Foder, etik och miljö

Sv: Foder, etik och miljö

Visst lämnar all produktion saker att önska och visst ser jag gärna att svenska produktionsdjur får det bättre. Men Sverige har strängare djurskyddslagar än många andra länder så jo, köpa svenskt är klokt både för miljön och för djuren.

du bidrar mot din vilja (men antagligen inte omedvetet?) till en förjävlig djurhållning när du köper svenskt kött till dig själv.

:D Jag har inte ätit kött på de senaste 22 åren... ;) Så nej, att köpa kött åt mig själv är jag inte skyldig till. Däremot köper jag svenskt kött till några andra i familjen som inte vill välja bort köttet. Och jag äter diverse andra saker som man kan ifrågasätta, t ex olika sorters fisk. Och det händer att jag dricker köpvatten. Så hur man än vänder och vrider på sig är man miljöbov, och vad jag ska göra åt det vet jag inte.

Jag är absolut förespråkare för att vi ska leva så miljövänligt det bara går. Men vi kommer alltid ha en påverkan på naturen (och det har ju å andra sidan alla andra organismer också. Vår är "bara" många gånger större).

vallhund: just nu har jag ingen hund. Jag syftade inte heller på hundmaten, utan vanligt svenskt kött som vi människor äter.

Jenka: Jo, vi har en hyfsat bra djurskyddslag, problemet är att den inte följs.

TS: Klart att det, tyvärr, i nuläget är svårt att leva ett liv helt utan påfrestningar för miljön, jag uppfattade det bara som att ni tyckte det var bättre med svenskt kött för att utländska kor har det hemskt - som om svenska djur inte skulle ha det.

Det finns grader i helvetet o Svenskuppfödda djur slaktade här har det över lag betydligt bättre än i något annat lands köttindustri.
Nu handlade tråden om foder, o det på ett hundforum, vill man diskutera köttindustrin i allmänhet så gör man det lämpligen någon annan stans.

jag uppfattade det bara som att ni tyckte det var bättre med svenskt kött för att utländska kor har det hemskt - som om svenska djur inte skulle ha det.

Vi uppfattar det som bättre med svenskt kött bland annat därför att det är lättare att kontrollera hur djuren har det. Det betyder inte att alla svenska djur har det bra men inte fullt så dåligt i genomsnitt. Det finns säkert småskalig köttproduktion utomlands också där djuren har ett värdigt liv men det är svårare för mig som konsument att hitta. Åter till hundmatsfrågan.

Jag ger svenskproducerat foder av svenska råvaror. försökte ge typ Oliver's med massa dittochdatt, men jag tror inte på det och känner inte för att betala för massa skit, hundarna mår dessutom inte bra av det...

Tänker på tugg också och köper i stort sett alltid svenskt även där.

Ja tuggisar är en fråga för sig.
Ni som köper billiga tuggisar i storpack på stormarknader o Ö&B, vet ni deras ursprungsland, eller i zooaffären med för den delen?

Misstänker att många kommer från Kina, inget jag skulle ge min hund.

*sista*

Det är intressant att höra hur alla tänker. Det har fått mig att kolla runt ganska mycket på tillverkarnas hemsidor och det är verkligen inte lätt att få någon riktig överblick för att kunna göra ett bra val.

Svensktillverkat foder behöver inte betyda svenska råvaror. På Standardts hemsida står det inte någonstans vad jag kan se att köttet är från svenska djur (utom hjortköttet där det uttryckligen står att det är importerat). Magnussons har svenskt av allt men då innehåller det också vete - vilket ju sägs inte vara så bra (mina hundar tål det). Ett foder som inte innehåller vete innehåller istället ofta ris, vilket alltid betyder transport av råvaror. Majs är en gröda som man också kan ha synpunkter på och som importeras.

Sen är det proportionen av olika sorts animaliska ingredienser, färskt kött kontra köttmjöl och slaktbiprodukter. Och olika djurslag - kyckling, t ex.

Vissa torrfoder har ett kilopris som är högre än färsk svensk nötfärs ute i butiken. Om man väljer ett billigt foder med låg kötthalt kan man ju fundera på att komplettera det med riktigt kött.

Foder som går att beställa via Foderbilen kommer hem till dörren via lantbrevbäraren och "kostar" inget extra koldioxidutsläpp att få hem från specialbutiken. Det är också värt något.

Att hundarna mår bra och verkar gilla sitt foder är förstås det allra viktigaste säger ni allihop. Det är ju svårt att veta om hundarna skulle vara ännu friskare och gilla något annat foder ännu mer innan man har prövat det. Mina hundar har inga allergier och inga problem med det foder jag har gett i flera år. Det problem som verkar foderrelaterat är att de lätt får tandsten. Kan hänga ihop med spannmål i fodret eller kanske med att de får flera mål om dagen eftersom den gamle har problem med tarmfickor som gör att han behöver få in maten i mindre mängder. (Inget har hittills tytt på att det problemet skulle ha med fodret att göra, jag bytte under en period men det blev ingen skillnad. Men det är svårt att säga hur han vid 14 års ålder hade fungerat om han aldrig fått något foder som innehåller vete, t ex?).

Den valp jag snart får hem är van vid färskfoder och BARFoch det är egentligen det som har fått mig att börja tänka på hundfoderfrågan lite mer seriöst. Just nu provar jag att ge färskfoder ihop med mitt gamla torrfoder för att se vad hundarna säger. Jag känner mig inte tillräckligt inspirerad för att BARF:a. Jag lagar ju knappt mat till mig själv. Så om jag ska vara realist så måste torrfoder finnas med i bilden för att det ska funka i vardagen t ex på resa och vandring. Men det behöver ju inte vara det enda fodret.

Jag vill gärna ha fler svar med tankar om djurmat och hur och var den produceras och var man hittar etiskt hållbara alternativ. Eller om jag är helt fel ute..

Håller med de flesta.
Köper själv ekologiskt och övervägande vilt till både två- och fyrbenta.
Utfodrar mest med rått kött, som är svenska.

Men ger även Standardt som extraproviant.
Visst är hjortköttet importerat, men ändå från frigående djur i hägn.

Känslorna pendlar mellan närproducerat och djurens välbefinnande.
Om jag i nästan alla andra fall väljer ekologiskt närproducerat, så kanske jag kan tänka mig lite importerat kött från djur som inte stressats i uppfödningsmiljö.
Ägg och grönsaker odlar vi till stor del själva. Både till djur och människor.

Färskt kött och köttmjöl är samma sak bortsett från att köttmjöl är torkat. Och ja, torrfodret är ju redan torkat i sig så det fäster jag inte så stor vikt vid.

Att ge kött som tillskott till torrfoder bör man vara försiktig med då fodret kan bli felproportionerat.

Finns det inget svenskt foder med viltkött? Vilt är ju bland det bästa man kan ge ur både miljö- och naturskyddsperspektiv.

Ang. att veta om hundarna skulle må ännu bättre; Det kan man förstås aldrig veta. Förutom att hunden ska verka må bra på det så går jag efter innehållsförteckningen. Dvs, jag vill ha ett foder som både är bra på pappret och på min hund.

Att ge kött som tillskott till torrfoder bör man vara försiktig med då fodret kan bli felproportionerat.

Förutom att hunden ska verka må bra på det så går jag efter innehållsförteckningen. Dvs, jag vill ha ett foder som både är bra på pappret och på min hund.

Men det är ju just det som är kritiken mot de sk sämre torrfodren. Att de innehåller för mycket spannmål och för lite kött.

Vad innehåller ett foder som är bra på pappret då, enligt dig? Och varför?

God morgon!

Jag blir mer och mer "trädkramare", som min familj skulle uttryckt det. Springer och släcker lampor som är tända där ingen är, skänker gammalt papper till förskolan, slänger matrester i frysen och gör matlådor eller pytt i panna... I möjligaste mån köper jag ekologiskt, KRAV eller åtminstone svenskt - så länge det är ekonomiskt försvarbart (dvs att det inte är 100% dyrare än konventionellt) och att det håller hög kvalitet!

När det gäller hunden så köper jag ett helsvenskt foder, med uteslutande svenska ingredienser. Det tillverkas dessutom bara någon mil från där jag bor. Företaget har också KRAV-märkt hundfoder, men det passar dessvärre inte till just min hund.

Jag har också köpt koppel och halsband från en svensk, liten lokal tillverkare med eget garveri, men läder från svenska djur!

Tjingeling!

Lite OT
Har faktiskt funderat på det där med Foderbilen, har också förstått det som det är posten som kör ut det men vår post körs ut med en liten "golfbil" och där får dom nog inte plats med några stora kartonger. Så paketen måste ju köras ut separat (med andra paket), är det lantbrevbäraren som kör ut då? Hur som så förstår jag inte riktigt hur de fått ner frakten till låga 19kr. Men jag klagar inte :D

Bor man på landet och har lantbrevbäring så SKALBB ta med sig paket ut till mottagaren MEN de har ofta små bilar och får inte in större paket än typ cornflakes paket.
Då är det istället Logistik som ska köra ut (de som kör lastbilar och större skåpbilar, företags/pall leveranser etc) men ofta så är alla lata och du får hem en avi i brevlådan och får hämta paketet hos ditt ombud istället.
Nackdelen med att får det hem av LBB är att det mesta kräver påskrift av kunden så är du inte hemma så får du ändå hämta det hos ombudet.

Jag vet inte om det går som privatperson men har man företag så kan man teckna ett avtal med Posten om att de får lämna av grejerna på en anvisad plats utan din påskift. Är kanon om man ofta får grejer och inte alltid är hemma. ;)

och frakten tycker jag också är helt fascinerande, nog för att man får bra avtal om man skickar mycket men visst betalar man mer på tex HM??
och de måste ju skicka mer än foderbilen tycker man ju.
Men det kanske är så att foderbilen bjuder på del av frakten, de är ju stora, köper stora partier = låga inköpskostnader och kan på så vis baka in delar av frakten i produktpriset så vi inte ser fraktkostnaden.

Vad gäller trådens ämne så är jag en hemsk person :o
När jag handlar köper jag kött och andra produkter från alla länder, det beror på priset, är den danska fläskfilen billigare än svensk så köper jag dansk osv.
Är däremot priset samma eller så lite att det kvittar väljer jag svenskt.
Samma med allt annat, jag är mer prisfokuserad MEN så köper jag det jag gillar, om min apelsinjuice kommer från långt bort i stan så köper jag ändå den om den är godare än all annan närmretillverkad eller billigare juice. Är det som är ekologiskt/närproducerat godare än det importerade så köper jag det.

Dock åker jag sällan i onödan till affären, eller stan öht. Jag kör redan så mycket bil så jag kan ofta göra allt i samband med något annat.
Jag är för lat (läs snål ;) ) för att idas åka till affären om jag inte är i akut behov av något och då åker jag oftast de 4km bort till macken som ändå är rätt välsorterad, dyrt ja, men det hade blivit lika dyrt 1,5mil enkelväg till Lidl så shit the same.

Hundmat har jag köpt ANF och varit super nöjd med det, ett par hundar har varit känsliga och kliat sig en del med andra foder så jag fick tips om ANF och det har funkat kanon vilket är det viktiga.
Dock kommer jag när den nyligen köpta säcken börjar ta slut att beställa hem en Standardt och prova.
Gillar att det ej är spannmål och mycket kött i, dessutom är det billigare än ANF och jag slipper åka till affären för att köpa utan kan få det hem. Att det är svensktillverkat ser jag som en stor bonus!
Men jag har aldrig tänkt på att välja mat till mig eller djuren för miljön skull.

Min slut kläm blir att om att som var närproducerat och miljövänligt var lika billigt eller billigare än "importen" så skulle jag hellre välja det. Men mat är dyrt som det är och vill man äta det som är gott och unna sig lite gott så får man köpa de billigare alternativen på vissa saker.

Då är det synd om mina hundar och har varit det länge, för de får både torrfoder och kött, ben, inälvsdetaljer i en salig blandning allt efter hull och aktivitet och det har aldrig någonsin varit ett problem.

Friska, fina hundar med bra hull, muskler osv. som mår toppen och som orkar med hårda arbetsdagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka