Födda 2017 del 3

Hur håller man sig från att göra för mycket?

T har ju fattat grejen den här veckan. Plötsligt har jag framåtbjudning och en jättetrevlig häst att rida. Galoppen håller på att komma, även om han hellre väljer höger än vänster.

Just nu jobbas han 4ggr/v. Två dagar jobb, en dag ledig, två dagar jobb, två dagar ledigt. Men iom att han varit såååå himla fin och rolig att rida så vill jag jobba honom mer. Men jag vet att det inte behövs, och att han är ung och behöver vila.
 
Hur håller man sig från att göra för mycket?

Man har en häst till som är i full träning. :angel: Jag har svårt att hinna med!

Nu har Merida fått gå hela helgen. Först en kortare skritt/travrunda som draghjälp till stallägarens isis i fredags. Igår lite uppvärmning ute och på fältet och därefter upphöjda bommar i trav och galopp i paddocken. Idag red vi ut själva och för första gången kunde vi rejsa helt på egen hand. Hon är snabbare än vad jag trodde! 😅

Red lite längre på en ny väg för henne, sen vände vi och rejsade tillbaka, blev en ordentlig galopp 800 m i uppförsbacke i 520 m/min tempo.

Även min stora grå fick gå galoppjobb idag. Sen släppte jag ut dem i hagen och då rejsade alla hästarna några varv till, bockandes och farandes. 🙄
 
Man har en häst till som är i full träning. :angel: Jag har svårt att hinna med!

Nu har Merida fått gå hela helgen. Först en kortare skritt/travrunda som draghjälp till stallägarens isis i fredags. Igår lite uppvärmning ute och på fältet och därefter upphöjda bommar i trav och galopp i paddocken. Idag red vi ut själva och för första gången kunde vi rejsa helt på egen hand. Hon är snabbare än vad jag trodde! 😅

Red lite längre på en ny väg för henne, sen vände vi och rejsade tillbaka, blev en ordentlig galopp 800 m i uppförsbacke i 520 m/min tempo.

Även min stora grå fick gå galoppjobb idag. Sen släppte jag ut dem i hagen och då rejsade alla hästarna några varv till, bockandes och farandes. 🙄
Eller sex hästar till! 🙈 Jag hinner inte alls med! Men gör ett nytt försök att sätta igång 4 åringen efter sommarvila som blev extra lång pga min armfraktur, och sen en hälta som var orsakad av att hon trampat på något på strålen.
 
Rullar på i nya stallet. Fille har stannat i sin hage *ta i trä* och är väldigt nöjd med sin hagkompis. De hinner knappt ut i hagen innan de börjar klia varandra och de har det så mysigt :love: Vi har ridit ut flera gånger och det går jättebra, vi rider ju inte själva utan hänger på en äldre häst men det känns som att det kommer inte bli några större svårigheter att lära honom gå själv sen. Var lite kul i förrgår när vi kom tillbaka från uteritten och sällskapet slog på stora drama-trumman för att en grävskopa stod "fel" på gården :eek: Fille krånglade lite då med men jag fick skratta lite åt honom för han verkade inte förstå vad vi krånglade för utan gjorde det mer för säkerhets skull, han tittade inte ens åt samma håll som den andra hästen :angel:
Igår red vi inne och nu var han inte rädd för spegeln längre, tittade lite när vi gick in men reagerade inte mer än så.
Något som dock var lite jobbigt för honom igår var att det kliade på mulen. Väldigt mycket. Det syns inget, inga utslag eller så, men han var uppenbart irriterad och kliade mulen så fort han kom åt - på uppbindningarna, på ridhusväggen, på frambenen, på mig... Och han vill att man ska klia honom på mulen och läpparna. Känns som att han ätit brännässlor eller nåt...
 
Något som dock var lite jobbigt för honom igår var att det kliade på mulen. Väldigt mycket. Det syns inget, inga utslag eller så, men han var uppenbart irriterad och kliade mulen så fort han kom åt - på uppbindningarna, på ridhusväggen, på frambenen, på mig... Och han vill att man ska klia honom på mulen och läpparna. Känns som att han ätit brännässlor eller nåt...
Mirre var sådär med kli när han åt ett päron som inte var helt moget. jag fick stå och klia honom i överläppen... Hoppas att det går över snart!

