Så fina ni är! (Och ett så fint ridhus!)Här är film från första dagens träning, så här är lite missar innan vi hittade flytet också med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så fina ni är! (Och ett så fint ridhus!)Här är film från första dagens träning, så här är lite missar innan vi hittade flytet också med.
Verkligen, 5 år är ju nästan vuxet! Min är visserligen utbildningsmässigt typ som en 3,5-åring, men jag hoppas att hon mognat lite under hösten ändåHar lite svårt att fatta att våra små bebisar nu är fem! Känns som förra året gick sjukt snabbt
Hade en alldeles fantastisk uteritt idag! Kallt, sol och snö
lite lugnande i hästen och så kunde vi skritta iväg på långa tyglar och även trava och galoppera utan problem. Har ridit utan lugnande inne men ville inte riskera ngt första gången ute.
däremot behöver jag nog skicka honom på kurs till @Gabby_Ossi och Pärlan hur man hanterar vatten ute
Idag gav jag 1 ml (full dos för honom är 3) och då är han ganska dämpad först men vaknar ganska snabbt till. Har gett 0,5 vid ridning i ridhus och det tycker jag egentligen är bättre, då är han pigg och framåt men utan den där känslan att han ska explodera när som helstHur mkt Domosedan ger du innan du rider? När jag har gett rekommenderat dos för skoning o dylikt så blir min rätt sänkt. Skulle vara trevligt att ge en liten dutt för säkerhets skull såhär under igångsättningen med tanke på att vi enbart kan rida ut i skogen och damen är PIGG (och matte feg).
Så fintHär är film från första dagens träning, så här är lite missar innan vi hittade flytet också med.
Jag gör ingen planering, allt kan hända och utgår från dagsform. Har haft några unghästar och använt mig mest av individanpassat och märkt av när det behövs återhämtning och vila i form av t ex 2 vilodagar efter varann där dom haft sin aktiva vila ute i sin hage under dagen och inte gjort något mer än så med dom och tror det är bra låta dom få vila helt när dom väl ska vila och längre viloperioder har jag satt in när det behövts. Prioriterat mycket uteritt framförallt. Klättra, rida i skog och mark och bygga upp hästen mer naturligt utomhus där jag upplever dom får en positiv bjudning. Och det kommer jag fortsätta med även detta året med min 5 åring. Rida ut mer än i paddock och ridhus, tömköra ute på stigar. . Fortsätta rida för min tränare så det blir 1 pass i veckan ev 2 på ridbanan/ridhuset per vecka.God fortsättning allihopa
Så många fina 5 åringar (!!) vi har samlade här nu
Vi är snart fullt igång igen och nu sitter jag och planerar året lite för att hitta ett bra upplägg för oss. Planerat in träningsperioder med kortare vila , ett långt bete i sommar och en vintervila i slutet av året. Vi kommer träna för hemmatränare kontinuerligt under dessa perioder och även åka en lite längre bit för extra hjälp då och då
Hur ser er plan ut för era 5 åringar 2021? Hur mycket rids dem per vecka / per pass nu när de väl är ingång igen efter ev. vintervila?
Jag är en sådan person som vill planera/ ha en plan men sedan gör jag en plan med liv i som ändras hela utefter förutsättningarna Håller helt med dig om att man såklart känner av och ger lite extra vila osv på känslaJag gör ingen planering, allt kan hända och utgår från dagsform. Har haft några unghästar och använt mig mest av individanpassat och märkt av när det behövs återhämtning och vila i form av t ex 2 vilodagar efter varann där dom haft sin aktiva vila ute i sin hage under dagen och inte gjort något mer än så med dom och tror det är bra låta dom få vila helt när dom väl ska vila och längre viloperioder har jag satt in när det behövts. Prioriterat mycket uteritt framförallt. Klättra, rida i skog och mark och bygga upp hästen mer naturligt utomhus där jag upplever dom får en positiv bjudning. Och det kommer jag fortsätta med även detta året med min 5 åring. Rida ut mer än i paddock och ridhus, tömköra ute på stigar. . Fortsätta rida för min tränare så det blir 1 pass i veckan ev 2 på ridbanan/ridhuset per vecka.
Så spännande med beteckningen@Catrool min planering kommer anpassas efter Noellas betäckning. Hon kommer få sin vila i samband med att hon åker till seminstationen.
Sen blir ju planeringen efter om hon blir dräktig eller ej!
Tanken är väll att jag ska träna och utbilda henne vidare i dressyr, tänker att hon ska kunna gå en hyfsad LA till hösten/vintern.
Här har vi äntligen fått lite snö så det blir lite ljusare!
Hovslagaren kommer i morgon så tänker sätta på snösulor och broddar. Fick massa styltor och halkade runt idag när vi skulle ner till ridhuset. Blir svårt att hålla igång henne annars. Vill inte rida mer än 1, max 2 ggr i veckan i ridhus.
Jag har även anmält oss till körträning i mitten av februari. Ska bli spännande, första gången vi är med och tränar i vagn.
Får hoppas det går bra, vi är ju inte så vana vare sig jag eller Noella.
Jag brukar ha någon övergripande plan men nu känns det som att jag bara kör. Får se när Nelly är bra så att vi kommer igång och sen kommer jag nog inte planera in ngn vila på länge. Hon har vilat så det räcker nu, och tenderar ju att ge sig själv viloperioder då och dåGod fortsättning allihopa
Vi är snart fullt igång igen och nu sitter jag och planerar året lite för att hitta ett bra upplägg för oss. Planerat in träningsperioder med kortare vila , ett långt bete i sommar och en vintervila i slutet av året. Vi kommer träna för hemmatränare kontinuerligt under dessa perioder och även åka en lite längre bit för extra hjälp då och då
Hur ser er plan ut för era 5 åringar 2021? Hur mycket rids dem per vecka / per pass nu när de väl är ingång igen efter ev. vintervila?
Förstår dig! Hoppas ni kan komma igång ordentligt snartJag brukar ha någon övergripande plan men nu känns det som att jag bara kör. Får se när Nelly är bra så att vi kommer igång och sen kommer jag nog inte planera in ngn vila på länge. Hon har vilat så det räcker nu, och tenderar ju att ge sig själv viloperioder då och då
Får gå på känn helt enkelt.
Har aldrig varit en planeringsmänniska då jag anser det sällan ändå blir som man hoppats eller planerat och resulterar bara i besvikelse eller man inte känner för det man planerat in just den dagen vilket är ofta.Jag är en sådan person som vill planera/ ha en plan men sedan gör jag en plan med liv i som ändras hela utefter förutsättningarna Håller helt med dig om att man såklart känner av och ger lite extra vila osv på känsla
Låter som väldigt bra och allsidig träning
God fortsättning allihopa
Så roligt med körningen vill försöka mig på det också. Håller med dig helt om 1-2 ggr i veckan max i ridhus.@Catrool min planering kommer anpassas efter Noellas betäckning. Hon kommer få sin vila i samband med att hon åker till seminstationen.
Sen blir ju planeringen efter om hon blir dräktig eller ej!
Tanken är väll att jag ska träna och utbilda henne vidare i dressyr, tänker att hon ska kunna gå en hyfsad LA till hösten/vintern.
Här har vi äntligen fått lite snö så det blir lite ljusare!
Hovslagaren kommer i morgon så tänker sätta på snösulor och broddar. Fick massa styltor och halkade runt idag när vi skulle ner till ridhuset. Blir svårt att hålla igång henne annars. Vill inte rida mer än 1, max 2 ggr i veckan i ridhus.
Jag har även anmält oss till körträning i mitten av februari. Ska bli spännande, första gången vi är med och tränar i vagn.
Får hoppas det går bra, vi är ju inte så vana vare sig jag eller Noella.
Hur ofta rider ni ut?@Catrool jag gör inte heller någon plan i år eftersom jag inte alls vet hur det blir. Nu har han precis vilat två månader pga skada så tänker köra på och hoppas han håller sig frisk!
Tidigare år har jag gjort en övergripande plan utifrån visningar och breeders men de har sällan hållit är det inte skador så är det Corona... enda målet jag har igår är att kunna rida LA på ett bra sätt framåt vårkanten
kan bli någon veckas vila i maj, har inte tänkt bete i år eftersom jag faktiskt vill kunna tävla i sommar.
är han frisk rids han ca 5 dagar i veckan, varierat inne/ute och den marken. Blir tyvärr inte så mkt bommar och hoppning för jag hinner inte riktigt med.
Det beror på men allt från 1-3 dagar/veckaHur ofta rider ni ut?