Foder till mitt halvblodssto

I

ishbel

Jag har ett 8 årigt halvblodssto som just nu äter Fibergi Bas, ett foder som jag tycker mycket om, men som hon går upp för mkt av då det innehåller mycket havre, men temperamentsmässigt så är hon helt okej.

Jag kan inte fodra henne med havre, hon är VERKLIGEN lättfödd!
Men jag vill ha ett energigivande foder som inte innehåller så mkt havre. Har provat att hälla i majsolja i fodret, då de gör det på galoppörer, men tyckte inte det hjälpte särkilt mkt :confused:

Jag undrar, finns det någon som har en liknande häst med liknande önskemål? :rofl: Hon är väldigt speciell och fodret präglar verkligen hennes humör och allt ;)

Tacksam för alla tips!! :bump:
 
Sv: Foder till mitt halvblodssto

Nu är jag lite lost här.

Hästen går upp för mycket av Fibergi Bas, men du vill ha något med mycket energi?

Det är energi (MJ) som gör att hästen går upp i vikt. Ren olja fungerar på hästen som på oss, de riskerar att bli feta. Gör vi inte av med energin går vi upp i vikt.

Om hästen har lätt för att gå upp i vikt, varför inte se över totalfoderstaten och hitta ett foder som näringsmässigt kompletterar grovfodret bra?
 
Sv: Foder till mitt halvblodssto

Säger som ovanstående, hur ska du kunna ge henne ett energirikt foder utan att hon går upp ännu mer? Det hänger liksom inte ihop...

Energin som hästen inte gör av med lägger sig på hullet, så det enklaste och bästa är att leta upp ett grovfoder som passar hästens behov utan att du behöver komplettera med energitäta kraftfoder.

Angående humöret så brukar de flesta hästar må bra av att äta mycket grovfoder, och mår de bra blir de också på bra humör och mer tillfreds med livet = mer lätthanterliga och positivt inställda till arbete.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till mitt halvblodssto

Absolut, håller med båda ovanstående. Och om hon nu tappar humöret kan du väl bara ge henne lite av just det och motionera mycket? Du kan ju inte ge henne energi foder och stå och hoppas på att kilona rasar, det funkar liksom inte. "Måste" du nu nödvändigtvis ge henne detta: motionera mycket då?
 
Sv: Foder till mitt halvblodssto

Prova att ge kraft grund ohc sen när du ex. sak träna eller tävla ohc vill ha lite extra energi ge kraft energi eller sport dagarna innan eller som komplement khela tiden.
 
Sv: Foder till mitt halvblodssto

men som hon går upp för mkt av då det innehåller mycket havre, men temperamentsmässigt så är hon helt okej.

Jag kan inte fodra henne med havre, hon är VERKLIGEN lättfödd!
Men jag vill ha ett energigivande foder som inte innehåller så mkt havre.

Och KG är baserat på? Havre, typ?:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Övr. Hund Min mamma äger en 8-årig tik som även jag känner väldigt starkt för. Vi skaffade henne under mina tonår, och jag har alltid varit mkt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 993
Senast: StandByMe
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 675
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 143
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp