Foder shettis

Gyllentina

Trådstartare
Hej,
Vad ger ni för kraftfoder till era shettisar?
Han är stor shettis. Han får ca 3 kg hö om dan.
Han arbetar ca 5 dagar i veckan.. :)

Sv: Foder shettis

Får den ngn halm att äta oxå? Annars är 3 kg hö för lite om det är det enda grovfodret. Förmodligen behöver den inget kraftfoder, kanske mineraler, beroende på värden i höet.

Inget kraftfoder! 5,8 kg silage, mineraler, linfrön samt lite lucern för att göra det godare + bakjäst. Jobbas inte för tillfället, pga utläkt fånganfall. Men ska annars gå 6-7 dagar i veckan. Får kanske öka på maten åt henne sen, får se. Nu är hon i bra hull.

den shettisen som står i mitt stall är digivande. Hon får fri tillgång på dagen med hösilage, 2 kg på natten. Sen får hon ½ l lusern, ½ liter iform träning, 1 dl betfor, mineraler och linfrö. Fick tipset från en som kan mkt foder då min ena häst får D&H, att studbalancer eller build up är bra till tex shettisar för då får de i sig de vitaminer o mineraler de såväl behöver men sällan får då man alltis i princip svälter shettisar, så får de raggig päls som de fäller i juli.. Dessutom har de shettisar jag har haft i stallet ett ganska stort proteinbehov.

Vi har 4st shettisar som alla rids ordentligt (dom är klippta och arbetas i form + blir svettiga) 5-6dagar/vecka + lömkörning/löshoppning/agility eller ngt annat kul extra.
Eftersom dom har olika behov så får dom olika mycket foder.

Dom äter 4-6kg hösilage.
Sedan får dom 4-6dl kornkross, 2-6dl havre, 0-5dl lusern och 2-4dl betfor.

Om din är en stor shettis så tycker jag att den verkar få lite lite hö.. och jag skulle börja med att öka högivan. Sedan om du jobbar honom eller att han är tunn + bukig så skulle jag ge kraftfoder valt efter vad det är du vill uppnå med kraftfodret.

Det är jättesvårt att ge dej tips om vad du skall fodra din häst med utan att ha sett honom och vet hur han jobbas, hur stort behov han har och hur bra erat grovfoder är!

*kl*
Jag reagerar på hur mycket hö era shettisar får. Nu har jag iofs bara små mini-shettisar. Men dom får ca1½ kg hö var (3 st delar på 4½ kg) + halm som grovfoder.
Valacken som körs (i form) får 0,3 kg lusern+ betfor samt lite utav unghästens kraftfoder D& H suregrow då han behöver mer proteiner.
Hingsten som än bara varit framför vagn en gång får lusern + betfor & mineraler. Innan fick dom mer hö men såg då ut som fotbollar.
Kör på analyserat hö & uträknad foderstat efter det & hur de ser ut i hull.

Min shettis får enligt uträknad foderstat 6,5kg hösilage, men eftersom han inte är ett matvrak när det gäller hö så är det fri tillgång på natten som han delar med sin gamle shettiskompis och så delar han på hö under dagen med de stora hästarna. De stora är lite av matvrak och blir lätt runda, därav måste hösilaget begränsas under dagen. Förr åt shettisen fri tillgång på hösilage hela dygnet och kom kanske upp i 8-9kg per dygn på det hösilaget och var i superfint hull.

Så han får baserat på årets höanalys, ca 6,5kg hö, 2dl lusernpellets och 2dl kraft muskel. Han får dock inte gå ner mer nu så jag får nog öka kraftfodret lite eftersom han inte äter mer hö. Han är i bra kondis, en äldre herre på 103cm som körs ca varannan dag i rätt högt tempo ca en timme. De andra dagarna dressyrtränas han på hög nivå. 0-2dagars hel vila per vecka. Jag behöver bara tillsätta selen som mineraler och så får han lite glukosamin för lederna och rivna morötter.

Förstår inte varför man ska peta in massa kraftfoder på dessa små hästar som ändå får äta så lite hö, bättre att ge mer hö istället!:banana:

Här går det inte öka i hö då MJ'et springer iväg då för att komma upp i proteinhalten som behövs.
Hade jag kunnat så hade dom fått mer hö istället men då blir det bukmagar och de tappar muskler istället.
Men har man ett hö som man kan ge mycket av är det ju bara bra.

Mina shettisar går på lösdrift med fri tillgång till hösilage. Svårt att säga hur mkt de får i sig, men grovt höftat går det ca 10 kg/dag till två stycken, så runt 5 kg/häst. De är kanske i rundaste laget, men inte överdrivet feta på något vis.
Kan nämna att de alltid går upp i vikt på sommarens gräs, även om de går på snålt, ogödslat naturbete. Sen "slankar de till sig" när vinterutfodringen börjar.
Mina hästar arbetar inte så mycket att jag anser att de behöver någon extra energi för det.
Mineraler och saltsten har de naturligtvis också
Hösilaget är egen skörd och inte analyserat, men jag litar till ögat och hästarna ser välmående ut och fina i pälsen. Vi försöker välja de "magraste", äldsta vallarna till shettisfoder och tar gärna då av andraskörden.

Vi har en shettis på 108 cm. Han har innan gått på ridskola men nu rids han minst 3 ggr i veckan och kanske körs men han får 5 kg hösilage, 2 nävar havre och lite mineraler+salt när han rids.
Han har klarat sig bra på det även när han gick på ridskolan fast då fick han hö istället.

Tack för alla svar :)
Men jag vet inte om jag vågar öka hö givan, för han har inget problem att han har för lite hull.. ;)
Men vi kommer nog öka lite nu till vintern i alla fall.
Men om han får typ mineraler och äpplen och morötter, vad tror ni om det?

Fick tipset från en som kan mkt foder då min ena häst får D&H, att studbalancer eller build up är bra till tex shettisar för då får de i sig de vitaminer o mineraler de såväl behöver men sällan får då man alltis i princip svälter shettisar, så får de raggig päls som de fäller i juli.. Dessutom har de shettisar jag har haft i stallet ett ganska stort proteinbehov.

Mina shetlands har fri tillgång på hösilage och käkar mineraler. De fäller ändå inte förrens juli. Och då har jag tagit prover på dem för att försäkra mig om att där inte är något fel.

Jag har verkligen ingen förståelse för varför man ger shetlands kraftfoder. Det haglar in undersökningar som visar att inte ens tävlande travhästar i hård träning egentligen behöver kraftfoder - varför skulle då en shetland behöva det? :confused:

Kanske för att de har ett proteinfattigt hö i år? Ger man då bara lite hö och halm kommer den vara muskelfattig och bukig.

*kl* alla ni som tyckte 3 kg hö var på tok för lite för en shettis, har ni tänkt på att normal ikten ofta bara ligger på ca 160-180 kg? Det ger ju ca1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Motsvarar nästan 10 kg hö för en häst på 550 kg, vilket jag tycker är hyffsat normalt. sen får man ju komplettera efter vad analysen säger och om den individen har högre behov:) det är ju en väldigt liten häst vi snackar om. Vår lilla äter nu knappt 2,5 kg hö plus lite plock i hagen. Plus mineraler och liten näve lucern:)

Kom på en sak till, ska man ge lucern? Och vad är det bra för?
Jag är nybörjare på detta som ni kanske förstår ;)

Lucern är bra om höet inte har så jättemycket protein i sig. ( viktigt för musklerna) Det innehåller även fibrer så det kan ersätta en del av höet. Du kan nog ge lite grann, man blöter pellets till en gröt. Vår shettis äter ca 3 dl:)

Om hästen har lätt för att bli fet, varför vill du då ändå ge kraftfoder? Men vågar inte öka på högivan? För lite grovfoder är ju direkt farligt för magen. Har du dåligt med protein i ditt hö? Annars behöver den ju inget lusern liksom? Ge pelletsmineraler och hö, enbart, om inte värdena är skit dvs. Tänk på att lusern ofta innehåller melass oxå, vilket är riktigt dåligt för en fet shettis, fångrisk!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka