Foder, etik och miljö

Lejonelle

Trådstartare
I vår familj är vi ganska noga när vi handlar mat. Vi köper bara svenskt kött för vi tycker att förhållanden i djurhållningen är vedervärdig i många länder. Vi vill inte bidra till det. Vi väljer säsongens råvaror och försöker tänka lokalproducerat eller i alla fall svenskt, ekologisk mjölk, rättvisemärkt kaffe etc. Vi undviker att köra många mil till stormarknaden utan betalar några kronor mer för maten i lokala affären. Osv.

Självklart vill vi tänka lika med hundmaten. Svenskt kött, inga långa transporter etc. Det foder jag har gett mina hundar i flera år är ett sånt där "foder som finns på Hemköp" just av den anledningen att jag inte måste åka 5 mil till stan för att köpa det, och det innehåller svensk köttråvara.

"Foder som finns på Hemköp" brukar mötas av ganska stort förakt i hundkretsar. Man ska ge märkesfodren som finns i specialbutiken och helst importerade från Canada eller USA, tillverkade av stora bolag vars affärsidé inte verkar ta någon större miljöhänsyn.

Hur tänker ni? Är det plötsligt oviktigt med närproducerat och svensk djurhållning när det kommer till hundmaten? Är vi offer för smarta marknadsförare på de stora hundmatsbolagen eller är det verkligen så att importerad mat är det bästa för din hund?

Sv: Foder, etik och miljö

Jag vill absolut inte köpa foder som är tillverkat i andra länder än Sverige om jag kan undvika det. Skulle jag vara tvungen att göra det (för att hundarna inte fungerade på något svenskproducerat) skulle jag välja foder efter vilket tillverkningsland som låg närmast och hoppas att något fungerade bra.

Jag är skitnöjd nu. Standardt, som jag ger mina damer, innehåller inget spannmål och "dumt skit" (som brukar vara främsta anledningen till att folk ratar "mataffärshundmaten"). Det är dessutom helt svensktillverkat och mina damer fungerar superbra på det.

När det gäller att kunna handla maten nära så har jag tur då närmaste djuraffären säljer standardt, men, annars finns ju foderbilen som har väldigt, väldigt många fodersorter och har snabb hemleverans. Efter att ha upptäckt den sidan tycker jag inte att det finns någon ursäkt att köpa "dåligt foder på hemköp" för att det är det enda man kan få tag på.

Just nu har jag ingen hund men när jag skaffar kommer jag definitivt att ha i åtanke att djurfodret ska vara närproducerat. Jag kommer i den mån det går (många foder har ju fiskolja i fodret) att välja bort foder som innehåller fiskolja och fisk, då jag anser det förkastligt att människor i andra länder förlorar sin inkomst och svälter pga av att jag skulle vilja ge min hund mat. Nä, då föredrar jag närproducerat kött (även om det ockå har sin påverkan på miljön).

Jag tycker absolut det finns ett mervärde i att ge sin hund ett svenskt foder, själv har jag valt robur, lätt att få tag i i alla djuraffärer (jag har nära dit och besöker dem ändå rätt ofta) och producerat i sverige av svenska råvaror. Sedan är det dessutom glutenfritt och innehåller förhållandevis mycket kött.

det finns ju många svenska hundfoder i alla olika kategorier.

Köper endast svenskt alternativt norskt foder till mina hundar och skulle inte sträcka mig längre än så. Vom og hundemat, standart och sedan diverse andra animalier så som kindkött, ben av diverse djur, kanin etc.

Så länge min hund funkar bra på ett foder som är tillverkat i Sverige så kommer jag välja det framför utländska foder, alla gånger! För mig är det jätteviktigt, både med tanke på att djurhanteringen i köttindustrin (förhoppningsvis) är lite bättre i Sverige än i andra länder och av miljöskäl (korta transporter). Just nu ger jag Standardt, som ju är tillverkat i Sverige även om alla råvaror tyvärr inte är inhemska. Men vill man tex ha ett risbaserat foder så blir det ju aldrig 100% närproducerat.

Jag tycker detta är en intressant diskussion, jag har vänner som är jättemåna om att alltid köpa ekologiskt och närproducerat till sig själva men ger sina hundar foder som är producerat tex i USA. Lite märkligt när det faktiskt finns bra svenska foder.

För mig är det A och O att fodret ska vara producerat och innehålla svenska råvaror, speciellt köttet eftersom jag litar bäst på den svenska djurhållningen. Har flera gånger valt bort foder som är producerat i andra länder. Därför valde jag standart, som är helsvenskt (även om Ris är det sämsta du kan ha i miljöväg). För även om det är närmre för mig att köpa något foder på ICA är det inte helt säkert att det är svenskt.

När det gäller att kunna handla maten nära så har jag tur då närmaste djuraffären säljer standardt, men, annars finns ju foderbilen som har väldigt, väldigt många fodersorter och har snabb hemleverans. Efter att ha upptäckt den sidan tycker jag inte att det finns någon ursäkt att köpa "dåligt foder på hemköp" för att det är det enda man kan få tag på.

Fast jag uppfattar det som att Lejonelles argument för att köpa foder på mataffären är för att undvika den miljöpåverkan som det ändå innebär att köra långt enkom för att köpa foder. Foderbilen är ju superbra men beställer man där kommer man ju inte undan hemtransporten av fodret. På det viset är det ju miljövänligare att köpa fodret på Hemköp. :)

Tidigare struntade jag faktiskt i det där, bara fodret passade mina hundar så tyckte jag att det var ok oavsett var det var producerat.
Nu skulle jag nog helst köpa svenskt men eftersom Leia måste äta specialfoder finns inte mycket att välja på. Och min hunds hälsa är för mig betydligt viktigare än den eventuella negativa miljöpåverkan hennes foder har.

Ett av de bästa torrfodren, standardt, är svenskproducerat och (om man inte väljer hjort) av delvis svenska råvaror. Man kan dessutom få det hem till dörren via foderbilen.

Jag väljer gärna ekologiskt och närproducerat men min hunds hälsa går först. Nu när han visat sig vara foderallergiker har det ju blivit svårare att hitta bra foder till honom som både ska ha bra råvaror, näringsinnehåll, han ska tåla det och dessutom ska det vara miljövänligt.
Nu är vi inte där än (utreder fortfarande) men som sagt, hundens hälsa går före att det är miljövänligt, även om jag självklart helst vill ha båda delarna.

Senast ändrad:

Mina äter ett svenskt foder, som dom fungerar väl på. Dock så är det allra viktigast för mig att fodret är perfekt för just mina vovvar, så hade det betytt att det vore utländskt så hade det fått vara så.. Och jag vill inte ge ett foder med massa skit i, därav köps det ingenting på Ica eller liknande butiker.

Mina äter Fodax färskfoder.

Foderbilen är ju superbra men beställer man där kommer man ju inte undan hemtransporten av fodret. På det viset är det ju miljövänligare att köpa fodret på Hemköp. :)

Även Hemköp får sitt foder transporterat någonstans ifrån, och Foderbilen kör sina rundor ändå. Som jag förstår deras hemsida levereras det med Posten. Jag tror att det är hugget som stucket i miljöhänseende med transporterna dem emellan. Skulle det vara specialtransporter, som det blir när man själv åker extra enbart för hundmat, skulle de inte kunna hålla de låga transportpåslagen.

Det som är viktigast är ju om hunden/hundarna mår bra på fodret, är fina i pälsen, välhullade och bra musklade osv.. Inte att det ska kosta så mycket som möjligt..

Jag är faktiskt inte så noga med att allt ska vara närproducerat, ekologiskt och så. Varken för min egen mat eller hundens.
Men jag ger Standardt, som är svenskt, för att det är ett bra foder. Det är det viktigaste, kvalite på fodret.

Även Hemköp får sitt foder transporterat någonstans ifrån, och Foderbilen kör sina rundor ändå. Som jag förstår deras hemsida levereras det med Posten. Jag tror att det är hugget som stucket i miljöhänseende med transporterna dem emellan. Skulle det vara specialtransporter, som det blir när man själv åker extra enbart för hundmat, skulle de inte kunna hålla de låga transportpåslagen.

Det är mycket möjligt att det inte blir nån skillnad transportmässigt, försökte mest förklara vad jag tror Lejonelle menade var anledningen att h*n köper foder på hemköp :)

Lite OT
Har faktiskt funderat på det där med Foderbilen, har också förstått det som det är posten som kör ut det men vår post körs ut med en liten "golfbil" och där får dom nog inte plats med några stora kartonger. Så paketen måste ju köras ut separat (med andra paket), är det lantbrevbäraren som kör ut då? Hur som så förstår jag inte riktigt hur de fått ner frakten till låga 19kr. Men jag klagar inte :D

Mina hundar äter svenskt. Jag tycker att det är synd att det nästan gått hysteri i att importera snordyrt utländskt specialfoder, både för miljöns och djurhållningens skull.
Jag undviker även produkter med kycklingmjöl i, eftersom jag tycker att hönsindustrin är bland det vidrigaste man kan tänka sig.

Även katterna äter svenskt, och jag undviker att köpa t.ex. tonfisk och makrill åt dem, eftersom dessa arter ligger risigast till.

Vi tvåbenta äter ekologiskt och vilt. Lite dyrare, men vi är inga storkonsumenter av kött. Den ena hunden vill också äta viltkött, och erbjuder sig ofta att själv gå ut och hämta hem middagen... ;)

Vi födde upp vår Golden med rester av "människomat" under större delen av hans liv men mot slutet gällde olika hundfoder och burkmat, mycket tack vare min pappa som var huvudansvarig för att köpa hundmaten. Så det blev mestadels Vov och Pedigree fram tills jag började praktisera på djurklinik, efter det blev olika Hills foder som jag fick ta hem gratis pga dem var trasiga, tillbakalämnade eller datumet gått ut. Men mina framtida hundar skulle jag vilja hålla mig till typ Specific eller Hills foder för att dem ska vara så bra men vette tusan om plånboken kommer tillåta det i slutändan. Men har läst på om färsk svensk hundmat också så är inte helt insnöad, så vi får se vad det blir...

Jag tillhör Flower Power generationen o var miljöaktivist i början av -70 talet, mina föräldrar var Antroposofer så jag fick väl i mig miljötänket med modersmjölken (harkel).
Ränderna går aldrig ur en zebra, det handlar inte så mycket om medvetna val, det bara blir.
Jag BARFar mina hundar, köper närodlat i möjligaste mån, handlar på väg tof arbetet, speciellt nu när närmaste matbutik har byggt ut o utökat sina öppettider.
Närmaste matbutik är 12 km bort, åker aldrig bara för att handla.

I vår familj är vi ganska noga när vi handlar mat. Vi köper bara svenskt kött för vi tycker att förhållanden i djurhållningen är vedervärdig i många länder. Vi vill inte bidra till det. /.../

Måste bara inflika att djurhållningen är vedervärdig i Sverige också.
Visst kan man inte sätta sin hund på en vegetarisk diet, men du bidrar mot din vilja (men antagligen inte omedvetet?) till en förjävlig djurhållning när du köper svenskt kött till dig själv.

Måste bara inflika att djurhållningen är vedervärdig i Sverige också.
Visst kan man inte sätta sin hund på en vegetarisk diet, men du bidrar mot din vilja (men antagligen inte omedvetet?) till en förjävlig djurhållning när du köper svenskt kött till dig själv.

Och vad äter din hund?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka