Friskes & byta till annat foder

Sv: Friskes & byta till annat foder

Kan det vara så stor skillnad mellan bra och dåliga foder att man kan utfodra 1 dl kontra 8 dl? :eek: Eller var det bara en jämförelse? :)


Ja, från min sida är det sant, min 7-kilos jappe äter 1 dl standardt normal (+ lite träningsgodis) per dag. Jag tror inte Jenka hittar på heller..


Edit: Kan tillägga att min 19-kilos kelpie äter 4 dl/dag av samma foder..
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Intressant. Då vet jag att det är struntprat om hon framhåller det påstådda testet som argument för Friskies. Annars får jag väl be henne visa det ;-)

Vad utfodrar du dina hundar med?

jag BARFar mina hundar, iofs har jag bara en nu.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Frågan är ju om "min" hund skulle klara sig på 1 dl av ett bättre foder. Olika hundar har ju olika ämnesomsättning (och aktivitetsnivå, men jag misstänker att det ligger hyfsat jämnt).

Jag vet inte exakt hur stor skillnad det är, men stor kan den ju vara iaf.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Frågan är ju om "min" hund skulle klara sig på 1 dl av ett bättre foder. Olika hundar har ju olika ämnesomsättning (och aktivitetsnivå, men jag misstänker att det ligger hyfsat jämnt).

Jag vet inte exakt hur stor skillnad det är, men stor kan den ju vara iaf.

Säkert inte, min är kastrerad och lättfödd, men ändå. Som kuriosa fick jag en säck hills J/D vid hältutredning i höstas, och de räknade ut att han skulle äta lika mkt som kelpien gör (alltså 4 dl) och fortfarande gå ner i vikt. Så visst är det skillnad på foder och foder. Nu valde jag att inte ge det fodret (visade sig för övrigt vara en muskelinflammation), men jag fick 12 kilo hundgodis gratis :D
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

*kl

Man måste slå ihop alla ingredienser från samma näringsgrupp för att veta vilken som är störst. Även om t ex kyckling står först så kan det vara 20%kyckling, 10% majs, 10% vete, 10% korn, 10%havre osv. Att de animaliska ingredienserna står först betyder inte att de har störst totalmängd när man slår ihop allt.

Min äter just nu Olivers men jag är inte nöjd med hans mage, så vi går över långsamt på BARF.

I torrfoder har han fått Magnussons och Standardt förut och båda fungerade bra med hans lite känsliga mage. Magnussons tycker han inte är så gott, så då kan han ha fri tillgång.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

*kl

Man måste slå ihop alla ingredienser från samma näringsgrupp för att veta vilken som är störst. Även om t ex kyckling står först så kan det vara 20%kyckling, 10% majs, 10% vete, 10% korn, 10%havre osv. Att de animaliska ingredienserna står först betyder inte att de har störst totalmängd när man slår ihop allt.

Min äter just nu Olivers men jag är inte nöjd med hans mage, så vi går över långsamt på BARF.

I torrfoder har han fått Magnussons och Standardt förut och båda fungerade bra med hans lite känsliga mage. Magnussons tycker han inte är så gott, så då kan han ha fri tillgång.

Justja, så är det såklart. Tror inte att procentsatserna var redovisade på Magnussons hemsida tyvärr. Kan man få tag på dem någonstans tror ni?

Lite oroväckande att höra att Magnusson inte föll din hund i smaken, vår är som sagt mycket kräsen och inte alls glad i mat. Jag får beställa en provpåse och se vad hon tycker.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Efter att mina haft en svältperiod där de ratat det mesta i matväg får de foder med fisk i.
Luktar wääh, men de tycker om det :)
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Min hund, som brukar gilla det mesta, var inte heller särskilt förtjust i Magnusson M&B. Jag köpte en påse för ett tag sedan eftersom hans vanliga foder, Doggy Professional Extra Aktiv, var slut. Han åt, men inte särskilt entusiastiskt och kollade först på mig så att jag verkligen lagt upp rätt foder i skålen. Dessutom blev han inte mätt på den normala givan, så nu blev det hans gamla fodersort igen.

Däremot har jag hört många andra som är väldigt nöjda med Magnusson så jag skulle verkligen inte avråda från att pröva det.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Bra synpunkt tycker jag. Det finns nog inte något foder som är allena saliggörande. Min förra hunds kullbror tappade nästan all päls av Magnussons M&B (men det var minst 15 år sedan så mycket kan ju hänt) och det var helt foderrelaterat och utan att han var allergisk mot något enskilt i fodret.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

just nu får min hund appetitt, lamm och ris varianten. Tror den kostade 450 för 12 kg, han väger ca 10 kg och får 3dl om dagen.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

KL

Man meddela att övertalningsprocessen gick sådär. Inte jättedåligt, jag trodde hon skulle vara väldigt negativ men hon lyssnade lite halvhjärtat på vad jag hade att säga, även om hon när jag började prata sa "Jag tänker inte gå över till de där fodren igen som kostar 500 kr!" Men i slutet, kanske mest för att få mig att sluta prata, så sa hon "Vi får se". Hon liksom "skrattar bort" mina argument lite, och innan jag gick och skulle visa henne vilket foder jag tänkt mig och visade på skillnaden i exempelvis kötthalt mellan Friskies och Magnusson så skrattade hon och sa "Du går på allt så lätt, gumman".... Går på vadå? Att riktiga, rena produkter som färskt kött och inga konstiga tillsatser är att föredra framför konstgjorda konserveringsämnen och massa spannmål? Sedan när jag t.ex. påpekar att vår hund skiter ovanligt mycket och att bajset är ljust o.s.v., då svarar saker som "Hur mycket hon bajsar kan variera VÄLDIGT mycket". Ja, såklart, eftersom hon knappt äter något vissa dagar! Men när hon äter som hon bör så skiter hon MYCKET... Och gult. Och ibland lite väl löst.

Återstår att se vad som händer. Vi beställde i alla fall en provpåse Magnusson till henne och en hem till mig.

Känner att jag skulle behöva sätta fakta på ett papper med ordentliga källor framför henne så hon kan få läsa själv? Men samtidigt skulle det kanske inte hjälpa, eftersom hon förnekar "problemen" (dåligt bajs, att hunden periodvis har klåda, stark unken gammal hund-lukt o.s.v.)
 
Senast ändrad:
Sv: Friskes & byta till annat foder

Animail säljer Olivers till bra pris just nu, ca 450kr för 13kg. Kanske ni kanbestälka hem en sådan säck också?
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Animail säljer Olivers till bra pris just nu, ca 450kr för 13kg. Kanske ni kanbestälka hem en sådan säck också?

Vet inte om jag kan övertala henne till Olivers när det ligger ännu dyrare i pris i vanliga fall? Annars såg jag faktiskt igår att de säljer en 13,5 kg-säck för 254 kr här: http://www.olivers-petfood.se/hund/erbjudande-hund/13-kg-olivers-adult-champion-1028c Det är onekligen ett bra erbjudande.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Det finns nästan alltid erbjudanden och om vovve inte är så känslig går det säkert att fasa in en ny säck ganska snabbt!
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Någon som frågade vad som är normalt för en hund att skita per dag: 1-2 ggr per dag!

Det är väl snarare mängden som är intressant. Om jag jämför mina 2 jämbördiga hundar som ätit samma mängd foder, samma sort så ser deras skitvanor helt olika ut. Loka småkluttar, hon sitter inte still och går runt och bajsar små kluttar, flera gånger om dagen, gärna varje runda men inte alltid. Fortune bajsar max 2 gånger om dagen, oftast bara en, en mönsterhund. Men de skiter i stort sett samma mängd.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Visst är mängden intressant också! Men vi brukar ha 1-2 ggr som något att orientera sig vid, som ett riktvärde.
Säger djurägaren att hunden bajsar stora högar 3-5 ggr om dagen (hör man allt som ofta...) så är det något som inte stämmer.
Antingen är fodret av dålig kvalité eller intoleranser/allergier eller annan sjukdom som ligger bakom.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

KL

Var hemma hos min mamma och hunden idag. Smakprovet från Magnusson hade kommit och, förvånande nog, verkar mamma ganska öppen inför ett foderbyte. Tror att hon behövde lite tid till att smälta allt jag sagt, och nu verkar det som att hon är beredd att byta foder även om hon påtalade att "hon egentligen tycker att fodret är för dyrt..." :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Friskes & byta till annat foder

Kapar tråden med några fråger.

Är James Wellbeloved bra torr foder? och varför då (bra eller dåligt).

Min hund får det men hon fisser mycke (låste på tråden att dem inte skall fisa mycke om man ger den bra foder. Jag ger henne även mycke råa ben kan dem vara orsaken till fissarna?

Det får räcka så länge vill inte kappa hela tråden.
 
Sv: Friskes & byta till annat foder

Ibland kan även föräldrar förvåna barnen :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 795
Senast: Monifa
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 680
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp