Foder shettis

Sv: Foder shettis

Även hö kan innehålla en hel del socker. Lusern smälts i magen på samma sätt som hö, så det blir ingen skillnad där. Det är ett grovfoder.

Självklart ska hästen få tillräckligt med grovfoder, men att tro att en tjock häst kommer i form av bara hö är inte sant, även om det kan stämma de gånger man har riktig tur med gro fodret eller har möjlighet att välja det optimala. Får de för lite protein går förbränningen ner och den tappar muskler, blir bukig och pluffsig. Ska man ge så mkt hö att hela proteinbehovet täcks blir det ofta för mkt energi, och hästen blir tjock.

Höet har ej så bra värden på protein om jag ökar så det blir lagom protein så drar det i väg på mj (enligt en tabell jag hittade).

Även hö kan innehålla en hel del socker. Lusern smälts i magen på samma sätt som hö, så det blir ingen skillnad där. Det är ett grovfoder.

Självklart ska hästen få tillräckligt med grovfoder, men att tro att en tjock häst kommer i form av bara hö är inte sant, även om det kan stämma de gånger man har riktig tur med gro fodret eller har möjlighet att välja det optimala. Får de för lite protein går förbränningen ner och den tappar muskler, blir bukig och pluffsig. Ska man ge så mkt hö att hela proteinbehovet täcks blir det ofta för mkt energi, och hästen blir tjock.

Jag känner precis så, jag tror inte han får i sig allt han ska med sitt hö...

Varför inte bara skicka in en analys på höet och sedan räkna ut en korrekt foderstat för just den hästen? :confused:

Jag ser stor skillnad på att smäcka i en shettis melass jämfört med det lilla socker som finns i hö. Och som sagt, jag hoppas hästen får halm att tillgodose sitt tuggbehov med..annars kan den få magsår.

*kl* alla ni som tyckte 3 kg hö var på tok för lite för en shettis, har ni tänkt på att normal ikten ofta bara ligger på ca 160-180 kg? Det ger ju ca1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Motsvarar nästan 10 kg hö för en häst på 550 kg, vilket jag tycker är hyffsat normalt. sen får man ju komplettera efter vad analysen säger och om den individen har högre behov:) det är ju en väldigt liten häst vi snackar om. Vår lilla äter nu knappt 2,5 kg hö plus lite plock i hagen. Plus mineraler och liten näve lucern:)
Hur små shettisar har du då, om du har normalvikt på 160-180 kg????
Jag har vägt en hel del shettisar på våg och den lättaste av dem var en äldre ponny runt metern hög, lätt typ och i underhull. Han vägde 179 kg.
Vägde mina lätt betesrunda avelsston för några somrar sedan, de vägde då mellan 258-284 kg, de är mellan 98-104 cm.
Foto på den tyngsta, taget bara någon vecka före vägningen...:
cassisprem2009.jpg

Det lättaste av dessa ston var sjuk och blev riktigt mager förra vintern och då vägde hon som minst 214 kg. (hon vägdes på kliniken varannan vecka ett tag medan vi försökte utreda varför hon magrat...)

Ok, då väger många mer än jag trodde:)Känns otroligt att shettisen ska väga så mkt när nordis/ fjorden väger 500 på våg. har inte vägt vår, är ca 103 cm hög och normalbyggd. I så fall motsvarar det ca 1 kg ts per 100 kg, dvs lite i underkant. Lucerner ger samma mängd ts per kg som hö. Vilket man väljer får höanalysen avgöra, iaf hos oss. Melassfritt eller ej, kan man välja fritt, men jag ser det som att den lilla mängden melass är väldigt lite jämfört med bete. Tex havre och betfor ger mer stärkelse än lucerpellets, som ju är ett jättesnällt grovfoder, och inte kraft. Används till att reglera proteinhalten i grovfodret.

Det sista var lite mer riktat mot ts:)

Senast ändrad:

*kl* vanligt torrhö kan tydligen innehålla mellan 100 och 250 g socker per kg ts, så melasserat lucern eller omelasserat i den mängd som behövs för att komplettera foderstaten borde inte göra så stor skillnad. Men har man en känlig häst är det ju värt att tänka på. Hösilage innehåller tydligen mindre, varför vet jag inte.

Jag har ett större kallblod som blir tjock väldigt lätt, och tidigare försökte jag med bara hö, för att det är ju vad tjocka hästar ska äta. Hästen fick pinnig hals och var fortfarande fet om magen, och en dåvarande tränare trodde jag gav den för mkt mat och blev väldigt förvånad över att hon fick en helt nomral hömängd, ca 7 kg, plus lite halm till natten. Sen började jag räkna på foderstaten för ca 3 år sedan och började ge lucern och linfrökaka när det behövs, och till och med lite kraftfoder trots att hästen var tjock. Den blev betydligt finare, gick ner i vikt snabbare och fick mkt bättre päls som förut fick täckesskav direkt. De måste få i sig alla mineraler, proteiner och vitaminer de behöver, trots att de är tjocka, men mindre energi. Det går inte att få ihop med bara ett fodermedel om man inte har tur, utan man måste kombinera med något proteinrikt i många fall.

Ursäkta långt inlägg:p

Delvis kl

Jag motsätter mig mest att ma ska ge ponnyn lusern istället för hö, när TS inte verkar ha koll alls på om den verkligen behöver det. Givan TS pratar om är en MINSTA giva av grovfoder per dag, och den anser jag i nästan alla fall vara på tok för liten. Hästen behöver i såna fall fodras med 1/2 kg hö per gång sex ggr om dagen, för att inte stå tom från ngt att tugga på resten av dygnet, och därmed utveckla magsår. Sen säger ju TS att ponnyn blir fett av mer hö, men vill ändå ge lusern och kraftfoder, det går ju inte riktigt ihop.

Det finns melassfritt lucern i pelletsform som ska blötas t ex salsa http://www.salsafoder.se/ (salsa naturell grön). Bra om det ser ut saknas protein. Mineral kan du ge med lite blöt salsa och morötter/äpplen eller bara morot/äpplen om hästen med det äter upp mineralerna. Bra du räknar så du får ett hum om vad du mer behöver ge. Det går räkna ut mineralerna också.

Delvis kl

Jag motsätter mig mest att ma ska ge ponnyn lusern istället för hö, när TS inte verkar ha koll alls på om den verkligen behöver det. Givan TS pratar om är en MINSTA giva av grovfoder per dag, och den anser jag i nästan alla fall vara på tok för liten. Hästen behöver i såna fall fodras med 1/2 kg hö per gång sex ggr om dagen, för att inte stå tom från ngt att tugga på resten av dygnet, och därmed utveckla magsår. Sen säger ju TS att ponnyn blir fett av mer hö, men vill ändå ge lusern och kraftfoder, det går ju inte riktigt ihop.

Som sagt är jag nybörjare på detta och frågade för att få tips, jag har inte skrivit att jag vill ge lusern och kraft (och om jag har gjort det så skrev jag fel)
Jag vill bara ha hjälp och tips eftersom det är första gången jag gör det här. ;)

Du kan ju dela med dig av dina värden på ditt hö först och främst då, så kan vi hjälpa dig, sen har jag haft både shettis och stora hästar av alla de sorter i över 20 år, och ingen av dem har fått klara sig på 3 kg hö, någonsin,Det är för lite.(har haft inackorderingss stall i många år, med minst 10 hästar som jag i princip skött själv) . Hur ofta fodrar du med de 3 kilona hö? De äter ju 3 kg ganska snabbt, och hästar bör ju inte stå utan mat i mer än 4 timmar för magens skull, de tillverkar till skillnad från människan magsyra dygnet runt,eftersom deras magar är gjorda för att äta lite och ofta. Människan tillverkar bara magsyra precis när dom äter och smälter maten.å som sagt borde den få tillgång til bra havrehalm åtminstone.

Senast ändrad:

Mina shettisar får en näve happy hoof(bara krubbskrammel egentligen) och lite mineraler och ofta lite äpplen eller moröttter.
Just nu står dom på halm som dom äter en del av och ca. 2 kilo hö, dom har fortfarande gott om gräs i hagen som det verkar vara en del kräm i fortfarande. Kommer öka på när det blir frost och fruset i backen.

160-180 kilo måste vara en väldigt tanig eller liten shetlandsponny!

Har vägt en av mina hästar tre gånger under året, han vägde först 200 kilo och var i tunnaste laget, lite muskler osv. Andra gången vägde han 225 och var helt perfekt, nu senast hade han ökat till 250 och har blivit lite för tjock. Då är han i och för sig ganska maffig vid tillfället då han var hingst, men han ligger bara på strax över metern så han är inte speciellt stor.

Hö värdena:
Mj 7.9/kg
Protein 34g/kg
Kalcium 1.8g/kg
Fosfor 1.7g/kg

Han får hö 4 gånger om dan och sen får han lite halm till natten.

Det finns melassfritt lucern i pelletsform som ska blötas t ex salsa http://www.salsafoder.se/ (salsa naturell grön). Bra om det ser ut saknas protein. Mineral kan du ge med lite blöt salsa och morötter/äpplen eller bara morot/äpplen om hästen med det äter upp mineralerna. Bra du räknar så du får ett hum om vad du mer behöver ge. Det går räkna ut mineralerna också.

Salsa naturell grön är inte lusern.

Är det smältbart råprotein det du skriver som protein? Det är det enda som räknas nämligen, och då tycker jag att det ser ut som att din shettis ska klara sig på det proteinet faktiskt. Ungefär där ligger mitt med, lite högre bara, och mina får inte extra förrän längre fram i vinter, då i form av lite lusernpellets utan melass.

Ah, smältbart råprotein.
okej, men en annan jag pratade med tipsade om Granngårdens orginal pellets, och krafts grund .
Vad tror ni om nåt sånt typ?

min fångshettis får 3kg hö om dagen +ca 1,5dl lusern pellets + 1/3 dl linfrö olja.

tränas inget och går i gräs fri hage.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka