foder som fryser!

frittan

Trådstartare
jag har min häst i kallstall och nu när det är -10 ute så fryser det blötlagda fodret som vi har ute på logen.

vad kan man göra för att det inte ska frysa?
hur gör ni i era stall?

vi stänger nämligen dörren mellan logen och stallet, för annars fryser vattnet i stallet också :crazy: :cry:

behöver massvis med tips!!

gärna tips på vad man kan göra för att inte vattnet i hagarna ska frysa också... vi ställer ut på morgonen och vid lunch är det redan is... :/

//frida
lillwiberg.blogg.se

Sv: foder som fryser!

Jag gjorde alltid min betfor i nykokt vatten, satte på locket på hinken, och sen ställde jag den hinken i en annan hink. Då brukade det klara sig åtminstone 24 h utan att frysa.

Jag brukar hälla lite varmt vatten i hinkarna som jag blandar med fodret innan jag ger det till hästarna på morgonen. Då står det och tinar upp samt hinner svalna igen under tiden jag ger höet, har funkat väldigt bra hittills!

Kan ni inte ställa in det i stallet då?
Det gör nämligen vi, ställer in det i sadelkammaren vid elementet, vi har inget varmvatten i stallet (inte ännu i alla fall).

men är det inte risk att betforn jäser om man blöter med kokhett vatten? samt så ska det väl inte stå blött i mer än 12 timmar?

Vi ställer in vårat betfor i sadelkammaren om det är så kallt att det fryser, sadelkammaren är uppvärmd.

Jag brukar hälla lite varmt vatten i hinkarna som jag blandar med fodret innan jag ger det till hästarna på morgonen. Då står det och tinar upp samt hinner svalna igen under tiden jag ger höet, har funkat väldigt bra hittills!

tyvärr har vi ju inget varmvatten i stallet :(

Kan ni inte ställa in det i stallet då?
Det gör nämligen vi, ställer in det i sadelkammaren vid elementet, vi har inget varmvatten i stallet (inte ännu i alla fall).

i stallet, mja. man hade väl kunnat ställa det vid boxarna, men OM nån häst skulle komma lös hade det inte varit så bra!!

sadelkammaren, jo. fast alla spannar hade inte fått plats där. 10 hästar i en miiiinisadelkammare som man knappt kan gå i :crazy:

Räkna ut vad den torra betforen bli i volym när den är blöt o gör en gemensam hink med betfor o ställ in i foderkammaren, sen tar var å en den delen de ska ha när de är dags för fodring. Vi själva har flera varma utrymmen, sadelkammaren då, men även ett fd slaktrum (vet de låter hemskt ;) )där vi har både vatten, täckeshängare o ställer foder som skall blötas. Ett annat alternativ är väl att helt enkelt skita i å ge betfor o göra nya foderstater som motsvarar dem de får idag, fast med kanske musli, korn, eller nåt annat som inte fryser.

Vi har den färdiga maten i pumprummet, isolerat rum med frostvakt där vattnet finns. Garanterat frysfritt!

Vi har även uppvärmd sadelkammare, förråd, fikarum och det finns ett torkrum där man kan slå på värme. Inga problem vintertid, man får ju se till att ha fungerande lösningar i stall, det blir ju vinter varje år.

Jag har ju stall hemma så antingen tar jag med hinken hem och låter det stå hemma eller så blandar jag en timme innan hästarna ska in, då hinner det inte frysa.

Så kan man också göra, jag har vattenkokare så betforn blir färdig väldigt fort.

Min häst får inte blött foder på vintern längre.
Tog bort lucern pelletsen och gav honom en mindre dos soja istället, utblandat med lite müsli eller hösilage.

Varför behöver din häst betfor? Kan du ersätta det med något annat?

Min häst får inte blött foder på vintern längre.
Tog bort lucern pelletsen och gav honom en mindre dos soja istället, utblandat med lite müsli eller hösilage.

Varför behöver din häst betfor? Kan du ersätta det med något annat?

alltså, jag har inte skrivit någonstans att det är betfor det gäller :p skrev blötlagt foder... haha!
han får lucernpellets för att få upp proteinhalten. men nu har jag köpt lucernhack istället som han kan få som inte heller kan frysa :D

Det var nog mest alla andra som skrev om betfor....

Lucernhack fungerar ju bra! Jag dissade det då det innehåller melass, men har man inte fånghäst är det ju ett bra alternativ!

Skaffa lock till hinkarna så kan ni ha det i stallet och det gör inget om en häst kommer lös.

vi har lock på allihopa, men tänkte också på skaderisken, för vår stallgång är inte så bred så skulle de försöka vända kan de fastna på nå vis i hinken :P kanske inte så troligt men :D

nu har vi iaf löst det genom att ställa allt blötlagt foder i ett kylskåp, för därinne fryser inte maten. dock tror jag inte kylskåpet är på :O

är det farligt att låta lucernpellets t.ex. svälla med hjälp av kokande vatten???

Ok, jag brukar ta med mig varmt vatten hemifrån som fått koka upp på spisen alternativt kokat i vattenkokaren ute i stallet. Fast jag häller inte i det nykokat utan efter en stund då det är lite lagom varmt, det brukar göra det blötlagda fodret till en lagom kall röra. :)
Vet ej ifall det är så jättebra att ta varmt vatten direkt ifrån kranen, finns det inte spår av koppar där i? Vi människor bör ju inte få i oss det, vet ej ifall det är samma för hästar?

Det där med att få vattnet att inte frysa i hagen är ett elände.
Har hört att man kan lägga en lufttom boll på vattenytan som flyter runt, då kommer det alltid finnas ett vattenhål då bollen flyter iväg av minsta vindpust.
Dock vet jag att min känsliga pålle aldrig skulle få för sig att dricka ur badkaret när det ligger något och flyter runt där i, hehe :D

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård