... Mineralbehov räknas ut per tillförd Mj, så ökar/minska du fodret måste även mineralerna följa med. Selen räknar man ju på hästens vikt så det är ju också ett värde som ändras över tiden...
//marti

Nä men alltså menar som så att räknar man på Mj så följer ju mineralerna med. Jag indikerar på att kvoten är den man ändrar efter behovet. Inte så många som ligger på 6,0någonting som behovstabbelen säger. Å många här har ju även en annan kvot. Kvoten är ju det man normalt sätt behöver ändra på om hästen så att säga inte fungerar. Min skulle aldrig funka på 6,0 överhuvudtaget hon ligger en bra bit över det för att orka med att jobba i form å inte springa iväg å hon lyckas ändå ha väldigt mycket motor kvar i sig å vill endå gå på för fullt helst hela tiden.

Givetvis är det så att när du ökar fodret så ökar givetvis även mineralintaget MEN man måste ändå hålla koll på att alla mineralbehov är täckta. Det är inte alltid så att fodrets mineraler räcker till utan man måste tillsätta extra mineralfoder.

Mj/smbrp-kvoten ska minst vara 6,0 enligt tabell, Ca/P-kvoten ska ligga mellan 1,2-1,9. Båda kvoterna kan man ju uppfylla utan att behoven är täckta så att bara titta på kvot går inte...
//marti

Beror lite på hur mycket man ändrar oxå, när jag ändrade mitt krafftfoder så behövde jag inte minska något på mineralerna.

Ändrar man 200 gram så brukar man normalt sett inte behöva ändra något.

SEdan var det ju inte direkt riktigt sådant den här frågan det handlade om i den här tråden utan personen ville ju veta om alla hästar förutom hennes gick på den rekomenderade foderstatsbehovsttabellen.

Det där beror ju lite på hur mycket man ökar å vad man ger oxå. Ger man kraffts så behöver man öka på eller minska mineralerna när man ändrar krafftfodret. Sedan så om man inte har mineralerna i sitt hö analys så får man ju utgå ifrån basic ska vara ungefär detta i ett hö vilket ju knaske inte allas stämmer. Mineraler tycker jag är något utav en del som faktiskt många här struntar lite i som anses inte som lika viktigt. Dock ej för mig jag har ju räknat ut på mitt och ger det honb bör ha, vilket ju är lite svårt eftersom att vi inte har mineralanalys på vårat hö.

jag har räknat ut en foderstat till min häst men sedan ändrat, lagt till o dragit ifrån o sånt så ja vet inte riktigt hur bra överens den nuvarande stämmer med vad han enligt tabellerna borde få i givor.

men han har gott hull o ser ut att må bra ås ja tror itne det är några problem att inte följa tabellerna

Nej min häst är definitivt inte enligt tabellen, och jag har provat. Tyvärr.

Jag fick hem honom i somras och efter betet, innan vi lärt känna varandra riktigt, lade jag honom på cirka 65 MJ och kvot 6,5. Ungefär som min förra häst.

Men han föll ur så in i bänken :cry: (fler saker som påverkade bl a växtperiod, denna extrema vinter och en förstagångs-helklippning).

Jag försökte desperat rätta till behovs-eländet när jag upptäckte att det var heltokigt - vilket man märker först när det är för sent tyvärr.

Nu tror jag att jag hittat rätt - han ligger just nu på 90 MJ och en kvot på 6,5 - 7,0 (beroende på hur mycket halm han äter, fri tillgång i vinterhagen). Han har rundat till sig fint, och musklerna har snart hamnat på plats återigen så sakteliga.

Men man måste ju börja någonstans för att hitta rätt. Nu vet jag att han funkar toppen på 90 MJ och det känns skönt inför nästa års foderstatsberäkning.
Kommer kanske prova att höja till 95-100 när jag börjar träna ännu mer, vi får se.

Men 90-95 är ju rätt så långt ifrån tabellens 65 MJ.

CallMeAce: här har du ju svaret. Spara värdena som du fodrar i dag, det är ju de du skall gå efter för din häst inför nästa års höskörd osv. Och att ha dem kommer att underlätta en hel del :)

I stort sett funkar det för min häst. Lite justeringar har jag gjort, men jag skulle aldrig drömma om att inte använda mig av analys och foderstat till min häst, har ingen lust att förstöra honom på grund av gissningar..

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 354
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 925
Senast: valpköpare
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 210
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