Foder shettis

Sv: Foder shettis

jag hoppas att det är en liten shettis med så lite grovfoder...

(min fångshettis har fri tillgång till hösilage....)

Varför ska du ge original pellets eller grund om jag får fråga?? Om det är proteinet du oroar dig över så är det ju helt fel foder oavsett, då är det avel du ska ge, eller i ditt fall helst lusern, för de där färdigpelletsen innehåller ju havre och korn tex, som jag i alla fall anser att din häst INTE ska ha. Som jag sagt innan: Din ponny behöver knappast kraftfoder, du ökar bara fångrisken lavinartat! Ge den fem kg hö och en näve lusern som krubbskarammel, ev en halv dl original mineraler utöver och en saltsten.

Ne, jag kände också så, det är ju inte så att han behöver kraft utan typ protein tillskott....

Hade det varit min häst och jag haft ditt hö hade jag nog gett något i denna stilen:
4kg hö
0,3kg Salsa naturell grön(/gräs, samma produkt olika namn)
1dl Krafft miner grön

Då får hästen i sig både tillräckligt med torrsubstans, tillräckligt med protein och fortfarande tycker jag inte att MJ ligger väldigt högt, men sedan bör det tilläggas att jag har noll erfarenhet av att räkna foderstater åt shettisar så jag är väl kanske inte rätt människa att uttala mig :p

Detta skulle i alla fall ge:
25MJ
144g Smrp
13,5g Kalcium
8,65g Fosfor

Hade dessutom delat upp höet på så många fodringar som möjligt och gärna gett det i någon form av slowfeedingnät eller liknande för att dra ut ättiden så mycket som möjligt. Klarar hästen av en foderstat som den ovan utan att bli tjock hade jag dragit på med något kilo halm också för att öka torrsubstansen ytterligare. :)

Säger det igen, har noll erfarenhet av shettisar så det är fritt fram att kritisera allt ni vill, hade bara lite tid över och bestämde mig för att räkna på ett förslag åt ts i alla fall :)

Krafft grund, originalpellets osv består till stor del av havre och annat spannmål, och lite annat. Det kan inte ersätta hö, då det inte innehåller så mkt cellulosafiber.

Lucern är bäst att komplettera med tycker jag, alternativt lite kraftfoder plus då lite mer hö. Linfrökaka är ju bra för magen också?

160-180 kilo måste vara en väldigt tanig eller liten shetlandsponny!

Har vägt en av mina hästar tre gånger under året, han vägde först 200 kilo och var i tunnaste laget, lite muskler osv. Andra gången vägde han 225 och var helt perfekt, nu senast hade han ökat till 250 och har blivit lite för tjock. Då är han i och för sig ganska maffig vid tillfället då han var hingst, men han ligger bara på strax över metern så han är inte speciellt stor.

Trodde de vägde mindre innan jag fått svar här, har nämligen inte vägt vår shettis på våg. :) Läste lite på en brittisk sida om "moderna shettisar" vs den gamla typen vägde när jag gjorde den uppskattningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka