Foder till mager häst?

Sandra -74

Trådstartare
Någon som har en idé om vad man ger denna häst? Långt inlägg.:o
Har ett sto hemma som är mager. När jag fick hem henne var hon "lite":angel:jobbig att rida då hon bockade och rusade eller stannade och backade. Var en riktig gris i boxen oxå. Hon fick krafft groov då.
Sedan över sommaren gick hon upp bra i vikt och jag gav inget kraftfoder då. Blev mycket trevligare att rida.

Jag gjorde en foderstat (kollad av tränare) där hon inte skulle behöva äta så mycket kraftfoder då jag inte vill ge för mycket sådant, då jag är tvungen att ge KP för att få upp proteinet. Hon har då varit jättetrevlig att rida. Inga bockningar, inget stoppande och backande osv.

Nu till problemet.... hon började gå ner i vikt. Svårfödd! Började då att vänja in henne på groov och korn sakta, men redan efter 3 dl groov och 2 dl korn började hon bråka igen. Tänkte... tar bort grooven då den innehåller havre, men hon är fortfarande bråkig. Har även börjat grisa i boxen igen.....
Vad ger man en sådan här häst att äta?

Sv: Foder till mager häst?

Lusern kan ju kanske vara ett alternativ beror ju helt och hållet på värdena på höet/hösilaget du har.

Jag skulle ge denna häst fri tllgång på (ANALYSERAT GROVFODFER), därefter lägggga på lämpligt Kraftfoder samt prova byta ryttare? Det är inta alltid det sitter i vad man fodrar med.... Kemib mellan häst och ryttare är A och O när man kommer till lite insikt....

Jag skulle prova ge denna häst fri tllgång på (ANALYSERAT GROVFODFER), därefter läggga på lämpligt Kraftfoder samt prova byta ryttare? Det är inta alltid det sitter i vad man fodrar med.... Kemin mellan häst och ryttare är A och O när man kommer till lite insikt....

Det har alltid varit samma ryttare oavsätt om hästen har gått bra eller bråkig... Det är ju kraftfoder som jag tror inte hon bör äta då hon visar symtom på överkänslighet mot det.
Jag har analyserat grovfoder och det är därför som hon får KP.
KP=Krafft Protein = 12 Mj och 330 g smrp

Det är bättre att du skriver ut värdet på grovfodret än KP för det kan ju alla själv leta upp.
Sedan är lusern ett för hästen trevligare protein tillskott i många fall. Kan ju vara så att hästen får känningar från magen när hon får kraftfoder. Där av att hon blir bråkigare att rida och rörigare i boxen.

jo det är det jag har räknat ut... funderar på om det är stärkelsen hon reagerar på :confused: Hon blir "rörig" både av pelleterat, musli och rent korn.. varför jag skrev ut KP var för att hon innan svarade att jag skulle ge lämpligt kraftfoder och en sa lucern och jag menar att proteinet får hon just genom KP. De kanske inte visste vad jag menade med KP. Lucern får hon sadelstadsknutor av (tror Vet. och jag).
Och lämpligt kraftfoder är ju det jag letar efter. Har provat tex. Mustangs havrefria och det funkade hon inte på.

Min åldersstigna men mkt pigga dam, går ej att proppa i massa kraftfoder heller.

Och jag har många gånger fått råd härifrån att öka på lucernet... och det rejält. Vilket efter ungefär 2 månaders tillvänjning, upp till 1,5 kg lucern lett tillupprepade foderstrupsförstoppningar, både på vägen dit och vid utfodring av 1.5 kg. Därför får hon numera 250 g lucern om dagen, samt 1,250 kg Mustang fiber original müsli., förutom ca 600 g havre och 9,5 kg hö, samt natthalmen hon står på och äter av...

Hon är för närvarande som ett stort vitt "mumintroll". Det var samma förra vintern. Så har du inte provat, testa även müslin. :idea: Vinterhalvåret, använder jag den och sommarhalvåret går hon faktiskt på enbart havre, runt 1 kg/dag förutom hö/halm och gräs ute.

Gör en sökning efter Casey Foder och se i deras sortiment för dom har kraftfoder för hästar som blir heta av det.
Eller om du nu har tillgång till Kraffts sortiment att di tittar på Rehab. Som ju till och med kan användas till hästar med boxvila.

jo det är det jag har räknat ut... funderar på om det är stärkelsen hon reagerar på :confused: Hon blir "rörig" både av pelleterat, musli och rent korn.. varför jag skrev ut KP var för att hon innan svarade att jag skulle ge lämpligt kraftfoder och en sa lucern och jag menar att proteinet får hon just genom KP. De kanske inte visste vad jag menade med KP. Lucern får hon sadelstadsknutor av (tror Vet. och jag).
Och lämpligt kraftfoder är ju det jag letar efter. Har provat tex. Mustangs havrefria och det funkade hon inte på.

Ibland blir jag snurrig av att läsa en del trådar detta är en sådan. Men det beror nog mest på mig. Jag är inte jättebra på detta med foder men försöker att lära mig.
Om hästen fungerar bra på kraffts protein hade jag fortsatt att ge det. Om den ändå inte går upp i vikt måste det ju antingen behövas mer protein eller mer energi. Din häst kanske inte riktigt tål soannmål. Då är det nog bättre att ge mer av det protein du redan ger om det är det som ska ökas. Betfor innehåller en hel del energi så det kan man också prova.
Annars tycker jag att lusern är det bästa alternativet. Jag har börjat ge det till mina hästar. Har du provat olika sorter? Bara en tanke.

Hur mkt grovfoder äter hästen om dan? Kanske öka på lite grann o fortsätta med KP?

Jag vill tacka alla för hjälpen:bow:. Även om man har haft häst i många år så stöter man ibland på problem som man inte alltid vet hur man löser på bästa sätt. Då är det ju så bra att det finns så många hjäpsamma här på buke.

Svarar alla i samma inlägg. Hoppas det är ok.

Ingela H: Jag har redan provat Muntangs foder.

Masse: Har faktiskt börjat fundera på att prova Kraffts rehab. Det står ju på deras hemsida att den är havrefri men jag det står inget om det är korn i det... polla reagerar ju på att bli svårriden på det oxå, men det är ju bara att prova.

arabia: För tillfället står hon på 13 kg hö och då får hon ca 7kg inne för natten. Då ligger det kvar lite på morgonen.
Jag har även andra hästar som inte har hennes viktproblem utan har åt andra hållet :o så jag kan inte ge henne fritt ute. Sedan har jag en kvot på 4,8 så höet är ju inte så lämpligt att ge fri tillgång på.

Med tanke på den låga kvoten skulle jag nog rekommendera dig att ge lite Lusern oxå

Gemensamt svar igen.
Forest Autumn: Bor så att jag har rätt långt till hästaffärer. Närmaste är Granngården med Kraffts sortiment... blir jobbigt att hålla på att köra runt för att få tag på lucern när hon får bra protein i KP. Annars en bra idé.

arabia: Men med KP får jag en kvot på över 6. Se även inlägg 9.

Spindel_17: Håller med... mina andra hästar kan äta hur mycket som helst utan att reagera med inte denna damen. Se inlägg 9.

Lucern brukar vara bra för äldre hästar/hästar som ska upp i vikt. Men i ditt fall orsakade det troligen sadelknutor på hästen. så då går ju det bort.
Skulle det kunna vara ngt att prova tillföra lite vetegroddsolja/annan olja...?
Just vetegroddsoljan fick jag positiv effekt på för "gamlingarna" i vårt tidigare stall, även om det är ganska dyrbara droppar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 852
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
3 158
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar