Foder till travare

J

Jessy_

Hej!
Jag undrar, vad ger ni för foder till era kallblod? (Både er som tränar trav och er som bara har hästen som ridhäst). Jag skall eventuellt köpa ett väldigt piggt 8-årigt kallblod som bara kommer att användas till ridning, och undrar vad som funkar bäst för era hästar. Såklart är det ju väldigt individuellt, men skriv gärna vad ni ger och hur mycket, kan vara intressant! :-)

/Kanske snart hästägare

Sv: Foder till travare

Halloj!

Jag har ett kallblod, valack, 10 år, som är aktiv travare på sommaren, men som nu under vintern bara ridtränas. Han får:

1-1,5 kg havre (beroende på hur mycket arbete han får)
6 dl betfor
1 dl mineraler

ca 4 kg hö på natten, nästan fri tillgång i hagen
ca 1 kg halm

Det var det! :)

Mitt dräktiga kallblodstravarsto får per dag:
1,5 kg Krafft Groov
ca 1 dl Miner Blå
1 näve havre
7 kg hö

Mitt kallblodstravarsto (ridhäst. 159 i mkh och grov) får

1/2 kg havre
1/2 kg lucern
2 dl mineraler
4 dl betfor (torrt mått, blötlägges)
1 dl linfröolja
ca 15 kg hösilage

Immer

Vad roligt med svar, kul att höra att det skiljer sig ganska mycket!
Hästen jag evt. kommer köpa är otroligt pigg, nästan het, och väldigt stark. Kanske bör ge lite mindre mat?
Funderar på att ge grov kraft, mineraler och lite betfor kanske. Jag är ingen expert på foder, så kom gärna med tips och råd!
Hoppas på fler svar :-)

Senast ändrad av en moderator:

Hej.
Min kallblodstravare är också pigg, det hör väl till rasen:smirk: ?

Han får 12kg hösilag
2,5dl havre
2,5dl (torr) betfor
Mineraler

Har ett extremt piggt kallblodssto. Riden sen i maj, blir 8 i år. Rids ca 1 timme ca 5 dagar/vecka. Väldigt lätt byggd.

Äter 9 kg hö, 2kg halm, lite vetekli och mineraler. Morötter. Jag skulle nog inte komma på tanken att fodra henne med havre.

Min vbl valack äter: Fri tillgång på hösilage,mkt tort.. 1 kg kraft grund,1 kg havre.. Han är jätte fin i hullet,men har inte ridits så mkt sen i början av Januari o har nästan blivit fet:) Men det gör inget,han behöver det nu när han ska få mer muskler!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 753
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka