Foder till vandrande hingst

S

Spider84

Jag tar snart med mig en PRE hingst från där jag bor nu till eget boende.
Han har under förra våren varit sjuk och skadat och såg därför ut som ett vandrande staket under förra sommaren, men han har lagt på sig stadigt under höst och vinter. Nu när våren kickat igång verkar det dock som han stabiliserat sig i sin vikt. Säkerligen p.g.a hormoner så får honom att vandra än mer.
Hanär fortfarande för tunn. Han går att rida och arbeta med, men det finns inget att ta av för att bygga muskler och det känns helt fel. :crazy:

Så har ni tips på foder till honom? Han får nu korssad korn och lusernpellets i mängd.
Några inten: ingen havre (alldeles för energihöjande på ett negativt sätt) och inget socker/betfor. Så är det färdigfoder måste jag ta det med havre och socker/betfor i beräkning.

Jag vet ännu inte om han kommer att gå på gräs under sommaren, men räkna utifrån det. M.a.o det är utfodringen om en månad eller så jag vill ha hjälp med så får jag börja vänja honom vid fodret tills dess.

Sv: Foder till vandrande hingst

Byt ut allt hö mot lucernhack? Häll på olja om du vill ha energi oxå.
Hingstar är dyyyyyra i drift.

Han är ju inte så pigg på att äta hö. Han får minst av alla "stora" hästar här helt enkelt för att han inte äter mer och lämnar alltid stora mängder efter sig i hagen.
Vet iofs inte om han hade ätit mer av lucernhaken istället för höet?

Brukar ju vara så. Tanken med att slopa allt hö är för att varje tugag de får i sig ska vara så näringstät så möjligt så att ingen onödig energi går åt till att smälta "tomma" kalorier.
I Spanien ger man inet speciellt mkt stråfoder så det är kanske svårt att få i dem svenska givor?

Jag har kört hingst på fri tillgång lucernpellets med olja ringlad över (i mängd).

Självklart fritt med stråfoder vid sidan av. Inte billigt, men bra :D

Framåt vår/sommar är det hopplöst att hålla hullet på dem. En bra gummikrubba att servera i när det är hag-tajm är en god investering.

Jag fick också tipset om ett kraftfoder som innehåller korn, majs, örter, lusern och lite annat smått och gott (inget socker).
Är det något som kan vara att prova?

Ska testa era idéer så fort det blir eget ställe. Sedan får vi se hur vi gör när han är här för då är det samarbete mellan mig och ägaren som gäller. :D

En vän till mig fodrade sin vandrande avelshingst med något Salsafoder, jag har förstått det som att det svåra är att få dem att stanna upp och faktiskt äta när det är som jobbigast med hormonerna. Han vände iaf. efter bytet till Salsa men jag vet inte vilken sort det var.

Salsafoder har jag hört om förr när det gäller svårfödda hästar, men jag vet inte vad det är i dom?

Salsafoder har jag hört om förr när det gäller svårfödda hästar, men jag vet inte vad det är i dom?
Salsa brukar vara populärt hos hästarna. Ska rota fram innehållet, ska ha papper här nånstans...i röran...:crazy:
Men då det nog är grovfoder som behövs hade jag satsat på det i första hand.

Jag hade satsat på fri tillgång på hacklucern.
Hö är ju som sagt inte det bästa han vet ;).
Så, in med en tunna och hoppas på det bästa, brukar funka suveränt!
Pondus åt 2 säckar i veckan när han stod på det, men så nedrans tjock och gooo han blev. Tjock häst = lycklig häst :D . Inte blev det billigt direkt, långt ifrån :crazy: , men bara det funkar spelar ju priset ingen större roll :) .
Jag hade inte satsat på att 'bara' använda det under en viss period, jag hade fortsatt. Oavsett om han ska stå på gräs eller inte. När de väl börjar tappa går det hemskt fort, och att sen få upp det igen är inte helt lätt alla gånger.

Som Djurjouren sa, det är dyyyyrt att hålla hingst.

En av våra hingstar är också vandrande pinne :crazy:
Det är ett gissel, men vi har turen att han faktiskt
älskar hö..
Så han får fri tillgång på det i princip.
Vi strör ut det över hela hagen *puh jobbigt*
så han kan plocka sig en tuss då han vandrar runt.

Har även lagt ut lite "hinder" så att det är lite besvärligt
att gå på vissa ställen i hagen.. han måste tänka lite för
att ta sig fram = super för huvudet.
Och faktiskt så har han lugnat ner sig lite med vandrandet.

I nuläget finns inte ston på gården heller just pga honom,
inte för att han blir dum och galen utan för att det är
jobbigt för honom att hålla sån koll.

Tidigare så hade vi en skadad och mentalt slutkörd hingst..
han ställdes av och fick en jäkla röra av kli,örter,kraft grov.
Efter några månader så gav det resultat. :)
Snordyrt var det, men det gick eftersom vi var 4st som
delade på kostnaden på hans foder.
Ensam hade jag aldrig klarat det :eek:

Jo det med fri tillgång på lucernhack låter som ett vettigt alternativ!

Kollade på hemsidan för Salsa fodret. Den som de har som jag kan tänka mig är den havrefria mixen, men de nämner inte vad som ingår i den för övrigt.
Nåja, jag får maila och fråga.

Sablar22
Riktigt så jävlig är inte han som tur är. :crazy:
Tror det löser sig med ett annat kraftfoder, eller extra tillägg med annat kraftfoder samt lucernhacket.

Nej absolut inget salsafoder eller annan musli. Hästar som har svårt att hålla hull ska man hålla på så få fodersorter som möjligt för då nyttjar kroppen det bäst. Hästar kan inet ta han dom muslifoder på ett "ekonomiskt" sätt, svårt att bryta ner.
Ge en sorts foder. Punkt, eller två för bästa resultat. Alltså inte fodersorter som i pellets eller musli utan som i råvaror. Tex lucern och olja, lättsmält och bra.

Har kollat lite på lucern hack och pellets idag.
Finns det inte utan melass? Just det där med sockret tycker jag verkligen inte om. :crazy:

Djurjouren
Jag har alltid varit inne på den linjen, men sneglade nu över på andra foder just p.g.a. den hingsten, men det blir säkerligen som du säger med fodren.

Kvarnbypellets har så pass hög kvot att jag har svårt att tro att det är överdrivet mycket melass i den...

Kvarnbypellets är ett märke?
Jag har bara tittat på Krafts hitills eftersom det är det som kommit i min väg.

Nu vet jag inte vad Kraft har. Får kolla ute i stallet senare.
Men de har bara pellets, inte hack?

Jo Kvarnby verkar ju ha bättre värden.

Hur menar du med fördel i mitt fall? Rekommenderar du inte hackad lusern?
Jag funderade själv på att ge honom fri tillgång till hösilage och hackad lusern och sedan komplettera med lusernpellets och kanske olja morgon och kväll.

Liknande trådar

Hästvård Min häst aldrig så vitt jag vet varit dålig i magen. Varken sommar eller vinter. Har gått på hösilage hur länge som helst, både högt...
2
Svar
23
· Visningar
3 063
Senast: skjona
·
Foder & Strö hej hej. vi har fått ett toppen hösilgae i år i vårat stall. så jag kommer inte kunna ge mer än 9 kg och inget mera...! men nu är...
2
Svar
32
· Visningar
1 775
Senast: Shimzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023