foder till shettis

Sv: foder till shettis

min mini shettis hingst ca 83cm hög.

går på bete nu kraftigt nerbetat verkar precis lagom för honom.

han får fri tillgång¨på vatten, salt och mineralbalja.

han får lite extra mineraler i kraftfodret som han får varje gång han ska komma i hagen eller gjort nåt bra:)(motionerat tex)

och så får han ca 1dl krafft musli då.
men har köpt krafft groov 60 nu det är tydligen samma som kraft pony.

fler som har det?

han tränas ca varanna dag, longering, promenader, löshoppning skall börja köra honom sen med..
cyklar med honom med.

vad tycker ni om hans hull?
21817450.jpg

kan ni inte lägga ut bilder på era hästar med annars vet man ju inte om foderstaten är bra....

Senast ändrad:

Tänk bara på att Krafft 60 innehåller mkt mj o väldigt lite smrp, det är lätt att få fel kvot med det fodret, i synnerhet om du har ett grovfoder med lite smrp

okej, men är det inte egentligen bättre med ett foder med mer protein än energi för en ponny? eller tänkte jag fel?
av vilken anledning har de gjort så?
jag tänkte att ponny(groov 60) skulle vara bra för just ponny, mindre risk för fettma och fång?!
men energi MJ bidrar väl till fettma?

men vilket kraftfoder skulle passa bäst till en ponny med "fångrisk" han är hingst, rör sig mkt och äter inte mkt men han är ju trots allt shettis.
har även en islänning som är fet med som väl endå räknas som ponny med risk för fång.

så tänkte de kanske kunde äta samma kraftfoder iaf under sommaren som belöning.

vad tror du blir bäst?
krafft groov 60 eller krafft musli blå?

i vinter skall vi beräkna foderstat.

Senast ändrad:

Krafft Ponny eller Groov 60 är bland de mest onödiga foder som tillverkats.
Du har helt rätt i dina funderingar att det är bättre med mkt proteiner i fodret.

Varför inte ge lusern? Eller vilket annat kraftfoder som helst med "bättre" proteininnehåll än Groov 60.

Varför inte kika åt andra fodermärken än bara Krafft?

zzzZZ haha jag har precis köpt en säck med detta så jag tror jag iaf testar det och använder upp det...mest som belöning....

får se hur de blir i vinter sen då ska de ha analys iaf.

men föreslå ett bra kraftfoder till shettis och ponny överhuvud taget???

för mkt protein ska ju inte vara bra heller för ponny väl då kan de ju få fång?
gav lusern till min islänning (b-ponny) i vintras och det kommer jag inte göra om...
inte med det höet iaf.
så fet har han aldrig blivit.

stämmer det att överskott av protein omvandlas till energi vilket sätter sigs om fett?

men föreslå ett bra kraftfoder till shettis och ponny överhuvud taget???
OM det behövs något kraftfoder alls så ger du samma som du ger till alla andra hästar av större raser också. Shettisar har samma behov av protein/MJ som vilken annan ras som helst... :idea:
för mkt protein ska ju inte vara bra heller för ponny väl då kan de ju få fång?
Nej, det är inte protein som utlöser fång!
Det är ffa kolhydrater som är den stora boven i dramat!
Och oavsett vilket så ska man ju helst se till att ponnyns proteinbehov täcks utan att det blir överskott av energi = en fet ponny...
gav lusern till min islänning (b-ponny) i vintras och det kommer jag inte göra om...
inte med det höet iaf.
så fet har han aldrig blivit.
Blev han fet så fick han för mycket.
Så enkelt är det...
stämmer det att överskott av protein omvandlas till energi vilket sätter sigs om fett?
Jag tror inte att det gör det på hästar.

OM det behövs något kraftfoder alls så ger du samma som du ger till alla andra hästar av större raser också. Shettisar har samma behov av protein/MJ som vilken annan ras som helst... :idea:

Nej, det är inte protein som utlöser fång!
Det är ffa kolhydrater som är den stora boven i dramat!
Och oavsett vilket så ska man ju helst se till att ponnyns proteinbehov täcks utan att det blir överskott av energi = en fet ponny...

Blev han fet så fick han för mycket.
Så enkelt är det...

Jag tror inte att det gör det på hästar.

men shettisar kan väl inte ha samma behov av protein som ett fullblod tex?

beror ju på vad man menar med behov för såklart har de ett behov men inte lika stor behov som ett fullblod väl?

varför är annars shettisar/ponnyer så lättfödda ofta och fullblod väldigt ofta svårfödda???

och varför skall man annars ta med i beräkningen vilken ras hästen är när man gör en foderstat om det inte spelar någon roll?

vart finns det kolhydrader? är det inte mkt kolhydrater i spannmål?

jag hänger inte riktigt med, när du skriver att man måste se till så att proteinbehovet täcks utan att det blir för mkt mj hänger de 2 ihop på något sätt eller?
varför kan man inte bara ge "mkt" protein och "lite" energi/mj?

eller menar vi samma sak att FÖR mkt protein omvandlas till energi/mj som blir =en fet häst?

han fick 1kg lusern och 5kg hö.

Ett överskott av protein omvandlas till energi, ja. Överskottet av energi (MJ) sätter sig som fett på kroppen i de fall den inte förbrukas.

Energi och proteinintaget styrs av vad vi kallar för kvot, om man utgår ifrån intaget av energi alltså bensin för hästen och räknar med hur mycket den behöver.

Om vi tar din islänning i övervikt, tänker oss att han ska gå ner i vikten och få bra muskler som ersättning. Utgår man ifrån hur mycket energi han ska få, vi tar ett exempel ur luften nu.

Tex ska han ha 40 Mj per dygn, multiplicerar man det med 6,5 vilket brukar vara en normalkvot som är relativt gångbar för de flesta hästar så ska intaget av protein bli 260 smrp. Här har du en grundfoderstat där basen i intaget ligger i bra balans, felet du gjorde med din islänning var att förse honom med för mycket energi och för lite protein. Detta ger en ren fetma, dvs hästen blir klotrund utan möjlighet att bygga muskler eftersom intaget av energi var för högt och smrp antagligen låg för lågt.

Utifrån grunden kan du sen styra foderstaten så att den blir bra för individen, men för många raser som just islänning, shettis bör inte intaget av energi ligga högt utan istället satsa på en foderstat med en bra eller lite högra kvot av smrp.

Hästar får inte fång pga protein, det är en mycket gammal myt. Protein är kroppens byggstenar, det är viktiga för varje levande individ.

Just grovfoder är enormt viktigt för bägge dessa raser, båda två är duktiga grovfoderomvandlare främst islandshäst med sin något längre grovtarm än för övriga raser.
Därför gör man rätt i att förstärka ett dåligt grovfoder om värden är låga, men fortfarande ska inte intaget av Mj överskrida behovet eftersom hästen då ökar i vikt.

Senast ändrad:

men shettisar kan väl inte ha samma behov av protein som ett fullblod tex?

beror ju på vad man menar med behov för såklart har de ett behov men inte lika stor behov som ett fullblod väl?
Jo faktiskt, shettisen har lika stort proteinbehov/MJ som ett fullblod, för att täcka underhållsbehovet av proteiner.

varför är annars shettisar/ponnyer så lättfödda ofta och fullblod väldigt ofta svårfödda???

och varför skall man annars ta med i beräkningen vilken ras hästen är när man gör en foderstat om det inte spelar någon roll?
Lätt- eller svårfödd är en helt annan sak.
Det är energibehovet som skiljer mellan olika raser/hästtyper och också mellan individer. Det som varierar väldigt lite är hur stort underhållsbehovet av protein är i förhållande till energibehovet.
6 gram smältbart råprotein/MJ är behov för både fullblod och shettisar!

jag hänger inte riktigt med, när du skriver att man måste se till så att proteinbehovet täcks utan att det blir för mkt mj hänger de 2 ihop på något sätt eller?
varför kan man inte bara ge "mkt" protein och "lite" energi/mj?
Om man har ett grovfoder med lågt proteininnehåll men normalt energiinnehåll så måste man tillföra tillräckligt mycket proteiner. ALLA fodermedel innehåller både energi och proteiner i olika proportioner. Det är JÄTTESVÅRT att få tillräckligt med proteiner till en shettis utan att det blir överskott på energi (=blir övervikt) eftersom man har så små fodermängder att bolla med till en så liten häst.

eller menar vi samma sak att FÖR mkt protein omvandlas till energi/mj som blir =en fet häst?
Ett överskott av protein omvandlas till energi, ja. Överskottet av energi (MJ) sätter sig som fett på kroppen i de fall den inte förbrukas.
En viss del av överskottsproteinet omvandlas till energi, inte allt.
När man gör en foderanalys så ingår energin från överskottsproteinet i värdet man får för "omsättbar energi".

okej tack för infon.

Energi och proteinintaget styrs av vad vi kallar för kvot, om man utgår ifrån intaget av energi alltså bensin för hästen och räknar med hur mycket den behöver.

hur vet men hur mkt den behöver då? alltså hur vet man att den siffran man anger är exakt vad just den individen behöver?
och vartifrån får man den siffran alltså HUR vet man att just den siffran är det rätta?
hur vet man att just hans kropp tar upp alla vitaminer osv exakt likadant som alla andra hästar? hur vet man egentligen nåt om hästens kropp bara utifrån några siffror?
man skulle väl behöva obducera och analysera hästen kropp för att verkligen se att den tagit upp all näring på rätt sätt som man gett den?

nu blev jag djup....men förstår inte riktigt hur man kan vara garanterad att hästen får i sig allt som den ska bara för några siffror....eller så e jag bara väldigt trög och gillar inte matte:rofl:

Om vi tar din islänning i övervikt, tänker oss att han ska gå ner i vikten och få bra muskler som ersättning. Utgår man ifrån hur mycket energi han ska få, vi tar ett exempel ur luften nu.

okej men låt säg att vi skall veta exakt hur mkt energi han behöver? alltså hur får man reda på det utan att bara chansa? eller måste man som utan analys alltså chansa och se om det funkar?

Tex ska han ha 40 Mj per dygn, multiplicerar man det med 6,5 vilket brukar vara en normalkvot som är relativt gångbar för de flesta hästar så ska intaget av protein bli 260 smrp. Här har du en grundfoderstat där basen i intaget ligger i bra balans, felet du gjorde med din islänning var att förse honom med för mycket energi och för lite protein. Detta ger en ren fetma, dvs hästen blir klotrund utan möjlighet att bygga muskler eftersom intaget av energi var för högt och smrp antagligen låg för lågt.

är 6,5 kvoten, är det en balans mellan energi och proten?

hur vet man vad 260smrp är då? alltså hur vet man vart och hur man skall finna det exakt?

jag vet ju tyvärr inte analysen på höet ifrån i vintras men det var säkerligen proteinrikt för det var inget skithö sen gav jag honom mkt lusern. borde inte ett proteinrikt hö och lusern vara tillräckligt med protein?

kan det inte ha varit så att FÖR mkt protein omvandlades till energi som sedan gjorde min häst fet för han gjorde inte av med den energin???
eller tänkar jag fel?

vart finns lixom energin? alltså inehöll lusernet massa energi eller vad gjorde jag för fel?
hur skulle jag kunnat gett han ännu mer protein när han redan fick för mkt eller jag fattar inte.

*jobbar natt o e trött med*

men hur ska man kunna veta (med en analys kommer du svara men i mitt fall utan analys då) om det var för att jag gav för mkt energi till honom(eller ja det var ju det jag gjorde det är vi ju överens om) MEN hur vet jag att det var så att han fick för lite mat(protein) och för mkt energi(vart nu det kom ifrån) eller om det var så att han helt enkelt fick ett för proteinrikt hö och för mkt lusern(protein) som omvandlades till energi som alltså gjorde honom tjock.
hur skall man veta vilket som var fel.

alltså nu så kommer jag ju ha en analys till i vinter men om vi säger att jag inte skulle haft det utan jag skulle nu i vinter ha velat veta hur jag skall göra för att han inte skall bli fet detta året.

ska jag då alltså ge mer lusern och proppa i han mer hö(om vi nu säger att det är förra året då och jag skulle försökt ha gjort på ett bättre sätt hur skulle ja gjort då).
eller vad skulle jag gjort....enligt dej då.

egentligen skall jag säga det att jag tror inte egentligen att han fick för mkt mat utan tror han mkt blev fet för att han stod och hade vila i 3månader + att han gick på lösdrift med en större häst som behövde mer mat och min häst var mer ranghög så han snodde ju maten från den andra hästen.

så om han fick 5-6kg hö + 1kg lusern hack.

så åt han ju säkerligen 8-9kg hö och 1,5kg lusern hack...tänk det i en fet liten 130 islandshäst som skulle kunna överleva i öknen....:crazy:då e de egentligen konstigt att han inte blev ännu fetare.

den andra hästen åt lite sen gick den därifrån men min häst stannade alltid och åt tills det inte fanns en smula kvar o när den andra hästen kom tillbaka(inte lika matglad) så var det kanske 1kg kvar som den fick resten åt min häst....

så han höll sig ju knappast till den mängden vi hade beräknat.

i år går han med min shettis istället och kommer förhoppningsvis inte kunna sno lika mkt och jag kommer vara MKT hårdare med HUR mkt de äter och VAD tänkte oxå börja med halm så de alltid har nåt att tugga på.
vad tror du om det?
sen skall de troligen få gå in på nätterna i box och då första högivan där inne så han inte kan sno allt från shettisen.

men en volym på ca 5kg för min islandshäst är väl inte för lite/för mkt om det gäller hö med normala värden.
men vi får se vad analysen säger.

och att han får halm + det så han alltid har nåt att äta?

hur mkt i volym är normalt för shettisar att äta då? hö alltså?
han väger ju trots allt runt 200kg mindre.

och man skall ju inte glömma att det är en MINI shettis jag har ingen vanlig alltså.

om man nu säger att man MINIMUM skall ge 1,5kg ts/100kg kroppsvikt, va de så de va?
så med hö blir det ju ungefär 1,5+1,5+1,5 för islandshästen = 4,5 kg ts är ju runt 5kg hö väl? kanske lite mer?
så det borde ju vara lagom med 5 kg volym mässigt för att hålla igång magen alltså....eller har jag fel?

en shettis då......vad brukar de väga? med tanke på att man kanske inte kan lita på måttbandet som sa att min shettis väger 144kg och islänningen 360 ca.
men islänningen skall enligt måttbandet väga ca 296-300kg för att vara i normal hull(han vägde med måttbandet så mkt när han var i bra hull så även om det inte stämmer med hur många KG det är så vet man ju ungefär).

men mini shettisen tycker du han ser ut att vara överviktig?

om han iaf väger typ 150kg då.
så kan man väl säga 1,5 + 1 om man tar i lite i överkant. det blir 2,5kg ts och det blir väl ungefär 3kg hö eller?

eftersom jag är kass på matte så är detta kanske fel.
men ja tycker det låter lite mkt med 3kg hö till en 83cm hög liten skit när islänningen på 130cm bara får 5kg? det är ju bara 2kgs skillnad.
fast tänker man viktmässigt....islänningen SKA enligt måttbandet väga 300kg och shettisen väger då alltså hälften så lite 150kg taget i överkant......hm....hur fick jag ihop det? då skulle väl shettisen äta 2,5kg i så fall?

shit vad krongligt.

Utifrån grunden kan du sen styra foderstaten så att den blir bra för individen, men för många raser som just islänning, shettis bör inte intaget av energi ligga högt utan istället satsa på en foderstat med en bra eller lite högra kvot av smrp.

är det bra att OM man behöver ge kraftfoder, ge helhavre och betfor eller innehåller det mkt energi?
vilket kraftfoder innehåller mkt protein och lite energi? och är bra för ponnyer?

Hästar får inte fång pga protein, det är en mycket gammal myt. Protein är kroppens byggstenar, det är viktiga för varje levande individ.

är detta bevisat? för mkt av allt är ju aldrig bra menar jag. är det energi de får fång av eller vadå.

Just grovfoder är enormt viktigt för bägge dessa raser, båda två är duktiga grovfoderomvandlare främst islandshäst med sin något längre grovtarm än för övriga raser.
Därför gör man rätt i att förstärka ett dåligt grovfoder om värden är låga, men fortfarande ska inte intaget av Mj överskrida behovet eftersom hästen då ökar i vikt.

men skulle man inte i princip kunna ge dem bara grovfoder då av mkt låg näring (lågt energi och högre protein innehåll) men i mer volym då?

vad menas egentligen bra "mkt bra grovfoder omvandlare" att de smälter ner grovfodret snabbt och snabbt tar upp näringen eller att de kan ta upp mkt mer näring ur dåligt hö(näringsmässigt) än andra raser?

hur vet men hur mkt den behöver då? alltså hur vet man att den siffran man anger är exakt vad just den individen behöver?
och vartifrån får man den siffran alltså HUR vet man att just den siffran är det rätta?

Man kan utgå ifrån kroppsvikten, eller tillämpa något av de foderstatsprogram som finns att tillgå. 1Mj/per kg kroppsvikt som minimigiva, detta är utan arbetstillägg och är användbar vid bantning men fortfarande måste man ta hänsyn till andra omständigheter såsom lösdrift etc.

är 6,5 kvoten, är det en balans mellan energi och proten?

Svar ja, och man rekommenderar inte att underskrida kvoten 6 även om det kan finnas ett och annat undantag.

okej men låt säg att vi skall veta exakt hur mkt energi han behöver? alltså hur får man reda på det utan att bara chansa? eller måste man som utan analys alltså chansa och se om det funkar?

Det KAN DU ALDRIG veta utan en analys på grovfodret, så det måste bli en chansning och med mycket öga hur hästen utvecklas i kroppen.

hur vet man vad 260smrp är då? alltså hur vet man vart och hur man skall finna det exakt?

Man ugår ifrån intaget av Mj, multiplicerar det med minst 6 eller som i mitt exempel 6,5. 40 Mj x 6,5 = 260 smrp.

kan det inte ha varit så att FÖR mkt protein omvandlades till energi som sedan gjorde min häst fet för han gjorde inte av med den energin???
eller tänkar jag fel?

Med ganska stor säkerhet var intaget av Mj för stort, i andra hand kan smrp varit för stort men här är risken avsevärt lägre med utgångsläge från dygnsgivan. Men även här är det ju osäkert eftersom analys saknades.

vart finns lixom energin? alltså inehöll lusernet massa energi eller vad gjorde jag för fel?
hur skulle jag kunnat gett han ännu mer protein när han redan fick för mkt eller jag fattar inte.

Alla fodermedel alltså även grovfoder innehåller energi (Mj) samt smrp, sen är kalcium, fosfor samt magnesium viktiga värden att hålla reda på. Vad du skulle ha gett och hur mycket kan man som sagt endast veta genom att ha en analys, men trots den så måste även ögat styra eftersom vi har med individer att göra.

ska jag då alltså ge mer lusern och proppa i han mer hö(om vi nu säger att det är förra året då och jag skulle försökt ha gjort på ett bättre sätt hur skulle ja gjort då).
eller vad skulle jag gjort....enligt dej då.

Om man har ett sämre grovfoder, eller om man tror att värden kan vara av sämre natur. Då kan det vara en ide att ersätta grovfoder med t ex lucernhack, med ersätta menar jag att man drar bort en specifik mängd hö och istället ger samma mängd lucernhack.

egentligen skall jag säga det att jag tror inte egentligen att han fick för mkt mat utan tror han mkt blev fet för att han stod och hade vila i 3månader + att han gick på lösdrift med en större häst som behövde mer mat och min häst var mer ranghög så han snodde ju maten från den andra hästen.

Och vid sådana förändringar är det viktigt att även ändra i foderstaten, en häst som arbetar mindre kräver av naturliga skäl mindre energi.

om man nu säger att man MINIMUM skall ge 1,5kg ts/100kg kroppsvikt, va de så de va?
så med hö blir det ju ungefär 1,5+1,5+1,5 för islandshästen = 4,5 kg ts är ju runt 5kg hö väl? kanske lite mer?
så det borde ju vara lagom med 5 kg volym mässigt för att hålla igång magen alltså....eller har jag fel?

Oavsett storlek eller vikt på hästen så är minimigivan 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn, jag tror kanske att du förväxlat TS med antal kg i givan. För att få ihop till 1 kg TS krävs att man fodrar med 1,2-1,5 kg hö, det beror på att hö håller en TS av ca 84-87 %. Alltså innehåller 1 kg hö ca 8,4-8,7 hg TS, resten är vatten som inte fyller något av behoven för näringsintaget. När hästen sen arbetas så måste man göra tillägg för det med, tillägg görs även för hästar som går i lösdrift när kylan blir starkare. (i de fall man inte tillämpar fri tillgång) Det finns även rastillägg, men tillämpas inte på dessa typer av hästar.

om han iaf väger typ 150kg då.
så kan man väl säga 1,5 + 1 om man tar i lite i överkant. det blir 2,5kg ts och det blir väl ungefär 3kg hö eller?

Om du vill ge din häst 2,5 kg TS ska du fodra den med 3-3,5 kg hö

är det bra att OM man behöver ge kraftfoder, ge helhavre och betfor eller innehåller det mkt energi?
vilket kraftfoder innehåller mkt protein och lite energi? och är bra för ponnyer?

Vad och om du behöver ge kraftfoder, det ser du på analysen och när du satt ihop en foderstat. Först då vet man vad som krävs som komplement. Med ett bra grovfoder kanske du rent av slipper att kraftfodra, eller så kanske det räcker att ge lucern som komplement.

är detta bevisat? för mkt av allt är ju aldrig bra menar jag. är det energi de får fång av eller vadå.

Förändringar i mage och tarm floran kan ge fång, däremot inte protein. Förändringar kan komma genom snabba foderbyten, eller avmaskning i samband med foderbyte alternativt betessläpp. Det finns säkert en mängd orsaker till som kan ge förändringar i mage och tarm, men det är i varje fall den största fångorsaken vilket är bevisat ja.

och att han får halm + det så han alltid har nåt att äta?

Du kan alltid ge halm, men bör ta med det i beräkningen. Halm ökar intaget av energi med ca 3-4 Mj per kg foder hästen äter, sammantaget kan det slå sig på hela kvoten så man bör inte underskatta halmen i foderstaten. Halm innehåller inget smrp, vilket kan förändra hela kvoten om hästen äter mycket halm varje dag.

vad menas egentligen bra "mkt bra grovfoder omvandlare" att de smälter ner grovfodret snabbt och snabbt tar upp näringen eller att de kan ta upp mkt mer näring ur dåligt hö(näringsmässigt) än andra raser?

Att de kan tillgodogöra sig mer av näringen i grovfoder än övriga raser.

tänkte uppdatera lite...

detta är ju en tråd om foder till shettis men eftersom shettisar ju är ponny lika mkt som islandshästar är ponny så får min islänning vara med på ett hörn med.

shettisen går nu på begränsat bete som jag öppnar upp mer och mer där de får beta av.

vad är egentligen bäst för en shettis/ponny? att gå på bete eller gå i nerbetat?

shettisen får oxå någon dl krafft ponny som belöning när han blivit tömkörd osv.

han är inte jättesmal nu precis men jag tror han är så att bara han får köras lite och arbeta lite mer så kommer han bli jättefin.

han är ju hingst med tack o lov.

islänningen som jag ju haft problem med börjar bli smalare nu, han sväller upp såfort jag låter han gå på mkt gräs så de verkar som att han mår bäst av att man flyttar plastpinnar sakta så de får äta av och sen gå o pilla med det nerbetade.

han får oxå ca 1kg hö/dag har börjat ha han inne lite på box när han äter det + ca ½ liter krafft ponny så att han blir lite mätt men men endå inte sväller upp så mkt pga vattnet i gräset.
han hetsäter inte lika mkt då heller när han släpps ut där jag öppnat upp lite.

och ja, de får äta av krafft ponny nu, ni skrev ju att det var för mkt energi i det fodret och att de hellre skulle ha mkt protein och lite energi men istället är de tydligen tvärtom???

har ni någon förklaring till varför det är så?

jag testade att ha hästarna så som de går nu + att de inte fick något kraftfoder bara lite morötter men islänningen blir väldigt trött snabbt i ridningen och nu när han får ½ liter av pelletsen så är han KANON pigg.

energi i fodret är inte det energi i ridningen med? för det verkar ju som så, vad jag än testat innan, inte ens havre har fått sånt resultat på honom som detta.
och ibland behöver han bli piggare, detta är perfekt verkar de som.

han ser ut att ha börjat gå ner i vikt igen med. så det måste ju vara ett tecken på att de funkar lr?

sen måste jag fråga, är det farligt att han äter kraftfodret innan man rider? ansträngs hjärtat då eller varför får man inte göra så?
för det känns som att han blir så himla mkt piggare på ridturen om han får äta det innan.

Våran shettis som vi bara lånar får:

2 kg hö (går på bete på dagen)
½ kg lusern (stor mage, känner revbenen, tänker på proteinbrist)
½ dl mineraler
2 dl betfor (för att han ska äta mineralerna)

Han har faktiskt blivit jämnrund sen vi började med lusern. Och magen har försvunnit lite grann.

Hästen går ju upp i vikt av energi och det är antagligen inte vad du vill att din ska göra? Protein bygger muskler. Överskottet av protein däremot blir energi, eller har jag helt fel nu?

Ni har inget övervuxet bete eller gräsområde? Shettisen och mitt fullblod går på övervuxet bete, det märks inte annat på fullblodet som kräver fruktansvärt mycket kraftfoder redan nu, fasar för hur det blir i vinter. För shettisen är det perfa, han äter mycket och ja i början blev han fet men nu börjar magen försvinna och han ser mer jämn ut.

Det kan inte vara så att han blir piggare av att få stå inne o vila en stund varje dag?

Ser på mina shettisvalacker att de är mkt piggare när de fått stå inne en stund utan att behöva lägga energi på o vifta flugor o andra otyg. Får inget kraftfoder, möjligen ett äpple o en tuss hö. De går o efterbetar efter stona. Så när stona byter hage får valackerna gå där stona gått o betat av det värsta. Stona har föl vid sidan o går på rejält bete, fodras med ½kg lusern,½kg havre o 100g betfor, de är jättefina i hullet, medans valackarna är lite väl runda nu.

och ja, de får äta av krafft ponny nu, ni skrev ju att det var för mkt energi i det fodret och att de hellre skulle ha mkt protein och lite energi men istället är de tydligen tvärtom???
Krafft Ponny är det mest onödiga foderslag som skapats. Det innehåller ungefär samma energi/protein som ett hyfsat hö och det är billigare att ge lite extra hö än att ge lika mkt Krafft Ponny.
sen måste jag fråga, är det farligt att han äter kraftfodret innan man rider? ansträngs hjärtat då eller varför får man inte göra så?
för det känns som att han blir så himla mkt piggare på ridturen om han får äta det innan.
Nej, det är inte farligt att ge hästen mat innan du rider den.
Hästar är skapta för att kunna springa även med mat i magen.

Hästen går ju upp i vikt av energi och det är antagligen inte vad du vill att din ska göra? Protein bygger muskler. Överskottet av protein däremot blir energi, eller har jag helt fel nu?
En viss del av ett proteinöverskott kan omvandas till energi.
När man gör en foderanalys så tar man hänsyn till just detta och det energivärde man får på pappret efter analysen är fodrets "kemiska" energiinnehåll plus den energi som ett proteinöverskott kan generera.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025