Födda 2017 del 3

☀️☀️
 

Bifogade filer

  • A58C3C78-A692-48C0-8396-5E051DEF59DA.webp
    A58C3C78-A692-48C0-8396-5E051DEF59DA.webp
    461,6 KB · Visningar: 38
T har fått hoppa med (inlånad) ryttare. Det var inte ett dugg konstigt med annan ryttare på ryggen. Hoppningen gick sådär... Han kom över men det är varken snyggt, graciöst eller effektivt. 😄 Mer träning behövs defentivit där...
 
Spännande uteritt med Korre idag. Vi red över en liten bro vi aldrig ridit över förut. Vi red själva men bron blinkade han knappt för. Han kollade lite när vi red förbi ett torp där de höll på i trädgården, men i övrigt var han pigg och glad över den nya ridvägen.

Sedan kom vi fram till en hage där det gick två kor. Korres koskräck gav sig tillkänna och han planerade att inte stå kvar där utan springa hem. För första gången försökte jag få honom att inte dra iväg. Jag tänkte att jag bara skulle stå där vid hagen en stund innan vi vände och red hem. Korre hade rätt mycket panik och tänkte inte detsamma. Han backade ned i dikena och försökte ta sig hemåt. När han märkte att det inte funkade började han backa rakt, men åt "fel håll". Plötsligt hade han därmed backat nästan hela vägen förbi kohagen 😅. Då kunde jag helt sonika vända nosen åt rätt håll igen och vi kunde rida vidare. Kohagen gick bättre på hemvägen men då ville han inte skritta förbi så vi travade.

Spänningen gjorde att han i galoppen bockade en del. Det börjar bli lite kraft i de där bocksprången 🙈. Han blev även lite stark och ofokuserad stundtals, men i övrigt var han jätteduktig. Jag misstänker att han sover gott inatt ❤️
 
Jag var också ute i skogen idag, ny väg som vi inte gått innan och med två kompisar i sällskap. Lite trixigare terräng som krävde uppmärksamhet - han är inte så försiktig med fötterna utan ramlar sig fram över div jämnheter... Fick ropa till honom "men bromsa då!" när han släppte allt och i princip RANN iväg ner för en brant backe 🙈 Lite upprört för älglusar ett tag och lite mysko färgskillnader i vägarna, men på hemvägen gick han plötsligt först hela vägen 🥳 Så här är en till som kommer sova gott inatt.
 
Jag var också ute i skogen idag, ny väg som vi inte gått innan och med två kompisar i sällskap. Lite trixigare terräng som krävde uppmärksamhet - han är inte så försiktig med fötterna utan ramlar sig fram över div jämnheter... Fick ropa till honom "men bromsa då!" när han släppte allt och i princip RANN iväg ner för en brant backe 🙈 Lite upprört för älglusar ett tag och lite mysko färgskillnader i vägarna, men på hemvägen gick han plötsligt först hela vägen 🥳 Så här är en till som kommer sova gott inatt.
Känner igen det där med nedförsbackarna 😅. Korre drar oftast iväg i trav nedför och det känns som han kommer stå på näsan. Broms brukar vara ur funktion vid dessa tillfällen 🙈. Förr körde han ofta samma taktik på de steniga stigarna, och en gång lyckades vi också gå omkull i skritt där. De förstår inte riktigt att de inte bara kan köra sitt race med ryttare på ryggen 😬.
 
Här är det bara bra och lite halvdant. Mirre var lite svullen i morse men verkade inte öm, och inte halt och det gick ner av lite skritt så vi joggade på stubbåkern. Han är ju så jäkla snäll! Han drog ju lite men jag känner alltid att jag kan få stopp om jag vill. Och eftersom vi bara skulle jogga ville jag inte pressa framåt, och det fattade han ju. Det bästa just nu är att jag har börjat kunna få tillbaka honom mentalt efter att något hänt. Typ: det flög upp en fasan framför oss. Den var ju farlig men det tog ändå bara någon minut förrän han skrittade som vanligt igen. Och på vägen hem kunde vi skritta på långa tyglar.

Roligt nu också är att han är med ordentligt i flocken. Och han är orädd. Det är som att han har sagt till de andra att han inte tänker bråka, men nu tänker han inte flytta på sig. Vill han något så gör han det. Dessutom går han med ett sto, och det trodde jag aldrig skulle funka, men det går jättebra. Hon är visserligen tydlig och tycker nog han är lite charmig, men jag trodde han skulle bli väldigt hingstig av det. Jag trodde fel. Som med det mesta om honom. Saker jag förväntar mig ska gå åt h-e överbevisar han mig gång på gång, att han fixar allt. På onsdag är det första riktiga träningen här, jag har tänkt mycket i helgen på att jag faktiskt inte är så sugen på att tävla när jag ser alla mina kompisar som startar. Men det kommer nog bli roligare när det känns som om han går att rida på riktigt, och inte bara åka häst på.

Det är åkern till vänster i bild, bortom ridbanan, som vi red på:
13B94BAE-E1D2-41F6-899E-C1D07E71FA4D.webp
 
Här är det bara bra och lite halvdant. Mirre var lite svullen i morse men verkade inte öm, och inte halt och det gick ner av lite skritt så vi joggade på stubbåkern. Han är ju så jäkla snäll! Han drog ju lite men jag känner alltid att jag kan få stopp om jag vill. Och eftersom vi bara skulle jogga ville jag inte pressa framåt, och det fattade han ju. Det bästa just nu är att jag har börjat kunna få tillbaka honom mentalt efter att något hänt. Typ: det flög upp en fasan framför oss. Den var ju farlig men det tog ändå bara någon minut förrän han skrittade som vanligt igen. Och på vägen hem kunde vi skritta på långa tyglar.

Roligt nu också är att han är med ordentligt i flocken. Och han är orädd. Det är som att han har sagt till de andra att han inte tänker bråka, men nu tänker han inte flytta på sig. Vill han något så gör han det. Dessutom går han med ett sto, och det trodde jag aldrig skulle funka, men det går jättebra. Hon är visserligen tydlig och tycker nog han är lite charmig, men jag trodde han skulle bli väldigt hingstig av det. Jag trodde fel. Som med det mesta om honom. Saker jag förväntar mig ska gå åt h-e överbevisar han mig gång på gång, att han fixar allt. På onsdag är det första riktiga träningen här, jag har tänkt mycket i helgen på att jag faktiskt inte är så sugen på att tävla när jag ser alla mina kompisar som startar. Men det kommer nog bli roligare när det känns som om han går att rida på riktigt, och inte bara åka häst på.

Det är åkern till vänster i bild, bortom ridbanan, som vi red på:
Visa bifogad fil 77455
Man måste ju inte tävla, inte alls egentligen och definitivt inte när de är bebisar 😊
 
Min ponny har nu gått ungponnyfinaler i Vetlanda. Han gjorde sin sämsta hoppning uppsuttet och fick 8,5-7-7. Han stod emot på en linje och stannade en gång därav 7 på temperament. Ryttaren hade kunna vara tuffare men jag är ändå nöjd. I gångartsfinalen fick han en 9:a på temperament fast han var ganska trött. Nu ska han vila och säljas
 
Känner igen det där med nedförsbackarna 😅. Korre drar oftast iväg i trav nedför och det känns som han kommer stå på näsan. Broms brukar vara ur funktion vid dessa tillfällen 🙈. Förr körde han ofta samma taktik på de steniga stigarna, och en gång lyckades vi också gå omkull i skritt där. De förstår inte riktigt att de inte bara kan köra sitt race med ryttare på ryggen 😬.
Är det där en valack-grej? Min stora grå valack snubblar omkring på allting, trodde jag skulle dö när jag fick hem honom och började rida på våra steniga stigar här. Han har dock blivit bättre. Merida snubblar aldrig på samma sätt. Jag kan trava och till och med galoppera på stigar där min andra knappt kan skritta. 🙄
 
Vi fick inte på skon i tid för träning förra veckan, men i morgon får hon åka på inneterrängträningen då den andra har tävlat i helgen.

Red lite bommar igen i fredags, hade två bomserier över medellinjen, en med lätt upphöjda bommar och en med lite längre travavstånd, och kunde rida serpentiner över, hon blev jättefin! Var inte alls så svårt som jag trodde att vända upp ganska tight på serien och sen dessutom länga traven lite över den ena serien.

Hade också en kvadrat med fyra bommar på marken i mitten, så kan man rida på diagonalerna över dem. (Övning jag hittade på unghästverkstadens insta) Passade även på att trava rakt över hörnen så att hon fick hålla koll på sina fötter. Blev lätt lite kaos i hörnen när vi kom från diagonalen, men det kändes viktigast att vi red den väg jag hade bestämt och lite sekundärt att det blev galopp, speciellt om hon missade att byta. Jag tänker att det kommer att bli lättare efterhand som hon förstår övningen och blir starkare

Hon råkade även tappa mig när hon fick syn på nåt i gräset utanför paddocken och plötsligt vände väldigt snabbt! Väldigt odramatiskt, hon undrade varför i hela världen jag var på marken? Jag klättrade upp och gjorde om, och sen glömde jag bort min markkänning tills jag kom tillbaka till stallet och undrade varför jag var så sandig?? :angel:

Igår red vi ut och blev så fin när hon kommit igång! Hon är lite seg och står emot i början, men sen fick jag verkligen känslan att hon söker kontakten och driver på framåt och vill ta med mig ut på äventyr! ❤️
2CA3BCF4-6B6F-43D4-8B7D-66CC2CDDAF76.webp
 
Jag är ledig denna veckan och idag har jag gjort absolut ingenting hela dagen och bara väntat på att åka på hoppträningen kl 20. Hon bråkade bara lite vid lastningen och vi kom iväg i god tid. 45 minuter att köra och när vi kommer fram är ridhuset släckt och ingen är där. :eek: Visade sig att tränaren ställt in den träningen för länge sen, men jag hade noll koll.:banghead:

För att slippa bara åka hem igen åkte vi till gamla stallet och red själva i paddocken där och passade på att hoppa lite. La ner alla hinder väldigt lågt, typ 30-50 cm men lät dem stå som de gjorde, så vi skuttade både kombinationer och lite svåra svängar, superduktig var hon! Var ju länge sen jag red i den paddocken nu, är ju mycket större än den vi har i nya stallet, men då märkte jag verkligen hur mycket som har hänt i ridningen över sommaren.

Är väl dax för vila snart.

Sen bråkade hon ganska mycket när vi skulle lasta och åka hem. Hon backar och kastar sig och försökte även springa över mig. :rage:

Sen går hon helt plötsligt bara in och ställer sig. :confused:

0D533D70-5D3A-4C66-AC08-4B9816F9329A.webp
 
Alltså, min lilla häxiga Rödluva börjar bli en riktig drömhäst! :love: Red ut tidigt på morgonen i torsdags, veterinären skulle komma mellan 8-9 till en av de andra hästarna och jag skulle passa på att vaccinera henne.

Hon är känsligare och mer reaktiv än hon har varit tidigare, vilket leder till att hon hoppar till för saker och även stannar och tittar på saker som hon tidigare bara knatat förbi. Men hon är också mycket mer framåt och känslig för hjälperna så jag är glad över förvandlingen för hon är fortfarande vettig och gör inga dumma grejer. Hon har slutat att pipa och bocka, och nu föreslår hon själv galopp eller lite större trav. Vi rejsade uppför en lång backe, och hon tar i som attan, men jag känner hela tiden att jag skulle kunna stanna om jag ville. Efter en skrittpaus lite med galopparbete med tempoväxlingar.

Jag satt med världens största leende hela vägen hem, fina tjejen! :love::love:
7FF77571-5AA4-438E-9748-D1A7B78A8213.jpeg
 
Fille jobbar på sina skills.
187BCCBB-AF13-484A-B7C2-AFCE6BE404F5.webp


Nej, där var ingen ström i den tråden. De andra hästarna testar ju inte ens. Aggregat flyttades och de skrattade i stallet för så fort det började knäppa i aggregatet så gick han inte i närheten av tråden utan har stenkoll.
Annars så jobbar han på och har för första gången i sitt liv börjat visa liiite attityd när jag kräver lite mer. Inget dramatiskt men har blivit något hopp rakt upp i luften och så. Tror han växer lite för galoppen, framförallt höger, är lite sladdrigare och mindre balanserad än den varit.
 
Korre kom in från hagen med ett bett över ryggen härom dagen. Inget allvarligt men han var lite svullen och varm, och öm när man tog där. Blev med andra ord ingen ridning. Jag hade ändå tänkt att han skulle få någon månads vila typ nu, så vilan kom någon vecka tidigare än plan. Han har tyvärr blivit lite tjock nu sedan de fick fri tillgång i hagen, så jag hoppas att han inte blir alltför tjock under tiden ha vilar :)
 
Ridningen går bra. Hade tänkt rida ut idag men har ju nån form av monsunregn så det lär väl inte hända...

Tråkigt dock att vi fått riktigt skit-silage. Kvot på 2. Vi har fått erbjudande att köpa in från annat ställe med bra kvot och till bra pris men stallägarna har ju tyvärr redan betalt för det kassa silaget och är tveksamma till att köpa in nytt. Finns inga möjligheter att köpa in privat heller. Får se hur det blir men kan verkligen inte se att det skulle funka med ett grovfoder med SMRP på 13.
 
Ridningen går bra. Hade tänkt rida ut idag men har ju nån form av monsunregn så det lär väl inte hända...

Tråkigt dock att vi fått riktigt skit-silage. Kvot på 2. Vi har fått erbjudande att köpa in från annat ställe med bra kvot och till bra pris men stallägarna har ju tyvärr redan betalt för det kassa silaget och är tveksamma till att köpa in nytt. Finns inga möjligheter att köpa in privat heller. Får se hur det blir men kan verkligen inte se att det skulle funka med ett grovfoder med SMRP på 13.
Oj, sånt borde man ju typ kunna reklamera. Borde ju inte ens räknas som foder..
 
Haha OJ vad jag åkte av idag 😅 red ut med en kompis och hästarna var så lugna och fina så. Sen på en sträcka där man ser lite längre så kom det två hästar bakifrån = lite spännande. Vi tog in på en stig och travade för att komma iväg en bit, kände att han var lite spänd fortfarande men inte så mycket mer. Travade på och sen ramlade han över i galopp och efter typ två språng exploderade han och sköt som fan. Satt kvar första sprången och tänkte att ”det här går nog” men sen bockade han ut i diket/buskarna och där åkte jag av. Missade en stor stubbe med typ en decimeter (:angel:) och blev mest blöt i fallet - ett knä har dock svullnat upp nu och jag är lite halt.
Fille drog vidare och sprang om vårt sällskap, hon hann hoppa av sin häst och höll fast den. När jag hann ikapp dem stod Fille typ 50m längre fram på vägen, men han kom travande tillbaka när jag ropade:heart bara att sitta upp igen och skritta hem på långa tyglar…

det är lite så med Fille, han är väldigt snäll men man får inte lura sig på det - hans spänning går inåt och jag har sagt det innan, att jag tror att känner man inte av spänningen och signalerna i det läget så kan det nog bli en explosion (får ofta påminna ridsällskap om det, att även om han ser väldigt lugn ut utåt och inte hoppar/skvätter omkring så ÄR det en väldigt ung häst, och lite känslig). Idag blev det ett sånt tillfälle att spänningen rann över och det var synd, men jag är glad att han inte sprang ända hem och att han var ok med att jag satt upp igen och det gick lugnt hemåt.
 
Haha OJ vad jag åkte av idag 😅 red ut med en kompis och hästarna var så lugna och fina så. Sen på en sträcka där man ser lite längre så kom det två hästar bakifrån = lite spännande. Vi tog in på en stig och travade för att komma iväg en bit, kände att han var lite spänd fortfarande men inte så mycket mer. Travade på och sen ramlade han över i galopp och efter typ två språng exploderade han och sköt som fan. Satt kvar första sprången och tänkte att ”det här går nog” men sen bockade han ut i diket/buskarna och där åkte jag av. Missade en stor stubbe med typ en decimeter (:angel:) och blev mest blöt i fallet - ett knä har dock svullnat upp nu och jag är lite halt.
Fille drog vidare och sprang om vårt sällskap, hon hann hoppa av sin häst och höll fast den. När jag hann ikapp dem stod Fille typ 50m längre fram på vägen, men han kom travande tillbaka när jag ropade:heart bara att sitta upp igen och skritta hem på långa tyglar…

det är lite så med Fille, han är väldigt snäll men man får inte lura sig på det - hans spänning går inåt och jag har sagt det innan, att jag tror att känner man inte av spänningen och signalerna i det läget så kan det nog bli en explosion (får ofta påminna ridsällskap om det, att även om han ser väldigt lugn ut utåt och inte hoppar/skvätter omkring så ÄR det en väldigt ung häst, och lite känslig). Idag blev det ett sånt tillfälle att spänningen rann över och det var synd, men jag är glad att han inte sprang ända hem och att han var ok med att jag satt upp igen och det gick lugnt hemåt.
Tur att det gick bra. Det är lätt att glömma att man sitter på unga hästar. Brukar svära varje gång jag rider ut och Korre är spänd att jag åter igen glömt halsrem. Den är ju ett rätt trevlig livlina annars 🙈
 
Tur att det gick bra. Det är lätt att glömma att man sitter på unga hästar. Brukar svära varje gång jag rider ut och Korre är spänd att jag åter igen glömt halsrem. Den är ju ett rätt trevlig livlina annars 🙈
Jag tror inte att jag hade haft sinnesnärvaro nog att hugga tag i halsrem om jag hade haft någon :p
Men jag ska helt klart ta spänningssignaler på bättre allvar framåt - jag VET ju det, han har aldrig gjort så med mig på innan men jag har liksom förklarat för andra att jag tror man måste vara lyhörd för spänning hos honom just för att han är så snäll och aldrig sprätter omkring utan han blir bara skrynklig i ansiktet, och att jag tror att han kan explodera ordentligt när det rinner över. Och sen så bommar jag själv på det 🙄🙈
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Lavinia
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 639
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp