H

hila

Vad rekommenderar ni för ett kallblod som för tillfället får havre som kraftfoder. Han går blandad träning men något mellan normal och ganska hård träning. Skulle vilja få honom lite piggare, har hört att betfor ska hjälpa, men vad är en rekommenderad dos? Vet någon hur man gör en foderstat? Har någon nått annat förslag på kraftfoder? Tacksam för tips!!:D

Sv: Foder!!!

Havre brukar ge en del extra pigghet, så du kan nog öka den givan, lite beroende på hur mkt han äter nu. Betfor är nyttigt, så det skadar itne att lägga till lite. men det viktigaste är en balanserad foderstat så hästen får i sig allt den behöver. Ungefär såhär tänker jag när jag lägger upp en foderstat:

När man räknar på foderstaten brukar jag börja med att titta på höanalysen och lägga ca 1,8 kilo torrsubstans per 100 kilo kroppsvikt. Torrsubstansen anger hur mycket "mat" det är i höet och hösilagen när man räknar bort den del som bara består av vatten. Det skiljer sig och lite, men i vanligt hö är det nästan alltid 84% torrsubstans (och alltså 16% vatten). I silage kan det vara mellan kanske 35 och 75% Ts, eller torrsubstans. Det läser man i analysen.

Sedan kollar jag om hästen får i sig tillräckligt med energi. Behövs det mer lägger jag till lite mer hö. Eller så lägger jag till lucern eller kraftfoder, beroende på hur mycket smältbart råprotein det är i höet. Man får pussla lite, men i slutändan ska det vara lagom mycket torrsubstans (mellan 1,2 och 2,4 kilo per 100 kilo kroppsvikt så är jag nöjd) lagom mkt protein och lagom mkt energi. Hur mycket det är beror på hästens storlek, temperament, ras, hull, arbete, utevistelse osv. Proteingivan ska vara ungefär 6 gånger energin.

Har man även minerlaanalys lägger man på de mineraler som inte täcks upp av foderstaten i övrigt när allt är medräknat.

Skulle jag inte ha någon analys skulle jag ge kanske knappt 2 kilo hö eller 3 kilo silage per 100 kilo kroppsvikt, lägga till ett par kilo lucernhack och kraftfoder efter ögonmått och temperament, justera lite efter hur lättfodd hästen brukar vara. Men jag vill absolut ha analys, för då vet jag att jag ger rätt mängd.

Senast ändrad:
Sv: Foder!!!

säger som heidi maria, är enklare att räkna ut foderstat om du har grovfoderanalys, då kan du även räkna ut vad din häts SmRp/MJ kvot är, och du kan gå efter det när du får ett annat hö med nya värden i höst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 955
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 662
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 091
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka