S

StinaBoström

Kan någon hjälpa mig med skillnaden på ensilage och hösilage? Vad är bäst och ge min lilla dam är svårfödd och kräver mycket smbpr.

Stina

Sv: Foder

det är egentligen ingen skillnad men i "folkmun" kallar man kornas foder för ensilage då det oftast är mycket blötare än hösilage....ang värden är det det samma med hö som hösilage, alltså så beror det på när det skördats och hur man gödslat vallen...kornas foder brukar vara taget tidigare än det man ger hästar och innehåller oftast högre värden..men för att veta vad det innehåller måste man ta analys

Sv: Foder

Det är alltså hösilage du ska leta efter med en ts-halt på ca 55-65 %. Det tycker hästarna mest om. Är du osäker på om din häst tycker om det, fråga om du får ta hem och pröva först. Innan du köper hem för hela vintern.
En del hästar tycker inte om det om det tex är för blött.
En del hästar tål inte hösilage. Dom får diarré av det. Har 4 hästar varav 2 hästar tål inte hösilage.
Det måste vara av god kvalité. Köp helst av en bonde som säljer mycket av hösilage.
Småbönder tar oftast mer än nödvändigt av det. Alltså klipper långt ner. Då kan djur såsom möss och sånt följa med. Som du vet kan en häst dö då om dom äter av det fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar