Födda -21

Igår fick B kolik. Det blev aldrig jätteallvarligt men det är nåt panikartat som kickar igång inom mig när det gäller kolik.

Tur i oturen så kom veterinären samtidigt som mig till stallet, eftersom B’s kompis fått infektion efter kastreringen, så han gav kramplösande direkt. Under kvällen blev han bättre och idag känns han som vanligt. Jag gissar att det kanske var en kombination av metacam efter kastreringen och att de fick stå inne hela dagen igår (pga kompisens infektion och väntan på veterinären). Lägger det på erfarenhetskontot ”lära känna min häst”.
Fy vad läskigt, tur det gick bra! 🙏

I dag var Arielle med på sin första promenad (om vi bortser från skogspromenaden med mammahäst i julas), och det var tydligen jättespännande! 😅 Vi gick förbi grannens hagar, och träffade en liten bil, och en ponny med ryttare på. Så det blev lite exalterat och småjogg med höga knän - hon är nog aningens vassare än sin syster, denna här donnan. Men hon är ganska modig ändå och gick större delar av rondan framför sin trygga gamla sällskapshäst som följde med. Vi gick bara 10-15 minuter, sedan kände jag att det räckte för henne för i dag, så kan vi istället upprepa någon annan dag.

Hur stora är era nu? Jag mätte Arielle för ett par dagar sedan, och hon är 1,55 över manken men nästan 1,60 över rumpan.

Vi miljötränar, och har gjort en godkänd runda i onlinetävlingen så snart får vi rosett 😁.
Idag tog jag med ett paraply ut i hagen (andra tillfället lilla svarta ser ett sånt), båda mina konstaterade att här kommer godisdispensern och skulle in under 😂. Övriga två hästar i hagen stack åt andra hållet. Den gula är mamman 👍
3643258C-6EEB-4800-8381-0742073BDA6D.jpeg

Tuggar man godis så blir det lite fula miner. På alla andra bilder ser man mest en mule 🙄

I dag var Arielle med på sin första promenad (om vi bortser från skogspromenaden med mammahäst i julas), och det var tydligen jättespännande! 😅 Vi gick förbi grannens hagar, och träffade en liten bil, och en ponny med ryttare på. Så det blev lite exalterat och småjogg med höga knän - hon är nog aningens vassare än sin syster, denna här donnan. Men hon är ganska modig ändå och gick större delar av rondan framför sin trygga gamla sällskapshäst som följde med. Vi gick bara 10-15 minuter, sedan kände jag att det räckte för henne för i dag, så kan vi istället upprepa någon annan dag.

Hur stora är era nu? Jag mätte Arielle för ett par dagar sedan, och hon är 1,55 över manken men nästan 1,60 över rumpan.
Min är knappt 140 cm. Jag är tveksam till om han blir stor häst.

Våran är strax över 1.40, ca 141-142. Han ”ska” ju bli D-ponny, båda föräldrarna är maxade. Gör mig inte jättemycket om han växer över förvisso, det är väl i så fall om sonen skulle vilja tävla i framtiden men det känns ganska osäkert.

Beställt namnbricka till Maggan 😍 Ska ha den på skrivbordet för att påminna mig om vart vi ska, fram till hennes första egna lädergrimma med namnbricka. Alla våra hästar har fått det när det gjort sin första start/kval/premie beroende på i vilken ålder det varit.
Maggan kämpar på ♥️

Våran är strax över 1.40, ca 141-142. Han ”ska” ju bli D-ponny, båda föräldrarna är maxade. Gör mig inte jättemycket om han växer över förvisso, det är väl i så fall om sonen skulle vilja tävla i framtiden men det känns ganska osäkert.
Det kanske blir så att du får en övervuxen ponny till dig själv? Man vet ju aldrig.

Det blir spännande att följas åt!

Vår tvååring är idag ca 163 cm i mankhöjd. Han var ca 148 cm när han var ett år.

När han kastrerades, i januari, mätte han ca 155. Så på nio månader har han vuxit åtta centimeter till.

Jag vet att det inte är någon idé att jämföra ponny med stor häst. De verkar växa olika fort, men OM åringen växer 15 cm från ettårsdagen till tvåårsdagen, då bör han vara ca 152 nästa år, och kanske slutar han på strax under 160?

Han var nog ca 138 cm när han fyllde ett år.

Å andra sidan så sägs det att ponnier växer långsammare än stora hästar? Min är ju hälften ponny.

B var 153,5 cm över manken när jag mätte honom idag 😊

I övrigt läker han bra efter operationen, jag hoppas infektionsrisken är borta nu två veckor efter ingreppet. Han är lite tunn men jag vill avvakta med kraftfoder några dagar/en vecka till om magen är känslig efter koliken..

Spöket är 127 cm. Hon har inte växt någonting sen jag fick hem henne för 1,5 månad sen. Hoppas att hon får ett växtryck snart för jag hoppas ju på att hon ska bli en stor C-ponny. Hennes mamma är 141 cm och hennes pappa 137 cm.

Har 3 st, som är mätta till 157, 160 och 162. Alla tre har varit ganska små men växt bra i sommar. Skulle tro dom slutar som sina syskon dvs ca 165-170 cm ungefär.

Oj, 1,62 låter stort på en åring, tror du den stannar på 1,70?

Arielle har nog inte vuxit nu sedan hon kom hem från betet, hon har ju kämpat med sin förkylning som jag hoppas vi fått bot på nu (inte varit snorig på en vecka, peppar peppar), så förhoppningsvis drar hon igång att växa igen snart.

Oj, 1,62 låter stort på en åring, tror du den stannar på 1,70?

Arielle har nog inte vuxit nu sedan hon kom hem från betet, hon har ju kämpat med sin förkylning som jag hoppas vi fått bot på nu (inte varit snorig på en vecka, peppar peppar), så förhoppningsvis drar hon igång att växa igen snart.
Den är ganska liten jämfört med sina syskon men alla 8 syskonen har följt samma mall så ja det är jag väldigt säker på att den gör 🙂

Hahaha för vår del får Maggan gärna snart lägga av att växa men tror inte ens hon kommer komma upp i 160 innan hon är klar. Hon är väl kanske 150-152 i manken nu och lite högre i rumpan.

Hej hej

Blev med åring idag.
”Boriz”
Suarez- Bocelli

Ska bli dressyrhäst men såklart också kompis 🤗
Han verkar så himla trevlig i psyket och rör sig bra men ser ju såklart ut som åringar gör mest just nu 😂
Han får bo kvar på lösdrift med sina kompisar tills vidare men det bara 30 min dit så lär åka dit regelbundet.
Bollarna är nere så de lär åka snart….. men det vet han inte om än 😂
13BF7271-CAE0-4CCF-AB60-BADCD0D2ABE2.webp

Hej hej

Blev med åring idag.
”Boriz”
Suarez- Bocelli

Han verkar så himla trevlig i psyket och rör sig bra men ser ju såklart ut som åringar gör mest just nu 😂
Han får bo kvar på lösdrift med sina kompisar tills vidare men det bara 30 min dit så lär åka dit regelbundet.
Visa bifogad fil 102144

Grattis, och välkommen i tråden! :heart

Hej hej

Blev med åring idag.
”Boriz”
Suarez- Bocelli

Visa bifogad fil 102144
Grattis! Jättesöt 😍

Hej hej

Blev med åring idag.
”Boriz”
Suarez- Bocelli

Visa bifogad fil 102144
Grattis! Vad roligt med en Suarez-avkomma, massor av bilder kommer att uppskattas.
Själv har jag en numera valack som jag blev med när han var ett år (född 2020). Det har varit ett roligt första år och jag ser fram emot mer.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 075
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
662
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 571
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama