Foder, etik och miljö

Sv: Foder, etik och miljö

Jag har valt bort torrfoder till mina, och fodrar med ett fruset färskfoder med svenska råvaror. Tyvärr tillverkas det ganska långt från mig (uppe i norrland) men transporten är ändå rimlig eftersom det körs direkt från fabrik till en uppsamlingsplats där jag hämtar med bil. Ingen mellanlandning på butikshyllor alltså. Däremot vet jag inte hur långt råvarorna fraktas...

Jag kompletterar det med ekologisk fårfärs, som kommer från grannens fårproduktion och slaktas 1½ mil härifrån. Köper ben och slaktrester från samma slakteri, inte alltid kravmärkt, men åtminstone lokalproducerat.

/Migo
som försöker vara en duktig konsument på alla områden

Men det är ju just det som är kritiken mot de sk sämre torrfodren. Att de innehåller för mycket spannmål och för lite kött.

Vad innehåller ett foder som är bra på pappret då, enligt dig? Och varför?

Ja, men fodret har ju också ett innehåll av vitaminer, mineraler, fett och protein att ta hänsyn till. Det är inte bara råvarorna utan också näringsinnehållet som spelar roll. Sen finns olika foder som är olika bra sammansatta för olika hundar men man bör ha viss eftertanke om man ska tillsätta mycket kött. Att ge lite slamsor nån gång ibland är det självklart inte lika noga med.

Jadu, ett bra foder... Om du läser min tråd (Vegetabilier resp. animalier i fodret) så är jag rätt förvirrad över detta för tillfället...

Det jag har fått lära mig tidigare (bland annat här på buke) är stor mängd animalier, liten mängd vegetabilier. Kolhydrater ska helst komma från tex. ris och inte spannmål. Protein ska vara främst animaliskt. Hysteriskt långa innehållslistor med alger osv tillför inte speciellt mycket, gör väl iof ingen direkt skada heller men ändå. Och sen ett näringsinnehåll (energi, fett och protein) som passar hunden. Det behovet är individuellt (men riktlinjer finns såklart).
Det som står först är det mest av, men om fodret tex innehåller många olika protein- eller kolhydratkällor är det inte nödvändigtvis köttbaserad för att en köttingrediens står först (och det omvända, såklart).

Kursen jag nu läser säger annorlunda och är mer positiv till kolhydrater även om hunden inte har behov av det, och förespråkar med vegetabilier. Därav förvirringen.

Ja, men fodret har ju också ett innehåll av vitaminer, mineraler, fett och protein att ta hänsyn till.

Förstår hur du menar. I så fall är det väl bättre att göra det jag gör just nu, att ge ett torrfoder och ett färskfoder, halv portion av varje. Eller att ge torrfoder vissa måltider och färskfoder eller BARF andra måltider. Fast jag har lärt mig att man inte ska ändra fodret så mycket... men där säger ju BARF:arna emot (och dessutom det sunda förnuftet eftersom ett hunddjur i vilt tillstånd rimligen inte äter samma sak varje måltid).

Jadu, ett bra foder... Om du läser min tråd (Vegetabilier resp. animalier i fodret) så är jag rätt förvirrad över detta för tillfället...

Ja, jag följer din tråd, ska bli spännande att se vad du kommer fram till längre fram i kursen. Hoppas du skriver uppdateringar lite då och då.

Det jag har fått lära mig tidigare (bland annat här på buke) är stor mängd animalier, liten mängd vegetabilier. Kolhydrater ska helst komma från tex. ris och inte spannmål. Protein ska vara främst animaliskt.

Jag har egentligen inte sett någon riktigt bra förklaring varför just spannmål skulle vara så dåligt. Det ingår inte i det vilda hunddjurets diet men det gör det inte för människan heller. Ändå tål de flesta gluten. Mina hundar äter ett foder som innehåller spannmål men mår ju inte dåligt alls. Om hunden inte tål det ska man naturligtvis inte ge, men varför är det olämpligt om hunden inte har problem? Det känns för mig ungefär lika logiskt som att säga att alla människor borde undvika gluten för att några inte tål det. Det kanske vi borde?

Hysteriskt långa innehållslistor med alger osv tillför inte speciellt mycket

instämmer. Såg just ett sk bra hundfoder som innehöll 7-8 olika örter, läkeväxter bra för allt möjligt. Känns för mig helt ologiskt i ett hundfoder.

Och sen ett näringsinnehåll (energi, fett och protein) som passar hunden. Det behovet är individuellt (men riktlinjer finns såklart).

Fast det torde ju gälla typ alla hundfoder. En del har högre proteinhalt eller fetthalt för den aktiva hunden och en del är lightfoder för den lite äldre eller knubbiga hunden. Men så vansinnigt mycket skiljer det inte mellan alla foder utan det är i så fall mer fråga om fördelningen mellan animalisk och vegetabiliskt fett och animaliskt och vegetabiliskt protein, tror jag.

Då är det synd om mina hundar och har varit det länge, för de får både torrfoder och kött, ben, inälvsdetaljer i en salig blandning allt efter hull och aktivitet och det har aldrig någonsin varit ett problem.

Friska, fina hundar med bra hull, muskler osv. som mår toppen och som orkar med hårda arbetsdagar.

Mina med. Min taniga hane har aldrig varit så fin som nu. Nu ger jag visserligen främst Vom og Hundemat, kött och märgben, men även en del Standardt. Min magra omplacering har gått upp jättefint i vikt och är nu blank och fin, och har på bara en månad fått tillbaka päls på ställen där hon var helt kal och veterinären var orolig att hon inte skulle få päls alls. De andra är välmusklade och fina med blank fin päls och bra magar.

Ang. svenskt foder och det så är det absolut viktigast för mig att hundarna fungerar på fodret. Jag skulle inte offra deras välmående för att jag vägrar köpa foder från Canada, om det nu hade varit det enda som fungerade. Nu ger jag VoH som är norskt, och standardt som är svenskt. Vad gäller kött och märgben får jag sådant som ska slängas från Saluhallen, eller så köper jag i den lilla hundaffären här i närheten som är de som ligger bakom Standardt-fodret. Där köper jag även VoH´t. Det är för övrigt gångavstånd så inga bilresor här inte. :p

Fast jag tycker köttfrågan har att göra med etik & miljö väldigt mycket.

Jag vet inte vad genomsnittet är, men storskaliga köttproducenter skiter med största säkerhet i djurens välbefinnande. Även om kossan verkar må bra hos en trevlig bonde i Småland, behandlas de knappast som levande varelser väl på slakteriet.
Bara för att det är värre i andra länder betyder det inte att det inte finns en gräns för vad som är okej, som Sverige gått över alldeles för långt. Det var dte jag ville ha sagt.

Visst kan jag uppdatera om kursen senare. Det lär jag göra oavsett :)

Med spannmål har jag inte riktigt nåt bra svar. Det är vanligt att de är känsliga mot det, främst vete, men vad som gör just det dåligt är en bra fråga. (diskussionen om människor bör äta gluten eller ej finns för övrigt, i LCHF-filosofin. Men det är en helt annan diskussion).

Gnist mfl: Jag menar inte att det är farligt att ge hunden kött i sig, absolut inte. Men om man plötsligt ersätter hälften av torrfodret med rent muskelkött kommer hunden tex få i sig för lite kalcium vilket leder till problem på sikt.

Ris är ett spannmål.

Petitess, jag vet, havre lär höra till de bättre sorterna, samt bovete som dock inte är ett spannmål utan en ört.

Jag har egentligen inte sett någon riktigt bra förklaring varför just spannmål skulle vara så dåligt. Det ingår inte i det vilda hunddjurets diet men det gör det inte för människan heller. Ändå tål de flesta gluten. Mina hundar äter ett foder som innehåller spannmål men mår ju inte dåligt alls. Om hunden inte tål det ska man naturligtvis inte ge, men varför är det olämpligt om hunden inte har problem? Det känns för mig ungefär lika logiskt som att säga att alla människor borde undvika gluten för att några inte tål det. Det kanske vi borde?

Enligt forskningsresultat som jag tagit del av på SLU, så är vete en utmärkt kolhydratkälla med hög smältbarhet, precis som ris eller majs. Det finns inget som stödjer att spannmål på något vis är skadligt för hundar. Men precis som hundar kan vara överkänslig mot pollen, så kan vissa individer vara överkänsliga mot vete, vissa proteiner osv.

För många år sedan spred en aktiv säljkår till ett stort amerikansktillverkat foder "ryktet" att vete var skit - de använde själv ris och majs. När de sedan några år senare flyttade delar av sin tillverkning till europa bytte du ut ris och majs - till just vete!!!

Och med majs åker hundens blodsockernivå berg o dalbana, måste vara väldigt nyttigt!

Det är väl just därför hundar, precis som vi människor, mår bäst av att äta regelbundet och uppdelat på två-tre ggr/dag?!

Hundar har inga behov av regelbundna måltider, eller för den delen inte alla dagar.
Kör man med ett mer eller mindre kolhydrat % i fodret så går det utmärkat att inte mata två ggr/dag.

Hundar behöver inte tillföras kolhydrater.

Då är det synd om mina hundar och har varit det länge, för de får både torrfoder och kött, ben, inälvsdetaljer i en salig blandning allt efter hull och aktivitet och det har aldrig någonsin varit ett problem.

Friska, fina hundar med bra hull, muskler osv. som mår toppen och som orkar med hårda arbetsdagar.

Samma här, mina hundar får mest barf/färskfoder, men ett par gånger i veckan får de lite torrfoder i maten också utifall jag någon gång skulle vilja åka någonstans med dem där jag inte kan ta med färsk mat. Då är de vana vid de, mig veterligen mår de utmärkt.

Måste bara inflika att djurhållningen är vedervärdig i Sverige också.
Visst kan man inte sätta sin hund på en vegetarisk diet, men du bidrar mot din vilja (men antagligen inte omedvetet?) till en förjävlig djurhållning när du köper svenskt kött till dig själv.

Jag har inte ätit kött på 13 år, men mina hundar får det. Jag försöker fodra ekologiskt eller vilt i den mån det går, men det minsta man kan göra är att ge svenskt, och isåfall i synnerhet nöt som har det "bäst" av de större slaktdjursgrupperna.

Hundar har inga behov av regelbundna måltider, eller för den delen inte alla dagar.
Kör man med ett mer eller mindre kolhydrat % i fodret så går det utmärkat att inte mata två ggr/dag.

Hundar behöver inte tillföras kolhydrater.

+1 på det. (Även om jag ger mina hundar mat 2 ggr/dag)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka