Jag har ett importsto förr 1 nov 2017, så hon blir precis 4 nu. Hon var inriden när jag köpte henne (typ riden i 4 månader i våras) och hon kom till mig sista juli och fick då gå direkt i karantänhage i 3 veckor. Hon var väldigt nervös och skärrad efter transporten. Det första hon gjorde var att slita sig från transportören vid urlastningen. Han lyckades dock fånga henne efter en stund (mig ville hon inte gå nära alls). Han fick leda henne till hagen. Dagen efter hade hon gått igenom tråden och stod och betade utanför. Jag fick inte komma i närheten, trots morötter. Fick hjälp av andra i stallet som kom med en havrehink och lyckades fånga henne och jag kunde leda henne till en annan hage medans vi reparerade den första. Sedan följde tre veckor av fånga, klappa leda i hagen, borsta, prova lite utrustning (allt i hagen, förutom en gång när jag gick till ridbanan för att försöka longera lite eftersom hon blev halt dagen innan transport; detta slutade med att hon slet sig och ställde sig att äta gräs istället, men det var i allafall inga problem att hämta henne och leda tillbaka till hagen). Till sist fick hon flyttas in i stallet och jag kunde börja jobba lite mer med henne. Longering fungerade några gånger, men sedan kom hon på att alltid slita sig, så det har jag lagt ned. För övrigt markerar hon fortfarande ibland, men svårt att se. Jag försökte sitta upp en gång (när hon inte verkade visa någon hälta längre) och det gick bra. Det gick också att skritta ett litet varv och sedan tänkte jag att det fick räcka och skulle sitta av. Men då blev hon tokrädd för något, vet ej om det var att jag gjorde en för plötslig rörelse, eller om jag nuddade hennes bak, eller om hon hörde något utanför ridhuset, men hon flög i taket och jag flög all världens väg och landade på ryggen och gjorde illa mig (ont i bäcken och revben). Så jag lade ned ridningen med. Nu har det gått ett bra tag och jaghar läkt och allt är ok. Men vi gör ju inget annat än går promenader ute, på ridbanorna och i ridhuset. Hon skrittar, stannar, backar och vänder om jag ber om det. Vi kliver över bommar och tränar att stå still vid pallen. Och jag har börjat klickerträna lite. Hon har också fått tänderna kollade och blivit verkad två gånger (går barfota). Och hon får springa lös en stund i ridhuset 1-2 ggr/vecka. Först helt fritt, men nu har jag börjat kräva lite mer och driver på henne, men då kom plötsligt markeringen tillbaka, ibland och bara om hon springer lite fort och obalanserat.
Jag har som plan att skicka iväg henne på lite mer systematisk igångsättning, omstart, eller tillridning, beroende på hur det går. Men jag har ju ingen erfarenhet av lastning eller transport och det tror jag inte hon heller har. Så hur gör man då?? Och först måste jag ju vara säker på att hon inte är halt. så det blir nog att fortsätta likadnat i ett par månader till.