prinsessfeminist

Trådstartare
VideoCapture_20240719-075719.webp

Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras.

Här kan vi följas åt!

Min gosse efter King Olymbrio L är mycket trevlig, men det är även hans unga mamma som är född 2020.

Betäckningstråden kanske har gjort sitt men jag vill fortsätta följas åt i utvecklingen av dom små :love:

Hur mår dom? Vad gör dom/ni? Vad är framtidsplanerna?

Min (född i juni) står i lösdrift med sin mamma och får gå in ca 2h varje kväll för daglig koll och fodring. Då blir hovarna kratsade och ibland blir hon borstad en stund. Sedan leds hon ut i lösdriften igen.

Betäckningstråden kanske har gjort sitt men jag vill fortsätta följas åt i utvecklingen av dom små :love:

Hur mår dom? Vad gör dom/ni? Vad är framtidsplanerna?

Min (född i juni) står i lösdrift med sin mamma och får gå in ca 2h varje kväll för daglig koll och fodring. Då blir hovarna kratsade och ibland blir hon borstad en stund. Sedan leds hon ut i lösdriften igen.
Mina mår fint. Går på lösdrift på dagen och box på natten. Gör inget med dem direkt. Går i bland i snöre in och ut och ibland lösa. Visiteras varje dag, borstas 1 gång per vecka ca. Verkas efter behov men får mest vara hästar.

Jag har ett litet islandssto född 30 april -24. Hon går på lösdrift med sin mamma och ytterligare ett sto med föl och jag funderar över fortsättningen - om jag ska skicka iväg till unghästflock eller om jag ska ta hem både mamma och dotter åtminstone över sommaren och kanske då ta in ytterligare någon unghäst för sommarbete (har mark, men behöver stängsla).

Lilla unghästen utvecklas fint - hon är stor för sin ålder (har varit stor sen hon föddes) och med bra exteriör och fina rörelser. Var med på en fölvisning i höstas när hon var ganska exakt sex månader och fick en fin bedömning. Planen framåt är att träna lite hantering, leda i grimma och sånt (har vi inte gjort särskilt mycket) och sen i stort sett "bara växa till sig" i 2½ år framöver innan det blir inridning. Hon är INTE till salu utan förhoppningen är att hon är en framtida tävlingshäst och kanske så småningom också att fortsätta vår avel med henne.

Vi får kanske använda denna tråd istället för den andra.😄
Roligt att följa jämngamla!
Hedda blir åtta månader idag och går med sin mamma och tio hästar till på lösdrift.
Hon hanteras inte mer än att vi kommer dit och borstar någon gång i veckan samt tas in varannan månad för att verkas.
Supergo och fin 🩷
Tänker också att jag ska ta hem dem till betet i sommar o sen får de åka tillbaka till lösdriften.
Tanken är att Hedwig ska hem sen igen medan Hedda är kvar. Tänker dock att det kan vara skönt för Hedda att ha stöd från mamma när det kommer tillbaka efter betet.

Bifogade filer

• IMG_4732.webp
    IMG_4732.webp
    35,4 KB · Visningar: 56
Vi får kanske använda denna tråd istället för den andra.😄
Roligt att följa jämngamla!
Hedda blir åtta månader idag och går med sin mamma och tio hästar till på lösdrift.
Hon hanteras inte mer än att vi kommer dit och borstar någon gång i veckan samt tas in varannan månad för att verkas.
Supergo och fin 🩷
Tänker också att jag ska ta hem dem till betet i sommar o sen får de åka tillbaka till lösdriften.
Tanken är att Hedwig ska hem sen igen medan Hedda är kvar. Tänker dock att det kan vara skönt för Hedda att ha stöd från mamma när det kommer tillbaka efter betet.
Men så söt!

20250115_192952.webp

Här är mor och son. Han är 6,5 månad och mäter ca 133 i mankhöjd.
Jag har mätt frambenet från kotan till armbågen ×2 plus höjden från golvet till kotan.

Enligt mina beräkningar blir han ca 161 cm.

Tror det är rimligt.

För övrigt har han fått en spark på hasen. Veterinären var här och gjorde ultraljud, men det är "bara" en inflammation med galla.

Vi fick metacam och svullnaden går ner lååååångsamt. Men det är åtminstone åt rätt håll.

Hur är det med era?

Jag har två nordsvenskar födda -24, Berglin (hingst e Bergman - Ene-Blacken) och Mini (sto e Wellman-Tagg).

IMG_4848.webp

Mini (den ljusa) är ett sorgebarn som föddes med senkontrakturer, opererades och blev relativt bra. Har nu varit halt sen slutet på november av oklar anledning, trots otaliga undersökningar. I samband med det blir hon mer bockhovig, så vi får igen jobba med vinklarna på benet. Men hon är snäll, social, lättlastad och mycket hanterad, men med en del humör. Ganska stor och har haft växtperiod. Skulle säljas, men med historiken och hur mycket vi känslomässigt investerat i henne så blir hon nog kvar ett tag till.

Berglin (den mörka) knallar genom livet helt utan anmärkning så här långt. Han är också snäll, men mer eftertänksam och är det något som han reagerar på så fryser han fast. Har nyligen vants av, vilket var helt okomplicerat och går nu med en valack och de två leker fint ihop. Inte visat någon hingstighet än. Ganska liten, men har växt en del senaste veckorna. Ska säljas, om det nu går att sälja som marknaden är.

Här passar jag och min 24: a in 🎉🥰

”Kokos”är född i april 2024 och jag köpte henne av uppfödaren när hon var drygt 1 vecka gammal. Hon flyttade till mig i oktober och är en Irish Cob.

Trevligt psyke och rör sig bra med. Går med min mammas Irish Cob-valack på 12 år som är bästa lekfarbrorn för henne. Sover inne på natten och till sommaren blir det bete tillsammans med flera hästar i olika åldrar (lekfarbrorn är med) 🌸🥰

Tanken i framtiden är att bli en bra allround häst och att även se hur långt vi kan ta oss i para-dressyr ( jag håller på och ska klassificera mig som det pga. nästan blind på ett öga)

Men just nu är det tillväxt på agendan 📈 I slutet av sommaren kan det bli aktuellt att visa henne på Riksutställningen för Irish Cob.

Hon övar på vardagliga saker som att stå uppbunden, lyfta hovar,borstas. Även ledarskapsövningar och att börja öva på att kunna visa som häst vid hand. Är med på lite miljö-träningar i ridhuset och ibland som handhäst med farbrorn när han rids ut på en av de mer kortare turerna. 🙌

Bild 📸 från igår - då det hade regnat 🌧 en del.

Bifogade filer

• 02518080-800F-4CFF-B625-204CC5E3CDC8.webp
    02518080-800F-4CFF-B625-204CC5E3CDC8.webp
    165,3 KB · Visningar: 36
Här passar jag och min 24: a in 🎉🥰

”Kokos”är född i april 2024 och jag köpte henne av uppfödaren när hon var drygt 1 vecka gammal. Hon flyttade till mig i oktober och är en Irish Cob.

Trevligt psyke och rör sig bra med. Går med min mammas Irish Cob-valack på 12 år som är bästa lekfarbrorn för henne. Sover inne på natten och till sommaren blir det bete tillsammans med flera hästar i olika åldrar (lekfarbrorn är med) 🌸🥰

Tanken i framtiden är att bli en bra allround häst och att även se hur långt vi kan ta oss i para-dressyr ( jag håller på och ska klassificera mig som det pga. nästan blind på ett öga)

Men just nu är det tillväxt på agendan 📈 I slutet av sommaren kan det bli aktuellt att visa henne på Riksutställningen för Irish Cob.

Hon övar på vardagliga saker som att stå uppbunden, lyfta hovar,borstas. Även ledarskapsövningar och att börja öva på att kunna visa som häst vid hand. Är med på lite miljö-träningar i ridhuset och ibland som handhäst med farbrorn när han rids ut på en av de mer kortare turerna. 🙌

Bild 📸 från igår - då det hade regnat 🌧 en del.
Vilken sötnos!
Vad blir det för färg på henne?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: MML
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 400
Senast: Palermo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
461
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka