Slå gräs och direkt ge till hästar?

Mycket bra fråga som jag själv funderat på, men inte kollat upp. Jag har hört att man inte ska ge gräs man slagit med trimmer. Nånting med att stråna slits sönder av trimmertråden, alltså inte skärs av med ett rent snitt, som med en lie tex. De trasiga ändarna på gräset var inte bra att äta av nån anledning jag inte riktigt minns. Finns nån sanning i det?
Inte grässtråna, men trimmertråden och det finns därför risk för att glupska hästar får i sig plastbitar...
Många grästrimmers matar fram ny tråd allt eftersom den blir slö och det hamnar därför små plastbitar i gräset.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en rätt stor gräshage här just nu där gräset är över 1 meter högt :eek: Jag kan inte lägga dit hästen för att äta det här gräset...
Svar
8
· Visningar
8 167
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 337
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar