Foder till dräktigt sto

M

Millyann

Första fölet, hjälp!
Mitt sto (varmblod) äter hösilage, morötter och mineraler, behöver jag ge henne något extra?
Hon äter aldrig något annat inte när hon är igång heller. Det är en lättfödd dam.

Sv: Foder till dräktigt sto

Du måste ha analys på hösilaget om du ska veta om det räcker. Dom tre sista månaderna av dräktigheten så måste du gå upp i kraftfoder för grovfoder räcker sällan till det stora näringsbehov som högdräktiga ston har.

går inte att veta utan analys.efter man vet det kan man bla räkna på hippocampus. protein behovet är stort i slutet av dräktigheten och höjs ännu mer efter fölning fram till fölet är tre månader. energin höjd då med så klart.

Proteinbehovet stiger och stiger under dräktigheten för att sedan vara mer än dubbelt så högt som vanligt under digivningen, du måste genast skicka in höanalys så du kan ordna en ordentlig foderstat innan det börjar synas på stoet.

Har du analys, räkna lite på hippocamcus och kombinera det med att titta på hästen. Mitt sto i 8:e månaden äter nu ungefär 100g mer protein än vanligt, och bara liiite extra energi(hon har varit lite för rund). Om ett par veckor ska detta ökas ytterligare. Ditt hösilage kommer förmodligen inte räcka till om det inte har skyyyhögt proteininnehåll. Jag ger nu 9 kg hö av medelhöga värden och 1 lucerne, lite linfrökaka, och 200 g soja. Det täcker precis hennes behov nu i 8:e månaden. Det som läggs till nu pga dräktighet efter detta måste vara väldigt proteinrikt jämfört med energiinnehållet, annars blir hästen fet men kommer att få brist på byggstenar för det växande fölet och för sin egen kropp. De ska absolut inte tappa muskler nu bara för att de inte tränas, det är ett tecken på att den får i sig för lite proten.

Det här är också första egna fölet för oss, men vi suger åt oss som svampar av information och läser och frågar. :laugh:

Vårt hö har enligt analysen 72 g smältbart råprotein/kg foder. Det måste väl räknas som skyyyhögt? När jag räknar på Hippocampus verkar det i princip räcka med att ge grovfoder + vitaminer hela dräktigheten. Det känns lite skumt.
Enegiinnehållet i höt är 8.2 MJ/kg.

Ja det är rätt högt, men va glad för det:) Kvot 8.7, det kan ju faktiskt räcka rätt långt, i princip samma kvot som i havre.

Var bara uppmärksam på att hippocampus tabeller är rätt snåla, så alla mina hästar behöver mer mat än programmet säger för att hålla sig fina. Om din häst vill äta tillräckligt med hö är det ju jättebra att bara ge det, men i slutet kan de få mindre matlust när fölet tar stor plats, då kan det ju vara bra att ha något mer kompakt kraftfoder hemma att kunna ge om det behövs. Samma sak när fölet diar och de behöver tokmycket mat.

Och tänk på selenbehovet! Ge tex tokosel eller färdiga mineraler i tillräcklig mängd. Grattis till fölet! :laugh: Jag längtar till mitten av april när vår lilla bebis tittar ut. :love:

Ja, jag är jättenöjd med höt! Men har börjat förbereda för kraftfoder om det blir för trångt i magen:). Ger vanligt mineralfoder, det verkar i alla fall komplettera tillräckligt med selen om jag räknat rätt. Min tjej är väldigt lättfödd, så hittills verkar Hippocampus funka, men tack för tipset! Nu längtar man bara efter ett litet föl:laugh:.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar