Sv: foder till shettis
okej tack för infon.
Energi och proteinintaget styrs av vad vi kallar för kvot, om man utgår ifrån intaget av energi alltså bensin för hästen och räknar med hur mycket den behöver.
hur vet men hur mkt den behöver då? alltså hur vet man att den siffran man anger är exakt vad just den individen behöver?
och vartifrån får man den siffran alltså HUR vet man att just den siffran är det rätta?
hur vet man att just hans kropp tar upp alla vitaminer osv exakt likadant som alla andra hästar? hur vet man egentligen nåt om hästens kropp bara utifrån några siffror?
man skulle väl behöva obducera och analysera hästen kropp för att verkligen se att den tagit upp all näring på rätt sätt som man gett den?
nu blev jag djup....men förstår inte riktigt hur man kan vara garanterad att hästen får i sig allt som den ska bara för några siffror....eller så e jag bara väldigt trög och gillar inte matte
Om vi tar din islänning i övervikt, tänker oss att han ska gå ner i vikten och få bra muskler som ersättning. Utgår man ifrån hur mycket energi han ska få, vi tar ett exempel ur luften nu.
okej men låt säg att vi skall veta exakt hur mkt energi han behöver? alltså hur får man reda på det utan att bara chansa? eller måste man som utan analys alltså chansa och se om det funkar?
Tex ska han ha 40 Mj per dygn, multiplicerar man det med 6,5 vilket brukar vara en normalkvot som är relativt gångbar för de flesta hästar så ska intaget av protein bli 260 smrp. Här har du en grundfoderstat där basen i intaget ligger i bra balans, felet du gjorde med din islänning var att förse honom med för mycket energi och för lite protein. Detta ger en ren fetma, dvs hästen blir klotrund utan möjlighet att bygga muskler eftersom intaget av energi var för högt och smrp antagligen låg för lågt.
är 6,5 kvoten, är det en balans mellan energi och proten?
hur vet man vad 260smrp är då? alltså hur vet man vart och hur man skall finna det exakt?
jag vet ju tyvärr inte analysen på höet ifrån i vintras men det var säkerligen proteinrikt för det var inget skithö sen gav jag honom mkt lusern. borde inte ett proteinrikt hö och lusern vara tillräckligt med protein?
kan det inte ha varit så att FÖR mkt protein omvandlades till energi som sedan gjorde min häst fet för han gjorde inte av med den energin???
eller tänkar jag fel?
vart finns lixom energin? alltså inehöll lusernet massa energi eller vad gjorde jag för fel?
hur skulle jag kunnat gett han ännu mer protein när han redan fick för mkt eller jag fattar inte.
*jobbar natt o e trött med*
men hur ska man kunna veta (med en analys kommer du svara men i mitt fall utan analys då) om det var för att jag gav för mkt energi till honom(eller ja det var ju det jag gjorde det är vi ju överens om) MEN hur vet jag att det var så att han fick för lite mat(protein) och för mkt energi(vart nu det kom ifrån) eller om det var så att han helt enkelt fick ett för proteinrikt hö och för mkt lusern(protein) som omvandlades till energi som alltså gjorde honom tjock.
hur skall man veta vilket som var fel.
alltså nu så kommer jag ju ha en analys till i vinter men om vi säger att jag inte skulle haft det utan jag skulle nu i vinter ha velat veta hur jag skall göra för att han inte skall bli fet detta året.
ska jag då alltså ge mer lusern och proppa i han mer hö(om vi nu säger att det är förra året då och jag skulle försökt ha gjort på ett bättre sätt hur skulle ja gjort då).
eller vad skulle jag gjort....enligt dej då.
egentligen skall jag säga det att jag tror inte egentligen att han fick för mkt mat utan tror han mkt blev fet för att han stod och hade vila i 3månader + att han gick på lösdrift med en större häst som behövde mer mat och min häst var mer ranghög så han snodde ju maten från den andra hästen.
så om han fick 5-6kg hö + 1kg lusern hack.
så åt han ju säkerligen 8-9kg hö och 1,5kg lusern hack...tänk det i en fet liten 130 islandshäst som skulle kunna överleva i öknen....
då e de egentligen konstigt att han inte blev ännu fetare.
den andra hästen åt lite sen gick den därifrån men min häst stannade alltid och åt tills det inte fanns en smula kvar o när den andra hästen kom tillbaka(inte lika matglad) så var det kanske 1kg kvar som den fick resten åt min häst....
så han höll sig ju knappast till den mängden vi hade beräknat.
i år går han med min shettis istället och kommer förhoppningsvis inte kunna sno lika mkt och jag kommer vara MKT hårdare med HUR mkt de äter och VAD tänkte oxå börja med halm så de alltid har nåt att tugga på.
vad tror du om det?
sen skall de troligen få gå in på nätterna i box och då första högivan där inne så han inte kan sno allt från shettisen.
men en volym på ca 5kg för min islandshäst är väl inte för lite/för mkt om det gäller hö med normala värden.
men vi får se vad analysen säger.
och att han får halm + det så han alltid har nåt att äta?
hur mkt i volym är normalt för shettisar att äta då? hö alltså?
han väger ju trots allt runt 200kg mindre.
och man skall ju inte glömma att det är en MINI shettis jag har ingen vanlig alltså.
om man nu säger att man MINIMUM skall ge 1,5kg ts/100kg kroppsvikt, va de så de va?
så med hö blir det ju ungefär 1,5+1,5+1,5 för islandshästen = 4,5 kg ts är ju runt 5kg hö väl? kanske lite mer?
så det borde ju vara lagom med 5 kg volym mässigt för att hålla igång magen alltså....eller har jag fel?
en shettis då......vad brukar de väga? med tanke på att man kanske inte kan lita på måttbandet som sa att min shettis väger 144kg och islänningen 360 ca.
men islänningen skall enligt måttbandet väga ca 296-300kg för att vara i normal hull(han vägde med måttbandet så mkt när han var i bra hull så även om det inte stämmer med hur många KG det är så vet man ju ungefär).
men mini shettisen tycker du han ser ut att vara överviktig?
om han iaf väger typ 150kg då.
så kan man väl säga 1,5 + 1 om man tar i lite i överkant. det blir 2,5kg ts och det blir väl ungefär 3kg hö eller?
eftersom jag är kass på matte så är detta kanske fel.
men ja tycker det låter lite mkt med 3kg hö till en 83cm hög liten skit när islänningen på 130cm bara får 5kg? det är ju bara 2kgs skillnad.
fast tänker man viktmässigt....islänningen SKA enligt måttbandet väga 300kg och shettisen väger då alltså hälften så lite 150kg taget i överkant......hm....hur fick jag ihop det? då skulle väl shettisen äta 2,5kg i så fall?
shit vad krongligt.
Utifrån grunden kan du sen styra foderstaten så att den blir bra för individen, men för många raser som just islänning, shettis bör inte intaget av energi ligga högt utan istället satsa på en foderstat med en bra eller lite högra kvot av smrp.
är det bra att OM man behöver ge kraftfoder, ge helhavre och betfor eller innehåller det mkt energi?
vilket kraftfoder innehåller mkt protein och lite energi? och är bra för ponnyer?
Hästar får inte fång pga protein, det är en mycket gammal myt. Protein är kroppens byggstenar, det är viktiga för varje levande individ.
är detta bevisat? för mkt av allt är ju aldrig bra menar jag. är det energi de får fång av eller vadå.
Just grovfoder är enormt viktigt för bägge dessa raser, båda två är duktiga grovfoderomvandlare främst islandshäst med sin något längre grovtarm än för övriga raser.
Därför gör man rätt i att förstärka ett dåligt grovfoder om värden är låga, men fortfarande ska inte intaget av Mj överskrida behovet eftersom hästen då ökar i vikt.
men skulle man inte i princip kunna ge dem bara grovfoder då av mkt låg näring (lågt energi och högre protein innehåll) men i mer volym då?
vad menas egentligen bra "mkt bra grovfoder omvandlare" att de smälter ner grovfodret snabbt och snabbt tar upp näringen eller att de kan ta upp mkt mer näring ur dåligt hö(näringsmässigt) än andra raser?