Födda -21

Vilket äventyr det blev för lilla damen idag. Vi lastade vid 11:30. Andra gången hon åker släp ensam, och nu över en timmes resa (tidigare har hon åkt korta vändor med sin mamma samt en ensam flytt till nuvarande stall).
Bilen som drog släpet till kliniken la av när vi kommit halvvägs. Vi lyckades få igång den och med nöd och näppe ta oss hela vägen fram. Sen in på klinik, bli klippt för första gången samt röntgad. In i en av boxarna där och sen vänta i flera timmar på en annan bil som kunde dra släpet hem igen.
Alla andra hästar hann gå hem, all personal utom en likaså. Hon har aldrig varit ensam, men hon stod och sov på slutet.
Sen in i släpet igen, åka halva vägen och stanna till vid mcdonalds för att utfodra utsvultna människor (hade tagit med en hel massa hö så henne gick det ingen nöd på). Efter att vi ätit upp bar det av igen och vi var tillbaka på stallplanen strax innan klockan 20. Jag vet någon som kommer sova gott i natt 😅
 
Plockat fram det minsta täcket vi äger idag 😅 Viss skillnad mot det vuxnas täcken. Maggan har ju lite omständigheter som styr hennes liv så vi måste köra ned täcke till henne så det finns om det behövs tex vid riktigt piss väder om hon ska vara ute och inte får röra sig onödigt mycket. Men det behövde en tvätt innan och lite ny impregnering.

Vi lever på hoppet, stygnen plockas på tisdag. Sen veckan efter på börjar hon sin kortison behandling i hasen var tredje vecka i nio veckor totalt. Men just för tillfället mår hon helt okej, lite rastlös som alla barn i hennes ålder men hon sköter sig.
 
Komplikationer, infektioner, personlighetsförändring 😁 Ja men mest att det är ett ingrepp och det finns väl alltid risker med det..?
Mvh katastroftänkare
Under alla mina år har jag bara haft en som det inte gick som det var tänkt med. Den var sjövild och fick stå inne 1-2 dagar tror jag det var och sen skulle den röra på sig. Vid lunchtid hade snittet spruckit upp och hängde det ut en slamsa. Som tur var så var det inte tarmar men det läkte fint till slut också. Ju tidigare man kastrerar desto mindre risk säger min veterinär 🙂
Tror inte du behöver oroa dig, inte i förväg iaf 🙂 Är det en stående eller liggande?
 
Under alla mina år har jag bara haft en som det inte gick som det var tänkt med. Den var sjövild och fick stå inne 1-2 dagar tror jag det var och sen skulle den röra på sig. Vid lunchtid hade snittet spruckit upp och hängde det ut en slamsa. Som tur var så var det inte tarmar men det läkte fint till slut också. Ju tidigare man kastrerar desto mindre risk säger min veterinär 🙂
Tror inte du behöver oroa dig, inte i förväg iaf 🙂 Är det en stående eller liggande?
Tack för lugnande ord 😊 Ja det verkar ju som att det i de allra flesta fall går bra, men det är väl säkert skräckhistorierna som sätter sig 😬 Det blir stående hemma, jag har fullt förtroende för min veterinär så det känns tryggt att han gör det.
 
Tack för lugnande ord 😊 Ja det verkar ju som att det i de allra flesta fall går bra, men det är väl säkert skräckhistorierna som sätter sig 😬 Det blir stående hemma, jag har fullt förtroende för min veterinär så det känns tryggt att han gör det.
Det kommer säkert gå bra med din också. Är din veterinär van vid att kastrera så kommer det gå på ett nafs. Tänk så många som kastreras varje år som det går bra för. 🙂
 
Nu har vi röntgat. Och visst finns det en tand där vid öronbasen. Så i oktober ska hon opereras
Visa bifogad fil 100211
Förlåt jag ser inte riktigt på bilden :o är den tagen från sidan? Är halsen till vänster? Antar att man röngat så litet område att allt ser större ut än vad man tänker sig? Lite svårt att se vad som är vad för en ovan :o
(Har åtminstone förstått att tanden är det mätta objektet i fråga :angel:)
 
Förlåt jag ser inte riktigt på bilden :o är den tagen från sidan? Är halsen till vänster? Antar att man röngat så litet område att allt ser större ut än vad man tänker sig? Lite svårt att se vad som är vad för en ovan :o
(Har åtminstone förstått att tanden är det mätta objektet i fråga :angel:)
Den är tagen från sidan. Halsen är till höger, man ser konturen av halva örat ovanför örontanden
 
Varje gång han kommer in så skall han rulla sig minst tre gånger i olika riktningar. Än så länge är han liten och boxen är stor, men jag ser begynnande problem.

Tror ni det kommer att sitta i, eller är är det bara en fas?

(Denna fas har i så fall funnits sedan han var nyfödd. Han bara måste rulla sig i hö och strö, och gör det både inne och ute).
20220919_081428.jpg
 
Nu har lilla B blivit valack!
Ingreppet gick bra och jag hoppas det fortsätter så med läkningen också. Jag älskar verkligen min veterinär. Han är förutom väldigt skicklig och kompetent, också så bra på att förklara. Jag får ställa hur många frågor som helst och han berättar om risker och hur dom kan förebyggas. Känns tryggt och skönt!
 
35446492-7056-48B9-8725-350671F8CC47.jpeg

Alltså såhär en vecka efter kastreringen måste jag säga att jag märker stor skillnad i Kajs temperament ändå. Han var väl inte helt odräglig innan heller men han har ju varit allmänt gapig och lättstressad efter flytten. Nu känns han mera ”vaken men avspänd”. Så skönt! Till helgen ska vi vara med på en miljöträning som en stallkamrat anordnar också, det ska bli väldigt spännande 😁
 
Visa bifogad fil 100750
Alltså såhär en vecka efter kastreringen måste jag säga att jag märker stor skillnad i Kajs temperament ändå. Han var väl inte helt odräglig innan heller men han har ju varit allmänt gapig och lättstressad efter flytten. Nu känns han mera ”vaken men avspänd”. Så skönt! Till helgen ska vi vara med på en miljöträning som en stallkamrat anordnar också, det ska bli väldigt spännande 😁
Det är oftast stor skillnad tycker jag. Rätt så få individer som faktiskt passar som hingstar 🙂 Skönt att du tycker det är åt det positiva hållet på din 😊
 
Ska boka in kastrering snart här också, men vi har haft så mycket flugor fram tills nu.

Fått följa med ut på.promenad i skogen med äldre hästen, för jag tänkte att han kanske skulle få följa med ut som handhäst sen.
Han är odräglig och gå med, gör allt annat än går rakt fram 😆
Hoppar runt, äter på träden, äter på kompisen, äter på grimskaftet.
Men annars så är han världens snällaste och enklaste. Haft tömgjorden, täcke och träns på sig.
 

Bifogade filer

  • 20220919_135310.jpg
    20220919_135310.jpg
    625,5 KB · Visningar: 32
Igår plockades stygnen efter 13 dagar, idag har det gått 14 dagar så det betyder att hon numera får gå ut i paddock hage. Med andra ord hon får nu utnyttja hela hagen som hon stått i senaste två veckorna. Jag önskar så av hela mitt hjärta att jag bara kunde reparera henne 💔

Det här har satt igång många funderingar som bland annat att hennes mamma var tvungen till att stå på antibiotika och smärtstillande när hon väntade Maggan, har det påverkat osv. Fy man anklagar sig själv något så grymt.
 
Igår plockades stygnen efter 13 dagar, idag har det gått 14 dagar så det betyder att hon numera får gå ut i paddock hage. Med andra ord hon får nu utnyttja hela hagen som hon stått i senaste två veckorna. Jag önskar så av hela mitt hjärta att jag bara kunde reparera henne 💔

Det här har satt igång många funderingar som bland annat att hennes mamma var tvungen till att stå på antibiotika och smärtstillande när hon väntade Maggan, har det påverkat osv. Fy man anklagar sig själv något så grymt.
Sluta anklaga dig själv, du gör allt du kan för Maggan nu och det är det enda som betyder nånting! Vet att det är lättare sagt än gjort men Maggan mår inte bättre av att du slår på dig själv ❤️
 
Lilla B och hans kompis är vid gott mod efter kastreringen. Svullnaden minskar för varje dag och de är väldigt pigga och glada! Stämmer av med min veterinär idag men förhoppningsvis blir det inget som måste behandlas i helgen. Infektionsrisken är ju ett faktum fortfarande men min stress över framfall och extrem blödning kunde jag iaf släppa efter de första dagarna 😊

Mvh hon med telefonen full av pungbilder
 
Igår fick B kolik. Det blev aldrig jätteallvarligt men det är nåt panikartat som kickar igång inom mig när det gäller kolik.

Tur i oturen så kom veterinären samtidigt som mig till stallet, eftersom B’s kompis fått infektion efter kastreringen, så han gav kramplösande direkt. Under kvällen blev han bättre och idag känns han som vanligt. Jag gissar att det kanske var en kombination av metacam efter kastreringen och att de fick stå inne hela dagen igår (pga kompisens infektion och väntan på veterinären). Lägger det på erfarenhetskontot ”lära känna min häst”.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
775
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 898
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
637
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp