Sv: foder till 2 åring
Därför att jag tror att hennes sunda förnuft räcker längre för god hästvård!
Och mitt förnuft är inte sunt då eller?
Du kanske ska läsa lite på dom andra sidorna också vad jag har skrivit innan du uttalar dig på ett sådant sätt till mig. Du har ju ingen aning om vad jag har skrivit ang se med ögat tex. Först måste man analysera, sedan räkna ut en speciell foderstat sin häst. Sedan ger man och kollar om det är bra. Kallas inte det sunt ja, då vet jag inte vad som är sunt. Nog känner jag mig sundare och bättre hästmänniska än dom som är snåldumma och inte ens analyserar sitt hö resp hösilage. Tror att det är bra bara för att det är grönt och luktar gott så är värdena kanonbra.
Suck. Experter finns det många.
Ja, jag håller verkligen med. Ser ju på dig att du inte heller är en särskild expert fast du har hållt på med hö i 30 år. Eftersom du skriver att värden försvinner i hösilaget. Det enda som försvinner i hösilaget D-vitamin. Eftersom höet inte får soltorka som vanligt torrt hö får. Då hinner inte hösilaget lagra det. Vitamin A försvinner också i torrt hö vartefter som det lagras.
Något smrp försvinner inte alls varken på torrt hö eller hösilage. Jag frågade dig var du läst det eftersom jag ville se källan. Men du hade inte läst det skriver du ändå finns det att läsa enl dig. Men var? Jag har nämligen inte läst det någonstans.
Inser du inte att en sådan plockning självklart ger en stor avvikelsemariginal (fast visst är den bättre än många andra varianter).
Ja, vad jag vet så är det så man rekomenderar att man ska göra. Sedan så får man ett hum om värdena. Sedan så kan ju värdena variera lite grand varteftersom det har skördats. Tex om det har skördats tidigt eller senare på dagen. Men det vet man ju om.
En avvikelse som man måste ta hänsyn till vid uträkning av foderstat. Analysvärdena är inte så säkra. Även om labben vill att du ska tro de
Nej, jag vet det. Men säkrare än att inte göra det.
Ju fler analyser du gör desto mer tjänar labben.
Nu gjorde ju inte jag det utan min höleverantör. Men på dig lät det nästan som om man skulle göra det varje månad nyss. :smirk:
Läst? Du kan läsa det på de flesta sajter som handlar om lagring av hö/hösilage.
Ok! Var?
Fast jag har erfarenheten av det genom att vi analyserat under året.
Konstigt! På dig lät det ju som om du inte analyserade. Det var ju inte värt det eftersom det ändå inte är något man kan lita på.
förändras också. (mörkt, lagom svalt osv
)Kan aldrig förändras så länge en hösilagebal är intakt. Men det är klart om det står i gassande sol kan det bli känsligare på hållbarheten när man väl öppnat den.
tro det.. då kan vi höja priserna ännu mer :angelPS! Den som tror att analyserat hö inte är dyrare får gärna fortsätta
Det beror nog på var man köper sitt hö. Jag betalar tex 1.17 kr/kg för storbals hösilage med bra värden i. Med frakt och analyserat. Så inte är det dyrare för mig inte. Detta tack vare att han inte är någon småbonde utan säljer väldigt mycket varje år.