Sv: Foder Till Islandshäst
måste ju skriva om mina egna hästar med känner jag, inte mer än rätt
Thengill:
grovfoder? ja
haha vilken dum fråga ja ställt
sort? Hö och Lusern hack
hur mkt? 6kg
hur ofta? 3 gånger/dag
morgon: 2kg
em: 1kg hö + 0,5kg Lucernhack
kväll: 3kg
de verkar nöjda för de lämnar mat liggande(på marken då)mellan fodringarna. tolkar det som att de inte är hungriga iaf
box eller lösdrift? lösdrift såklart jag och hästarna gillar det bäst.(just nu iaf)
kraftfoder?njää men funderar på om ja ska ge han nån form av musli färdigfoder när han är igång ordentligt. gillar inte riktigt pellets då det kan förstöra tänderna och de kan få foderstrupsförstoppning.
han får bara mineraler just nu. nån gång ibland om han varit riktig snäll får han typ en halv dl helhavre
hur mycket? blir nog mer sen när han är i kondis och tävlingskondis senare.
hur ofta? 1 gång/dag(får han mineralerna just nu tror han bara kommer få det riktiga kraftfodret som han ska få senare när jag ridit för då rider man ju så pass ofta men får se han får det kanske varje dag endå).
har ni analyserat grovfoder? nej tyvärr men vill ha, ska fixa det till nästa år om vi får tag i hö från samma ställe och samma hö såklart.
uträknad foderstat? nej tyvärr men ska fixa nästa år när höet blir analyserat.
hur mkt jobbar hästarna/vecka? just nu ca varannan dag men mkt mkt mer sen när han inte är under igångsättning.
med vad?tömmkörning, körning, ridning, join up, lydnad, dressyr, klättring, hoppning m.m m.m allt i princip
ålder på hästen? fodd -00 så han blir 8år i år men är änsålänge bara 7år
vikt? skall väga runt 300kg ev lite mindre(ev mer om han får riktigt mkt muskler), men väger nog runt 350 just nu. han haft vila i 2 månader
mkh? tror han e 126 som jag alltid säger men har mätt lite slarvit ibland e han 126 och ibland 130
men men liten iaf
liten men naggande god ju.
Glampi
grovfoder? fri tillgång på hösilagre(torrt) + mammas mjölk
hur mkt? troligen inte allt för mkt eftersom han mest diar
hur ofta? 16-18timmar/dygn.
box eller lösdrift? Lösdrift tillsammans med 28 andra hästar i varierande ålder bla 9st -07 föl att busa med
kraftfoder? stoet får kraftfoder o fölet nallar lite ur hinken, det är färdigfoder pelleterat tror jag(fölis står kvar hos uppfödaren fortfarande har därför inte världens koll)
hur mycket? han får nog i sig en sisodär 4dl kanske. har nog lite svårt o tugga då han bara har framtänder
hur ofta? 4 gånger/vecka.
har ni analyserat grovfoder? nej tyvärr har de inte det. men skall garanterat ha det på nästa ställe där han skall växa upp.
uträknad foderstat? om det nu går när de har fri tillgång så ja det ska han få då, som unghäst men nu är det nog omöjligt.
hur mkt jobbar hästarna/vecka? ingenting han e ju bebis.
med vad? diar, det är nog jobb nog o så leker han med kompisarna.
ålder på hästen? född- 07 men han e snart 5 månader bara.
vikt? haha hm ja, vad kan man tippa på, han väger ju säkert närmare 100kg nu iaf. rätt stor för att vara så liten
kommer nog väga run 350-400kg som vuxen. få se, blir nog ganska smäcker.
mkh? hm över 1 meter iaf. kommer nog sluta på ca 140 plus minus noll, pappa e 144 mamma ca 138, farfar 138, morfar 146.