Vilken dag det blev. Den tilltänkta ryttaren insåg på förmiddagen att hon nog inte skulle klara av att rida på ridhästtestet. Hon kände sig fortfarande inte återställd från sin matförgiftning. Alternativen var därmed att stryka Korre eller rida själv. Jag rotade fram mina vita ridbyxor och tävlingsskjorta. Kavajen som inköptes precis innan jag fick reda på att jag var gravid kom jag precis i. Ridstövlarna har jag inte krympt i än däremot (4 månader efter graviditet) så fick ta vinterstövlarna
.
Visade sig att arrangören inte riktigt tänkt på det där att man kanske ville rida fram fyraåringarna lite innan testet. Blev hänvisad till en stor sandbana ca 5 min skrittväg från ridhuset där provet skulle vara. Sandbanan tyckte Korre var lattjo lajban och allt gick i 180. Han la av en bockserie i första galoppen och lyssnade föga. Efter att ha rastat honom en kvart kunde vi i alla fall trava runt någorlunda balanserat. Skrittade bort till ridhuset och väl där visade det sig att de låg 20 min efter schemat. 20 min är rätt mycket extra tid för en 4-åring där jag normalt rider typ 20-30 min till vardags. Insåg också att vi hade kunnat rida fram i det ridhuset som låg bredvid, men så kan det vara när de inte har koll i sekretariatet. Skrittade lite där och joggade något varv. Då var han betydligt lugnare och mer ridbar.
Själva testet genomförde vi så bra vi kunde utifrån förutsättningarna. Korre kändes väldigt ridbar och reglerbar. Hamnade dock bakom lod en del, och orkade tyvärr inte riktigt i andra galoppen så där tappade han bärigheten. Blev som väntat inga toppoäng men jag är väldigt nöjd med min häst. Han går in för sin uppgift med väldigt stor positivitet! Hade väl kanske tyckt att han var värd något halvpoäng bättre på skritten (som jag tycker är hans bästa gångart just nu) och även ridbarheten, men där drog nog sista galoppen ned det lite. Slutpoäng 888 på exteriören och 6,5 på skritt, och 777 på trav, galopp och ridbarhet.
Han är en häst som än en gång visat att han har ett supertemperament. Han kommer vara en rolig häst att ta med ut på tävling framöver när han är starkare