foder till shettis

Sv: foder till shettis

oh skulle du vilja lägga ut en bild så man får se hullet?
hur hög är din shettis?

är det på vintern du räknat upp nu eller äter han det nu? + bete?

måste bara fråga ang att ge havre till minishettis/shethland, går det bra att ge havre? För min syster har för ett tag sedan köpt en minishettis och sedan var det en jobbarkompis som nämde att när dem pratade ang foder till olika hästar att det inte är bra att ge havre till dem.!?: är det bara något påhitt, eller är det så?

Detta var nog det längsta inlägg jag någonsin sett :D

Mina shettisar får havre allihop, har 7 st. Man kanske inte ska ge stora mängder, men lite kan de äta. Gör en grovfoderanalys o tillsätt det som saknas, istället för att ge bara för att.

Min lilltjej, shettis/minishettis på 83cm är ett år och äter följande just nu:

Hö: 4kg + lite bete
Havre: 3dl
Betfor: osvällt mått - 1½dl, svälld mängd vet jag inte
Kraft mineraler: ½dl

Hon går just nu bara som sällskap och verkar må bra på detta. Men grovfoderanalysen har inte kommit än, då jag fått den så kommer jag förmodligen reglera foderstaten.

vad ger ni era shettisar för foder?
just nu går han i en nerbetad hage där jag öppnar upp lite för varje dag + att han får ca 0,5kg hö ungefär varje dag beroende på hur mkt det regnar=de behöver tugga lite extra för att inte frysa.
eller om jag öppnat upp mkt av gräset så får de inte så mkt hö.
får ca 2dl krafft ponny med som belöning om han fått göra nåt och ofta när den andra hästen får kraftfoder.

Hur mycket?
ja, o,5kg + 2dl krafft ponny.
fri tillgång på mineraler och salt.

Ålder & Storlek?
10år och 83cm hög.

Hur mycket tränas h*n?
han går några gånger i veckan runt 3-4 men skall börja köras lite tuffare sen när matte fixat vagn och sele.
nu är det mest promenader, tömmkörning och springa brevid när andra pållen körs + springa vid cykeln som gäller.

Låter precis som min shettis. stor mage men ser ändå revbenen.
Ska faktiskt prova att ge lusern och hoppas på samma resultat som ni fick.

Tack för tipset:banana:

kl

Han går fortfarande på bete, men inte med betesreglerare längre. Får ingenting extra så länge han går ute på gräs.

På vintern har han fri tillgång på hö/hösilage utom på natten då han brukar få ca 1 1/2 kg.

En stor näve kraftfoder morgon och kväll samt lite betfor.

10 år 105 cm i mkh

Motioneras 3-6gg/v beroende på väder och barnens ork :)

Jag har två shettisar, ena heter Julius, 86 cm, född 2007, han har fri tillgång på hö, får äpple och morötter samt knäckebröd till kvällsmat.
Jag tömkör Julius och sätter små stockar bakom honom som början till inkörningen, samt tar mkt promenader. Han r i full kondition och har ett fint hull.

Frodo heter den andra, äter samma som Julius, mäter 72 cm i mkh. Mamma och pappa är minishettis, så han blir nog också det :D Också född 2007. Motioneras inte fullt lika mycket, pga att han har ett rejält kotfel på högerbak för uppfödaren inte verkade honom under tiden han gick med sin mamma, vilket han gjorde i 9 månader..:crazy:

har räknar ut om det nu stämmer med det höet jag ev ska köpa så kommer min mini hingst få detta i vinter:

3kg hö
0,2kg krafft groov 125
+ mineraler

då ska det täcka hans behov och "banta" ner honom väldigt sakta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025