Foder vid transport

Gunnel

Trådstartare
Jag ska ut och åka med min häst, ca 2,5 h dit, vara på platsen ca 3 h och sedan hem igen 2,5h. Problemet är bara att det nu i betestider här helt hopplöst att få tag på hö/höselage. Klarar sig hästen utan mat denna tiden eller går det bra att ge den såntdär delikatesshö som man ger till smådjur?
 
Asså det är ju inte bra för hästens mage att vara utan länge men 8 timmar e okej tycker jag för det blir som på natten på vinten. men vet du inget grannstall eller nått som har halm eller hö av något slag som du kan köpa av?
 
Asså det är ju inte bra för hästens mage att vara utan länge men 8 timmar e okej tycker jag för det blir som på natten på vinten. men vet du inget grannstall eller nått som har halm eller hö av något slag som du kan köpa av?
Utanför frågan, men vad menar du med att det blir som på natten på vintern? Skulle inte hästarna äta på natten under vintern?
 
Jag ska ut och åka med min häst, ca 2,5 h dit, vara på platsen ca 3 h och sedan hem igen 2,5h. Problemet är bara att det nu i betestider här helt hopplöst att få tag på hö/höselage. Klarar sig hästen utan mat denna tiden eller går det bra att ge den såntdär delikatesshö som man ger till smådjur?
Du kan ju ge den lusernpellets eller lusernhack. Det är grovfoder. Sedan finns det säkert färdiga foderblandningar med grovfoder.
 
8 timmar utan grovfoder är alldeles för lång tid. Har ni ingen framförhållning i stallet? Vad händer om en häst blir sjuk och måste ställas på box? Jag köper alltid in hö så att det räcker även utan bete till nästa års leverans. Det innebär att jag har ett antal rundbalar hö kvar när den nya leveransen kommer. Jag skulle aldrig våga stå utan grovfoder! Nu finns det dessutom nytt hö/hösilage så det borde inte vara något problem att köpa lite av någon bonde.
 
Asså det är ju inte bra för hästens mage att vara utan länge men 8 timmar e okej tycker jag för det blir som på natten på vinten. men vet du inget grannstall eller nått som har halm eller hö av något slag som du kan köpa av?

Hur fodrar du dina hästar? Jag skulle aldrig låta mina vara utan grovfoder i åtta timmar oavsett tid på dygnet eller årstid! Det är ju som att be om magproblem. Mina är utan grovfoder i max 3-4 timmar och även det tycker jag är för lång tid men har man som jag lättfödda hästar så får det tyvärr bli så.
 
Vi har möjlighet att hos foderleverantören köpa småbalshö. Sedan finns också en levantör av plastade småbalar (silade), så problemet uppstår inte riktigt hos oss.

Hade jag haft riktig torka på stråfoder hade jag valt en bal lusernhack för hästen att pilla i. Brukar i så fall fylla upp en transportkrubba och servera med fri tillgång på vatten.
 
Hästen överlever med allra största sannolikhet 8 timmar utan mat utan några större men. Om du är orolig kan du väl låta den beta en stund liten stund/repa lite gräs till den innan du åker hem igen. Vet inte om du ska på tävling/träning/veterinär men på de flesta ställen brukar det ju finnas lite gräs i en vägkant. Hellre det än att börja fodra massa foder den inte är van vid.

Dock kan jag hålla med om att det verkar lite opraktiskt att inte ha tillgång till något hö alls om någon häst blir skadad på betet och måste in.
 
Sån där "delikatesshö" för smådjur duger inte ens till kaniner...

så nej, jag skulle inte ge hästen det haha.
 
Ta en häcksax eller en kniv, skär av ett par kilo gräs, stoppa gräset i hönätet, bind upp i transporten. Problemet löst! :D Så slipper man ge massa mat hästen inte är van vid :)
 
Hur fodrar du dina hästar? Jag skulle aldrig låta mina vara utan grovfoder i åtta timmar oavsett tid på dygnet eller årstid! Det är ju som att be om magproblem. Mina är utan grovfoder i max 3-4 timmar och även det tycker jag är för lång tid men har man som jag lättfödda hästar så får det tyvärr bli så.
Jag fodrar som många andra gör?? Rekommendationen är inte mer än åtta timmar och det håller jag. för annars hade jag fått fodra mitt i natten och det gör jag inte. Men på dagen är det 3-4 timmar mellan mina fodringaf.
 
Jag fodrar som många andra gör?? Rekommendationen är inte mer än åtta timmar och det håller jag. för annars hade jag fått fodra mitt i natten och det gör jag inte. Men på dagen är det 3-4 timmar mellan mina fodringaf.

Var har du hittat en rekommendation om inte mer än åtta timmar?
 
Finns ju småbals hö till salu överallt nu, är bara att åka till en som säljer i närheten och köp 2 balar.

Sen så finns det ju horsehage hö.

Jag köper alltid hem hö så att det räcker som stödfoder över sommaren. Går aldrig att lita på att det kommer finnas tillräckligt med bete hela sommaren.
 
Var har du hittat en rekommendation om inte mer än åtta timmar?
Asså förlåt att jag skrev så att detta blev en diskution men jag kommer inte ihåg var jag läste det. Men jag formulerade mig fel i det jag skrev från början och det betyder inte att jag vanvårdar mina höstar. I mitt stall får hästarna mat på kvällen 20 och morgon 7 och självklar 2 mål på dagen oxå.
 
Asså förlåt att jag skrev så att detta blev en diskution men jag kommer inte ihåg var jag läste det. Men jag formulerade mig fel i det jag skrev från början och det betyder inte att jag vanvårdar mina höstar. I mitt stall får hästarna mat på kvällen 20 och morgon 7 och självklar 2 mål på dagen oxå.
man brukar säga att efter 6h utan strå foder/ ngt att tugga på så finns det risk för magsår.
är kanske det du tänkte på? :)
dvs får en häst hö kl 20 och äter upp det på 2h så är det inte så bra för den att inte få hö igen fören kl7. men står den på halm så har den ngt att pilla på under natten och då är det ok ;).
 
man brukar säga att efter 6h utan strå foder/ ngt att tugga på så finns det risk för magsår.
är kanske det du tänkte på? :)
dvs får en häst hö kl 20 och äter upp det på 2h så är det inte så bra för den att inte få hö igen fören kl7. men står den på halm så har den ngt att pilla på under natten och då är det ok ;).
Ja det kanske det var mina pollar brukar få halm blandat med hösilage.
 
Jag fodrar som många andra gör?? Rekommendationen är inte mer än åtta timmar och det håller jag. för annars hade jag fått fodra mitt i natten och det gör jag inte. Men på dagen är det 3-4 timmar mellan mina fodringaf.

Undrar också vars du har hittat den rekommendationen? Man VET att hästar är betande djur som äter 16 - 18 timmar om dygnet då dom har möjlighet, DET borde ju vara rekommendationen...
 
Jag ska ut och åka med min häst, ca 2,5 h dit, vara på platsen ca 3 h och sedan hem igen 2,5h. Problemet är bara att det nu i betestider här helt hopplöst att få tag på hö/höselage. Klarar sig hästen utan mat denna tiden eller går det bra att ge den såntdär delikatesshö som man ger till smådjur?

Hade jag vart du och det absolut inte gick att få tag på hö, hade jag gått i hagen och plockat ihop ett par kg gräs att ta med i transporten. Sen låtit hästen beta en stund på plats innan hemfärd igen
 
Tack för alla svar och tips! Jag gjorde som fruxolisa sa, tog med massa gräs från hagen som han sedan fick på plats när vi kommit fram. Det gick kanon och hästen mår bra :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 726
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 703
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp