Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag jobbade på Irland fock de heta hästarna majs i stället för havre.Det går ju att ge majs, men jag ser inga fördelar gentemot havre faktiskt. Tråd om detta https://www.bukefalos.se/threads/majs-som-foder-till-haestar.510222/
Kolla på typ racing-foder /elitfoder. ERS pellets från D&H till exempel.
Vad vill du ha då mer specifikt?Tyvärr har inte D&H vad jag vill ha.
Struktur E från Hippolyt. 13 MJ/kg foder. Visserligen musli, men hästarna tar sig riktigt bra på det. Rekommenderas!
Lucern och/eller betfiber? Brukar ligga på 10-11 mj precis som de flesta kraftfoder och är väldigt mycket bättre för magen.
Det finns så många frågor efter att ha läst innehållsförteckningen att jag inte förstår att någon ö h t köper detta foder. Vitlök till häst, jag trodde det var klarlagt att det är allt annat än nyttigt.
Tredje största innehållsdelen är torkad frukt (sockerhalten!), fjärde är äpplesirap. Jag tror inte alls på nyttan av att skjuta in så mycket socker i en häst.
Vad vill du ha då mer specifikt?
Hur mkt mj behöver du komma upp i då? Och vad väger hästen?Mycket energi, som jag kan ge mycket av.
Hur mkt mj behöver du komma upp i då? Och vad väger hästen?
Havre kan du ju ge ganska stor mängd av om du delar upp på flera givor. Kompletterar du med olja så får du rejält med mj.
Han behöver ca 150 MJ. Han är lite tunn och behöver gå upp i vikt. Dessutom svårfödd dessförinnan. Så det är dubbelt upp. Olja får han redan. Funderar på kornkross, havre, olja och en del lucern nu under sommaren. Han kommer nog bara få magert bete, tyvärr. Är det där jag ska ha honom. Och det finns inget annat alternativ, tyvärr. Funderar också på att försöka få tag på dunder-hö under sommaren och strunta i bete helt.
150 Mj totalt? Hur mycket grovfoder får han och vad är det för värden på det?Han behöver ca 150 MJ. Han är lite tunn och behöver gå upp i vikt. Dessutom svårfödd dessförinnan. Så det är dubbelt upp. Olja får han redan. Funderar på kornkross, havre, olja och en del lucern nu under sommaren. Han kommer nog bara få magert bete, tyvärr. Är det där jag ska ha honom. Och det finns inget annat alternativ, tyvärr. Funderar också på att försöka få tag på dunder-hö under sommaren och strunta i bete helt.
Han behöver ca 150 MJ. Han är lite tunn och behöver gå upp i vikt. Dessutom svårfödd dessförinnan. Så det är dubbelt upp. Olja får han redan. Funderar på kornkross, havre, olja och en del lucern nu under sommaren. Han kommer nog bara få magert bete, tyvärr. Är det där jag ska ha honom. Och det finns inget annat alternativ, tyvärr. Funderar också på att försöka få tag på dunder-hö under sommaren och strunta i bete helt.