Foder till 4 åringar

F

fnorr

Hur mkt kraftfoder ger ni era 4 åriga hopphästar av halvblodstyp?

Sv: Foder till 4 åringar

Det varierar och att det varierar beror mest på analysen av stråfodret.

I år har vi en kvot på 10, så proteinbehovet är väl täckt. Ger lite olja, betfor och något kg havre.

Jag har iofs inte någon 4-årig hopphäst av halvblodstyp just nu, men vill bara påminna om att en 4-åring räknas som en vuxen häst ur utfodringssynpunkt. Och att det inte spelar någon roll om det är en hopp- dressyr eller travhäst, vad man ska ge den. Det är mängden arbete, hästens storlek och individuella behov som styr det.

(min 3-åriga häst av halvblodstyp får för tillfället fri tillgång till bra hösilage och inget mer)

Ja, den äter mer än 8 åringen, men den är också större och växer samt att den är lite låg på "energi"

Tja, min 4-åring får 10 kg hösilage av världen 8.5 Mj samt 56g smb rp/MJ samt 5 kg Krafft Sport och 3 dl olja, 0.2 kg torr betfor(blötlägges så klart), 0.3 kg vetekli, foderjäst, E och B-vit, equion och enzion, 0.5 dl salt samt 2dl loppfrön. Är i full träning, dvs hoppar terräng 1g/v samt hoppar 1g/v samt gör ett galoppjobb/v, Arbetas 4-6 dagar/V.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?