Här går det ju bara bakåt igen. Jag är så less. Mirre är toppen, både han och jag tycker att det är ganska kul nu. Men sadeln blev inte bra av sin stoppning, det är för lite i den tycker jag och det känns surt att betala 3200 för det. Så jag ska rida med Padd ett tag till och sen prata med några sadelmakare när jag flyttat klart. Och träning blir det ingen denna vecka. Och kanske måste jag försöka lösa flytt genom att hyra en lastbil här nere och låta min kompis köra upp honom. Well well. vi får väl se..
 
Tömkörning med Luvan idag, hade kvar mina cavalettis så hon fick gå över dem. Hon är nästan lite målsökande på bommarna, även när jag tänkt gå förbi så hamnar vi över dem. :angel:

Hon har fått lite nya grejer, så himla söt blev hon! :heart
2FA621CC-5198-48C4-B096-AE96953FE136.webp
 
Tömkörning med Luvan idag, hade kvar mina cavalettis så hon fick gå över dem. Hon är nästan lite målsökande på bommarna, även när jag tänkt gå förbi så hamnar vi över dem. :angel:

Hon har fått lite nya grejer, så himla söt blev hon! :heart
Visa bifogad fil 76994
Såret är väldigt mycket bättre också, byter förbandet var 3:e dag och idag var det helt torrt. Får ha det ett tag till för att skydda mot solen.
 
Man har en häst till som är i full träning. :angel: Jag har svårt att hinna med!

Nu har Merida fått gå hela helgen. Först en kortare skritt/travrunda som draghjälp till stallägarens isis i fredags. Igår lite uppvärmning ute och på fältet och därefter upphöjda bommar i trav och galopp i paddocken. Idag red vi ut själva och för första gången kunde vi rejsa helt på egen hand. Hon är snabbare än vad jag trodde! 😅

Red lite längre på en ny väg för henne, sen vände vi och rejsade tillbaka, blev en ordentlig galopp 800 m i uppförsbacke i 520 m/min tempo.

Även min stora grå fick gå galoppjobb idag. Sen släppte jag ut dem i hagen och då rejsade alla hästarna några varv till, bockandes och farandes. 🙄
Gud vad roligt att rejsa ordentligt 😍🤠 vi har inte riktigt fått till det då vi inte haft lämpligt sällskap & själv har hon lite tveksam framåtbjudning ute än så länge, så går inte så fort 😅 det är ju det roligaste som finns att bara få ösa på!
 
6A4F15D9-EACD-49DE-859A-8DF9D2025C2A.webp

Vi har haft en ofrivillig vila efter att vi råkade trilla omkull i skogen 😅 rätt odramatiskt förfarande, hon halkade rejält på en gömd sten/berg & gick omkull i skritt. Blev en lätt vrickning som vi fått behandla & så några veckors avsutten skritt på det. Nu är hon fräsch & ska sättas igång igen, vilket också sammanfaller med att vi flyttar till ett stall med lite bättre träningsmöjligheter. Känns riktigt peppigt inför hösten/vintern faktiskt! Vårt mål är att helt enkelt komma igång & kanske lyckas rida en PnR innan säsongen är över, men det blir bara ett plus om det lyckas 🥰 vad har ni för mål med hösten?
 
Jag tycker det går rätt så dåligt för stunden. Fast egentligen går det som funkat dåligt förut bra nu. Hon har blivit mycket starkare i galoppen och är stabilare på uteritterna. Men jag tycker hon är för spänd och för ostadig i formen.
Har inte haft råd att träna heller men på måndag är det äntligen dags för höstens första dressyrträning :bump:
Om det börjar kännas bättre sen så vill jag åka på en pay & ride i oktober.
Vill komma igång och hoppträna lite under hösten också.
 
Gud vad roligt att rejsa ordentligt 😍🤠 vi har inte riktigt fått till det då vi inte haft lämpligt sällskap & själv har hon lite tveksam framåtbjudning ute än så länge, så går inte så fort 😅 det är ju det roligaste som finns att bara få ösa på!

Min har inte heller haft så mycket bjudning, men det blir verkligen bättre och bättre nu! Hon får gå rätt oregelbundet, helt beroende på hur mycket jag jobbar och hur mycket jag orkar med. Det får väl kanske vara så. Hon verkar inte må dåligt av det iaf.

Hon har följaktligen vilat i veckan, men idag red vi ut en sväng på morgonen. Hon var rätt spänd, det var mycket som hände med skällande hundar, tutande bilar, barn på studsmatta, kossorna i en hage och kalvarna i en annan. Hon stannade många gånger och stirrade och jag försökte vara tålmodig och låta henne titta färdigt innan jag bad henne gå vidare. Fick gå på henne lite några gånger, men sen gick hon mer och mer framåt själv. När vi kom bort till tjurarna (de är verkligen massiva!) så stannade hon bara till några gånger, men fortsatte sen gå själv direkt. När vi väl kom förbi allt läskigt blev hon jättepigg!

La mig fram över halsen för att ducka under en gren och då passade hon på att trava iväg vilket ledde till att jag fastnade i en annan, ännu större gren, och höll på att vridas ut sadeln, men hon stannade snällt när jag bad henne så jag kunde trassla mig loss och upp i sadeln igen. Vi skuttade några diken och en bäck, och galopperade en bit, sen hörde jag det tråkiga ljudet av väldigt glappande hästsko. 🙄

Den var nästan helt av och jag fick såklart inte loss den heller, så fick leda henne långsamt hem där jag lyckades knipsa sömmarna och fick av den. Meh.

Nu hoppas jag att jag hittar nån som kan slå på den igen, för jag har inte tid att åka till hovslagaren denna veckan, och jag hade tänkt att vi skulle prova på att hoppträna för en ny tränare på torsdag.
 
Mina går inte jätteregelbundet heller, man ska orka, hinna och så ska det helst inte spöregna på tvären 😉. Det får ta den tid det tar och de är iaf pigga o glada. Varvar passen ungefär så här; tömkörning, ridning på ”bana”, klättring + offroad, uteritt inkl konditionsträning. Med Nicke lite körning emellanåt också. Idag blev det en längre tur m Nicke och fick en ganska bra ridkänsla under en större del av passet. Han är ju mer byggd för att dra än för att bära, så det krävs lite mer aktiv ridning av ryttaren :angel:, annars är han ju väldigt cool o okomplicerad att rida ut på. Hebbe är ju mkt känsligare men har lättare för sig, börjar få en riktigt härlig ridkänsla på honom:love:.
 

Bifogade filer

  • AACC7434-E49A-4BB6-A3EA-0BD047652092.webp
    AACC7434-E49A-4BB6-A3EA-0BD047652092.webp
    43,3 KB · Visningar: 19
VI har flyttat nu, 60 mil norrut ungefär, och landat utanför Enköping. Hos vår tränare. Jag hyr en lägenhet på hennes gård som jag håller på att fixa i ordning. Och Mirre försöker bli kompis med hennes hästar. De går i flock allihop. Tyvärr har han fått lite stryk så han har varit öm i musklerna, men vi har promenerat och joggat lite på lina så i morgon blir det ridning. Vi får se vad han säger om det.

Jag är i alla fall VÄLDIGT stolt över hur duktig han var på att resa, han stod som ett litet ljus hela vägen från Skåne. Trampade knappt om. Vi hade en följebil och om det inte hade varit för att min lilla bil var trött i uppförsbackar så hade hon knappt fattat att jag hade en häst i släpet.
 
VI har flyttat nu, 60 mil norrut ungefär, och landat utanför Enköping. Hos vår tränare. Jag hyr en lägenhet på hennes gård som jag håller på att fixa i ordning. Och Mirre försöker bli kompis med hennes hästar. De går i flock allihop. Tyvärr har han fått lite stryk så han har varit öm i musklerna, men vi har promenerat och joggat lite på lina så i morgon blir det ridning. Vi får se vad han säger om det.

Jag är i alla fall VÄLDIGT stolt över hur duktig han var på att resa, han stod som ett litet ljus hela vägen från Skåne. Trampade knappt om. Vi hade en följebil och om det inte hade varit för att min lilla bil var trött i uppförsbackar så hade hon knappt fattat att jag hade en häst i släpet.
Så kul för er!
Hoppas att ni båda landar in bra och snart känner er hemma :)
 
Idag har vi varit ute på en riktig långtur i fantastiskt väder ☀️. 1,5 mil varav det mesta i skritt. Vi testade lite nygamla vägar, där en del tidigare varit fina sandvägar men nu var en massa sten på 😕. Vi satt också av o gick ibland. Det roligaste var ändå att äntligen har Hebbe fått lite fart under hovarna i galoppen, det är så bra med ngn som är före och ”motiverar” honom 😅. Sen var det så skönt båda grabbarna var lika pigga och energiska på slutet som i början.
 

Bifogade filer

  • 9D59B250-6B18-4F92-B602-35F64082E8E9.webp
    9D59B250-6B18-4F92-B602-35F64082E8E9.webp
    46,3 KB · Visningar: 16

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Lavinia
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 639
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp