Födda -21

Kastreringen avklarad.
Fick ingen som kunde haka på, men glad jag lasttränade i våras.
Litade på att det satt i och åkte själva.

Första gången helt själv i transporten också.
Sån fantastisk liten stjärna han är.
Klev in på en sekund.
Hem tog det 3 min men då var han trött och lite groggy, så ursäktad.

Kastreringen gick bra, men resan hem pillade han i sin nå hö strån troligen i krubban(minimalt)
Men foderstrupsförstoppning såklart när jag öppna dörren.
Stackarn, massage och lite slem kom upp ur näsa/mun.
Sen släppte det faktiskt av sig själv som tur var.
Mindre kul men andra gången nu så han är väl känsligare typ.

Mår bra i övrigt pigg och glad... än så länge.
 

Bifogade filer

  • 20221013_102212.jpg
    20221013_102212.jpg
    417,1 KB · Visningar: 53
Igår fick Arielle testa att ha benskydd och reflexer på sig - fullkomligt oplanerat och av misstag! :o

Jag skulle ut och promenera en sväng med hennes mamma, det var redan halvmörkt, och jag tog med reflexgrejarna ut på lösdriften. Hittar mörkbrun häst med stjärna, snipp och 3 vita strumpor, hänger på reflexbrösta, benskydd fram och reflexer bak medan hästen står lös, tar på grimma och börjar gå till grinden. Framme vid grinden noterar jag att denhär hästen var lite väl liten och tanig.... och med längre man än vad jag mindes... Kollar en gång till och inser att jag tagit yngsta dottern istället för mamman.... :angel::rofl: Så vi promenerade bara in i stallet och tog av grejarna igjen.

Lite otippat att min känsliga unga dam kunde stå lös ute i flocken medan man fäster saker till hennes ben, men får konstantera att hon numera är lååååångt framme i sin utbildning! :up:
 
Igår fick Arielle testa att ha benskydd och reflexer på sig - fullkomligt oplanerat och av misstag! :o

Jag skulle ut och promenera en sväng med hennes mamma, det var redan halvmörkt, och jag tog med reflexgrejarna ut på lösdriften. Hittar mörkbrun häst med stjärna, snipp och 3 vita strumpor, hänger på reflexbrösta, benskydd fram och reflexer bak medan hästen står lös, tar på grimma och börjar gå till grinden. Framme vid grinden noterar jag att denhär hästen var lite väl liten och tanig.... och med längre man än vad jag mindes... Kollar en gång till och inser att jag tagit yngsta dottern istället för mamman.... :angel::rofl: Så vi promenerade bara in i stallet och tog av grejarna igjen.

Lite otippat att min känsliga unga dam kunde stå lös ute i flocken medan man fäster saker till hennes ben, men får konstantera att hon numera är lååååångt framme i sin utbildning! :up:

Det var faktiskt vansinnigt roligt! :rofl: Duktig ung dam :up:
 
Maggans ben börjar återta normal form så mycket som det går 😅 Det kommer nog alltid se lite knöligt ut efter operation och allt men efter operation, vila och första kuren kortison i hasleden har det sätt stora förbättringar i hennes rörelse mönster. Plus att hon håller sig lugn trots kompis i hagen. Hennes lugn smittar väl av sig på kompisen. Hon härjar ingenting bara hon får vara ute på dagarna. Så stolt över henne, reste med stor lastbil ned till Valla kliniken, fick sin spruta och åkte hem igen. Det var tredje gången hon ens såg en lastbil/transport.
 
Förra veckan blev Spöket av med vargtänderna och idag blev hon tömkörd för första gången. Det var lite läskigt med tömmarna på rumpan, speciellt i varvbytena. Hennes lösning var att trava på så det blev lite överkurs. Men på slutet så kunde hon skritta. Känns som hon kommer fatta grejen väldigt snabbt då hon har så mycket egen framåtbjudning.

Sen fick hon ha täcke på sig för första gången nu på eftermiddagen då det började regna på ordentligt. Hon har fått ärva ett täcke i strl 105 och det är ändå lite stort i bogen, men baken sticker ut lite 😛 Inte lätt när dem växer lite hursomhelst. Men förmodligen är det inte många gånger hon kommer behöva täcke det kommande året ändå så hon får ha det här tills hon vuxit till sig lite :)
20221015_130413.jpg
 
0A8E93DC-BB1F-4981-8DFE-7121F1C0B2CD.jpeg

Kaj fick komma in och äta medan det åskade och hällregnade idag. Behöver ändå fodra vid sidan av då givorna är för snåla för honom. Mer och mer av hans personlighet kommer fram ju äldre han blir tycker jag. Han är absolut en av dom tuffaste och mest orädda hästar jag mött. Alltså det skulle kunna smälla av en bomb bakom röven på honom och han hade kanske vinklat ett öra på sin höjd. Han har också en vilja av stål. Envis som en gammal get verkligen 😜
 
Hur ger ni mineraler till era unghästar? Min går på lösdrift med bra kvalite hösilage så är ju inte ofta jag tar in honom och ger foder, så undrar hur andra tänker?
Min får varje dag, går på lösdrift men hon är den ända som är ute på 100%. Antingen när hon är själv i hagen medan jag skiftar häst som ska gå in och ut. Eller så får hon komma in en stund och äta sitt på stallgången men då leker hon mest med allt spännande hon kan hitta :angel:
Men idag fick hon vetekli och loppfrön med mineralerna och det var visst smaskens :d
 
Tredje gången jag tömkörde idag. Har varit själv andra och tredje gången och har inte velat använda gjord då, då hon inte varit helt avslappnad med tömmarna. Nu kändes hon helt cool med dem :)
Och börjar förstå styrningen litegrann. Men hon måste fortfarande se mig på den sidan hon ska svänga åt för annars är det helt omöjligt att förstå :p

20221022_095002.jpg
 
Vill gärna bolla lite tankar med er här nu. Kaj går ju på lösdrift och har gjort sen han kom till mig. I somras blev vi ju uppsagda från gamla stallet och flyttade i Augusti till nya stället. Funkade bra under betet men märker nu när dom stallats in att detta upplägg kommer nog inte funka, pga maten. Dom får 9kg/häst fördelat på 3 givor/dag. Utöver det fri tillgång på halm. Men det känns alldeles för lite. På gamla stället var det fri tillgång på hö och Kaj stod och käkade 9ggr/10 när jag kom. Han mådde bra och var harmonisk och tillfreds med livet.

Nu är det en jävla stress kring alla måltider och två av hästarna är ordentligt vaktiga med maten. Så osäker på hur mycket han får i sig totalt. Stödfodrar med båda kraft och generösa grivfodergivor när jag är där.

Har nu dykt upp ett alternativ men det är box mellan 18-07 vintertid. Hur ställer ni er till detta för en såpass ung häst? Kaj älskar att stå i boxen och vila/äta nu (så mycket att han inte vill gå ut i lösdriften igen), men blir det för många timmar? På dagarna kommer han isf gå i stor blandflock.
 
Vill gärna bolla lite tankar med er här nu. Kaj går ju på lösdrift och har gjort sen han kom till mig. I somras blev vi ju uppsagda från gamla stallet och flyttade i Augusti till nya stället. Funkade bra under betet men märker nu när dom stallats in att detta upplägg kommer nog inte funka, pga maten. Dom får 9kg/häst fördelat på 3 givor/dag. Utöver det fri tillgång på halm. Men det känns alldeles för lite. På gamla stället var det fri tillgång på hö och Kaj stod och käkade 9ggr/10 när jag kom. Han mådde bra och var harmonisk och tillfreds med livet.

Nu är det en jävla stress kring alla måltider och två av hästarna är ordentligt vaktiga med maten. Så osäker på hur mycket han får i sig totalt. Stödfodrar med båda kraft och generösa grivfodergivor när jag är där.

Har nu dykt upp ett alternativ men det är box mellan 18-07 vintertid. Hur ställer ni er till detta för en såpass ung häst? Kaj älskar att stå i boxen och vila/äta nu (så mycket att han inte vill gå ut i lösdriften igen), men blir det för många timmar? På dagarna kommer han isf gå i stor blandflock.
Om han inte får i sig tillräckligt med mat och det inte finns någon annan lösning för lösdrift så hade jag övervägt boxen. Har du möjlighet att åka ut på kvällen och låta honom röra på sig en sväng?

Min ettåring står på box nattetid nu, för att jag helt enkelt inte har någon vettig lösdrift inom rimligt avstånd efter att det bara blev en väldigt gammal shettis kvar som sällskap där hon stod tidigare. Vi har 1-3 timmar längre utetid än det du beskriver, beroende på vem som tar in/ut. Kom fram till att hon rör sig mer i nuvarande stall med aktiva hagkompisar och kuperad hage, och jag slipper åka flera mil bara för att kolla att dom har vatten. Hon verkar gilla sin box, går glatt in där, ligger ner och sover mycket och har massor av hö att roa sig med så hon definitivt får i sig det hon behöver.
 
Vill gärna bolla lite tankar med er här nu. Kaj går ju på lösdrift och har gjort sen han kom till mig. I somras blev vi ju uppsagda från gamla stallet och flyttade i Augusti till nya stället. Funkade bra under betet men märker nu när dom stallats in att detta upplägg kommer nog inte funka, pga maten. Dom får 9kg/häst fördelat på 3 givor/dag. Utöver det fri tillgång på halm. Men det känns alldeles för lite. På gamla stället var det fri tillgång på hö och Kaj stod och käkade 9ggr/10 när jag kom. Han mådde bra och var harmonisk och tillfreds med livet.

Nu är det en jävla stress kring alla måltider och två av hästarna är ordentligt vaktiga med maten. Så osäker på hur mycket han får i sig totalt. Stödfodrar med båda kraft och generösa grivfodergivor när jag är där.

Har nu dykt upp ett alternativ men det är box mellan 18-07 vintertid. Hur ställer ni er till detta för en såpass ung häst? Kaj älskar att stå i boxen och vila/äta nu (så mycket att han inte vill gå ut i lösdriften igen), men blir det för många timmar? På dagarna kommer han isf gå i stor blandflock.
Hade provat att ställa honom på box. 🙂
9kg hö för en växande häst är rätt lite. Jag tippar på att mina ettåringar (SWB) som går på fri tillgång äter säkert 15-16 kg hö minst, utan att vara feta. Vissa hästar föredrar att få vila i fred. Har en tvååring som jag först hade på lösdrift men ställde på box. Man kan aldrig kan släppa ut honom med dom andra(kan kan man men jag har inte hjärta att ”jaga” upp honom). Han vill alltid vila efter frukosten och bryr sig inte om att de andra går ut, han älskar att få vila i lugn och ro, speciellt när han växer 😅
 
Vill gärna bolla lite tankar med er här nu. Kaj går ju på lösdrift och har gjort sen han kom till mig. I somras blev vi ju uppsagda från gamla stallet och flyttade i Augusti till nya stället. Funkade bra under betet men märker nu när dom stallats in att detta upplägg kommer nog inte funka, pga maten. Dom får 9kg/häst fördelat på 3 givor/dag. Utöver det fri tillgång på halm. Men det känns alldeles för lite. På gamla stället var det fri tillgång på hö och Kaj stod och käkade 9ggr/10 när jag kom. Han mådde bra och var harmonisk och tillfreds med livet.

Nu är det en jävla stress kring alla måltider och två av hästarna är ordentligt vaktiga med maten. Så osäker på hur mycket han får i sig totalt. Stödfodrar med båda kraft och generösa grivfodergivor när jag är där.

Har nu dykt upp ett alternativ men det är box mellan 18-07 vintertid. Hur ställer ni er till detta för en såpass ung häst? Kaj älskar att stå i boxen och vila/äta nu (så mycket att han inte vill gå ut i lösdriften igen), men blir det för många timmar? På dagarna kommer han isf gå i stor blandflock.

Går det inte att lösa så de får mera hö på lösdriften, om alla hästarna stressar med den hömängden de har nu? 9 kg är ju knappast tillräckligt för något annat än ponys/små kallblod...

Jag brukar inte vilja ha dom på boks längre än max 10-12 timmar/dygn, men med dina tider blir det ju 13 timmar inne och 11 ute, det är väl inte SÅ illa... Om det inte finns vindskydd i hagen så kan det ju bli länge för dom små att vara ute vid dåligt väder.
 
Visa bifogad fil 103152
Kaj fick komma in och äta medan det åskade och hällregnade idag. Behöver ändå fodra vid sidan av då givorna är för snåla för honom. Mer och mer av hans personlighet kommer fram ju äldre han blir tycker jag. Han är absolut en av dom tuffaste och mest orädda hästar jag mött. Alltså det skulle kunna smälla av en bomb bakom röven på honom och han hade kanske vinklat ett öra på sin höjd. Han har också en vilja av stål. Envis som en gammal get verkligen 😜
Låter som vår. Han har självförtroende och är ganska envis.

Men föltuggar, gör han ännu. Till om med till lilla fölet!

Där stod de båda och tuggade för varandra. :idea: :D
 
Vill gärna bolla lite tankar med er här nu. Kaj går ju på lösdrift och har gjort sen han kom till mig. I somras blev vi ju uppsagda från gamla stallet och flyttade i Augusti till nya stället. Funkade bra under betet men märker nu när dom stallats in att detta upplägg kommer nog inte funka, pga maten. Dom får 9kg/häst fördelat på 3 givor/dag. Utöver det fri tillgång på halm. Men det känns alldeles för lite. På gamla stället var det fri tillgång på hö och Kaj stod och käkade 9ggr/10 när jag kom. Han mådde bra och var harmonisk och tillfreds med livet.

Nu är det en jävla stress kring alla måltider och två av hästarna är ordentligt vaktiga med maten. Så osäker på hur mycket han får i sig totalt. Stödfodrar med båda kraft och generösa grivfodergivor när jag är där.

Har nu dykt upp ett alternativ men det är box mellan 18-07 vintertid. Hur ställer ni er till detta för en såpass ung häst? Kaj älskar att stå i boxen och vila/äta nu (så mycket att han inte vill gå ut i lösdriften igen), men blir det för många timmar? På dagarna kommer han isf gå i stor blandflock.
Hellre box och tillräckligt med mat en lösdrift och för lite mat. Alla våra hästar gamla som unga har fri tillgång och det fungerar ju hos oss men vill inte ha stress runt mat. Det ska känna sig trygga med att alltid kunna äta när det passar dem speciellt unghästarna. Maggan åt säkert 12- 15 kg om dagen innan hon flyttade utan problem, nu vet jag inte riktigt för hon äter dels hösilage och inte vi som fodrar men hon verkar harmonisk och glad så uppenbarligen får hon tillräckligt med mat för att vara nöjd och växa. Hon bor ju på box numera efter operation men med utevistelse varje dag med jämnårig kompis.
 
Går det inte att lösa så de får mera hö på lösdriften, om alla hästarna stressar med den hömängden de har nu? 9 kg är ju knappast tillräckligt för något annat än ponys/små kallblod...

Jag brukar inte vilja ha dom på boks längre än max 10-12 timmar/dygn, men med dina tider blir det ju 13 timmar inne och 11 ute, det är väl inte SÅ illa... Om det inte finns vindskydd i hagen så kan det ju bli länge för dom små att vara ute vid dåligt väder.
Grejen är den att det är en häst i flocken som ska ner 100 kg i vikt, så givarna är anpassade efter honom. Hans ägare brukar även ta ut honom när dom får lunch. Vi har försökt bolla idéer sinsemellan, exempelvis dela av lösdriften, men det känns som att servitris riktigt flyger med stallägare och övriga inhyrda.

Ska iaf kolla på det här andra stället tänker jag. Där vi bor har i princip alla lösdrifter profilen ”lättfödda barfota” alt. bara islandshästar. Många tar in sina boxhästar redan kl. 15 vintertid 😬
 
Vill gärna bolla lite tankar med er här nu. Kaj går ju på lösdrift och har gjort sen han kom till mig. I somras blev vi ju uppsagda från gamla stallet och flyttade i Augusti till nya stället. Funkade bra under betet men märker nu när dom stallats in att detta upplägg kommer nog inte funka, pga maten. Dom får 9kg/häst fördelat på 3 givor/dag. Utöver det fri tillgång på halm. Men det känns alldeles för lite. På gamla stället var det fri tillgång på hö och Kaj stod och käkade 9ggr/10 när jag kom. Han mådde bra och var harmonisk och tillfreds med livet.

Nu är det en jävla stress kring alla måltider och två av hästarna är ordentligt vaktiga med maten. Så osäker på hur mycket han får i sig totalt. Stödfodrar med båda kraft och generösa grivfodergivor när jag är där.

Har nu dykt upp ett alternativ men det är box mellan 18-07 vintertid. Hur ställer ni er till detta för en såpass ung häst? Kaj älskar att stå i boxen och vila/äta nu (så mycket att han inte vill gå ut i lösdriften igen), men blir det för många timmar? På dagarna kommer han isf gå i stor blandflock.
Jag hade valt valt box, då unghästar skall äta så mycket de orkar när de växer som mest.

Det blir också en bra och regelbunden hantering inför nästa sommar då du kanske börjar med inridningen så smått.

Lösdrift är bra, anser jag, om den är välskött med en fungerande flock i harmoni.

Här är fodret ett bekymmer och det hade jag inte sett som så bra.
 
Grejen är den att det är en häst i flocken som ska ner 100 kg i vikt, så givarna är anpassade efter honom. Hans ägare brukar även ta ut honom när dom får lunch. Vi har försökt bolla idéer sinsemellan, exempelvis dela av lösdriften, men det känns som att servitris riktigt flyger med stallägare och övriga inhyrda.

Ska iaf kolla på det här andra stället tänker jag. Där vi bor har i princip alla lösdrifter profilen ”lättfödda barfota” alt. bara islandshästar. Många tar in sina boxhästar redan kl. 15 vintertid 😬
Skulle ta boxen! Hellre att den står still lite mer än att den får för lite mat. 9 kg är väldigt lite, förstår att de blir uppstressade😕
 
Grejen är den att det är en häst i flocken som ska ner 100 kg i vikt, så givarna är anpassade efter honom. Hans ägare brukar även ta ut honom när dom får lunch. Vi har försökt bolla idéer sinsemellan, exempelvis dela av lösdriften, men det känns som att servitris riktigt flyger med stallägare och övriga inhyrda.

Ska iaf kolla på det här andra stället tänker jag. Där vi bor har i princip alla lösdrifter profilen ”lättfödda barfota” alt. bara islandshästar. Många tar in sina boxhästar redan kl. 15 vintertid 😬

Usch, så jäkla typiskt! Har lite samma problem då jag kollar efter lösdriftsplats till mina unghästar så jag kan ta en liten paus från hästeriet. Men vägrar alla ställen som inte har fri tillgång på hö med BRA värden....

(I ditt fall låter det ju dock som om det är hästen som bantas som helst borde flytta/stallas in... alt gå med munkorg...)
 
Usch, så jäkla typiskt! Har lite samma problem då jag kollar efter lösdriftsplats till mina unghästar så jag kan ta en liten paus från hästeriet. Men vägrar alla ställen som inte har fri tillgång på hö med BRA värden....

(I ditt fall låter det ju dock som om det är hästen som bantas som helst borde flytta/stallas in... alt gå med munkorg...)
Ja det är helt galet svårt att hitta nånting som klickar alla boxar! Vi blev ju som sagt vräkta så jag var enormt stressad när jag hittade denna platsen. Vid nästa flytt hoppas jag kunna ta ett mera överlagt beslut.

Det är två som är nöjda med upplägget som det ser ut nu. En av dessa tjejer har den överviktiga hästen, och hon är mer eller mindre stallägarens högra hand så gissar att hon kan vara med och bestämma en hel del hur upplägget ska se ut. Dom hade tydligen fri tillgång tidigare (det var då hästen blev så fet). Jag förstår att det verkligen är skitjobbigt för henne, han har fått broskbildning i hovarna pga sin övervikt och han är bara 5 år gammal. Fattar inte heller hur han kan vara såpass överviktig när han får så lite mat, känns nästan som att det måste vara något fel på ämnesomsättningen?

Jag ska kolla på lite olika alternativ, är lite inne på att "hyra in" någon som kan åka ut och mata min häst. Han är verkligen helt okomplicerad att hantera så tänker att det kanske finns någon föräldraledig, sjukskriven eller dylikt som skulle gilla att hänga lite med honom medan han äter..? Om man har små barn ex är han jättesnäll att pyssla med/borsta på. Utöver det försöker jag låta honom äta ungefär 1h när jag är ut till honom också.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
775
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 898
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
637
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp