Sv: Foder, etik och miljö
Lite OT
Har faktiskt funderat på det där med Foderbilen, har också förstått det som det är posten som kör ut det men vår post körs ut med en liten "golfbil" och där får dom nog inte plats med några stora kartonger. Så paketen måste ju köras ut separat (med andra paket), är det lantbrevbäraren som kör ut då? Hur som så förstår jag inte riktigt hur de fått ner frakten till låga 19kr. Men jag klagar inte
Bor man på landet och har lantbrevbäring så
SKALBB ta med sig paket ut till mottagaren MEN de har ofta små bilar och får inte in större paket än typ cornflakes paket.
Då är det istället Logistik som ska köra ut (de som kör lastbilar och större skåpbilar, företags/pall leveranser etc) men ofta så är alla lata och du får hem en avi i brevlådan och får hämta paketet hos ditt ombud istället.
Nackdelen med att får det hem av LBB är att det mesta kräver påskrift av kunden så är du inte hemma så får du ändå hämta det hos ombudet.
Jag vet inte om det går som privatperson men har man företag så kan man teckna ett avtal med Posten om att de får lämna av grejerna på en anvisad plats utan din påskift. Är kanon om man ofta får grejer och inte alltid är hemma.
och frakten tycker jag också är helt fascinerande, nog för att man får bra avtal om man skickar mycket men visst betalar man mer på tex HM??
och de måste ju skicka mer än foderbilen tycker man ju.
Men det kanske är så att foderbilen bjuder på del av frakten, de är ju stora, köper stora partier = låga inköpskostnader och kan på så vis baka in delar av frakten i produktpriset så vi inte ser fraktkostnaden.
Vad gäller trådens ämne så är jag en hemsk person
När jag handlar köper jag kött och andra produkter från alla länder, det beror på priset, är den danska fläskfilen billigare än svensk så köper jag dansk osv.
Är däremot priset samma eller så lite att det kvittar väljer jag svenskt.
Samma med allt annat, jag är mer prisfokuserad MEN så köper jag det jag gillar, om min apelsinjuice kommer från långt bort i stan så köper jag ändå den om den är godare än all annan närmretillverkad eller billigare juice. Är det som är ekologiskt/närproducerat godare än det importerade så köper jag det.
Dock åker jag sällan i onödan till affären, eller stan öht. Jag kör redan så mycket bil så jag kan ofta göra allt i samband med något annat.
Jag är för lat (läs snål
) för att idas åka till affären om jag inte är i akut behov av något och då åker jag oftast de 4km bort till macken som ändå är rätt välsorterad, dyrt ja, men det hade blivit lika dyrt 1,5mil enkelväg till Lidl så shit the same.
Hundmat har jag köpt ANF och varit super nöjd med det, ett par hundar har varit känsliga och kliat sig en del med andra foder så jag fick tips om ANF och det har funkat kanon vilket är det viktiga.
Dock kommer jag när den nyligen köpta säcken börjar ta slut att beställa hem en Standardt och prova.
Gillar att det ej är spannmål och mycket kött i, dessutom är det billigare än ANF och jag slipper åka till affären för att köpa utan kan få det hem. Att det är svensktillverkat ser jag som en stor bonus!
Men jag har aldrig tänkt på att välja mat till mig eller djuren för miljön skull.
Min slut kläm blir att om att som var närproducerat och miljövänligt var lika billigt eller billigare än "importen" så skulle jag hellre välja det. Men mat är dyrt som det är och vill man äta det som är gott och unna sig lite gott så får man köpa de billigare alternativen på vissa saker.