Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många MJ har ni lagt era 4-åringar på? Har lite svårt att hitta en lämplig nivå till min känner jag. Hon har efter vilan blivit, erhum.... lite rund om vi säger så :o:nailbiting:

Hur många MJ har ni lagt era 4-åringar på? Har lite svårt att hitta en lämplig nivå till min känner jag. Hon har efter vilan blivit, erhum.... lite rund om vi säger så :o:nailbiting:
Jag brukar räkna på ca 100 mj. Nu när hon stått i sjukhage länge äter hon dock mkt mer och har blivit tjock..

Jag brukar räkna på ca 100 mj. Nu när hon stått i sjukhage länge äter hon dock mkt mer och har blivit tjock..

Ja alltså jag känner mig lite utdelad...
Använt två olika foderstatsprogram och de beräknar att hon ska ligga på ca 60-65 MJ med den lätta träningen inräknat. När jag försöker hålla henne där så beter hon sig som att jag svälter henne. Hon formligen inhalerar sitt hösilage och jag får verkligen känslan av att hon är svinhungrig. Jag som tidigare haft en maghäst blir såklart livrädd då detta beteende ju medför att hon står utan mat flera timmar, speciellt på natten. Hon proppade i sig 5 kg hösilage ur ett hönät jag hade hängt upp till natten på typ 2.5 timmar - det är ju inte okej. Ger jag henne mer mat så hon är nöjd så lugnas hennes ätbeteende, men då är vi och nosar på 95-100 MJ och då förutspår foderstatsprogrammet ond bråd död typ 😅

Ja alltså jag känner mig lite utdelad...
Använt två olika foderstatsprogram och de beräknar att hon ska ligga på ca 60-65 MJ med den lätta träningen inräknat. När jag försöker hålla henne där så beter hon sig som att jag svälter henne. Hon formligen inhalerar sitt hösilage och jag får verkligen känslan av att hon är svinhungrig. Jag som tidigare haft en maghäst blir såklart livrädd då detta beteende ju medför att hon står utan mat flera timmar, speciellt på natten. Hon proppade i sig 5 kg hösilage ur ett hönät jag hade hängt upp till natten på typ 2.5 timmar - det är ju inte okej. Ger jag henne mer mat så hon är nöjd så lugnas hennes ätbeteende, men då är vi och nosar på 95-100 MJ och då förutspår foderstatsprogrammet ond bråd död typ 😅
Vad har hon behövt tidigare då?
Min häst har aldrig kunnat ligga enligt tabell, då skulle hon se ut som ett skelett. Jag brukar ha henne på ca 100 mj och 600 gsmrp och då är hon fin. Kanske hon kommer klara sig på mindre när hon är äldre, men hittills har det sett ut såhär iaf 😊

Kan du ge äthalm som komplement annars om det är för mkt krut i höet?

Vad har hon behövt tidigare då?
Min häst har aldrig kunnat ligga enligt tabell, då skulle hon se ut som ett skelett. Jag brukar ha henne på ca 100 mj och 600 gsmrp och då är hon fin. Kanske hon kommer klara sig på mindre när hon är äldre, men hittills har det sett ut såhär iaf 😊

Kan du ge äthalm som komplement annars om det är för mkt krut i höet?

Hon är ju importerad i våras så ingen aning egentligen 🤷🏼‍♀️ Hon gick på fri tillgång hos säljaren/hon som imponerande och var inte en spärrballong då iaf. Sen bete där hon såklart blev lite rundare och sen hos mig där hon inte fick fri tillgång men ändå högt över vad foderstatsprogrammet anser nödvändigt. Iof såg hon riktigt fin ut medan hon reds men nu under vilan så är hon lite väl rund faktiskt varför jag försökt sänka hennes intag till det hon eg bör ligga på, med resultat hungrig, olycklig häst som följd 😔 Hösilaget är rätt medel i energi och rätt lågt i protein, dock är kvoten 6.1.

Tror jag faktiskt går tillbaka till att ge henne mer nu när hon är under igångsättning.... Blir hon alltför tjock ändå trots mer motion får jag tänka om.

@Oknytt Jag son haft ponny på ständig diet brukar ta upp dom på en hög kvot, runt 8. Då "bränner" proteinet bort lite överskottsenergi i foderstaten. Men halm är också utmärkt att blanda upp höet med, för oavsett är det ju inte bra att hon äter så fort..

Min får ungefär 70 MJ, ska enligt tabellerna ha 52 men då hade han varit alldeles för tunn. Varmblodet (sex år) får runt 100 MJ, ska enligt tabellen ha 75 men är lagom nu.

Har du möjlighet att blanda ut med halm?

Min får ungefär 70 MJ, ska enligt tabellerna ha 52 men då hade han varit alldeles för tunn. Varmblodet (sex år) får runt 100 MJ, ska enligt tabellen ha 75 men är lagom nu.

Har du möjlighet att blanda ut med halm?

Svarar alla samtidigt på halmfrågan:

Nej tyvärr har jag inte det i nuläget. Vi är uppstallade på en ridskola och jag köper hösilage från dem. Jag ska dock undersöka möjligheten att köpa halm och ha hemma och ta av, då plats finns att förvara den på utifall hon fortsätter gå upp trots ökad motion. Hoppas hon bara gått upp temporärt efter den längre höstvilan. Jag är ju eg en sån som helst vill ge rejält över 1.5 kg ts/100 kg häst, gärna närmare 2 kg ts, och nu har jag haft henne nere på 1.3-1.4 kg ts någon vecka och det har INTE uppskattats av fröken. Imorse fick hon således rejält med extra hösilage utöver den vanliga, numera rätt sparsamma, morgongivan, och VIPS! så slutade hon hetsäta och kunde tillochmed gå ifrån resterna och göra annat i hagen och inte bara fokusera på att trycka i sig hö i imponerande rask takt (seriöst, hon har en förmåga att va värre än tinkern jag hade när det gäller äthastighet och jag trodde ingen kunde klå honom!)

Skönt att höra att fler av er inte enbart förlitar er på "rätt mängd på pappret", då känns det lugnare att ha henne högre förutsatt så klart att hon klarar av det utan att rulla fram.

Hon är ju importerad i våras så ingen aning egentligen 🤷🏼‍♀️ Hon gick på fri tillgång hos säljaren/hon som imponerande och var inte en spärrballong då iaf. Sen bete där hon såklart blev lite rundare och sen hos mig där hon inte fick fri tillgång men ändå högt över vad foderstatsprogrammet anser nödvändigt. Iof såg hon riktigt fin ut medan hon reds men nu under vilan så är hon lite väl rund faktiskt varför jag försökt sänka hennes intag till det hon eg bör ligga på, med resultat hungrig, olycklig häst som följd 😔 Hösilaget är rätt medel i energi och rätt lågt i protein, dock är kvoten 6.1.

Tror jag faktiskt går tillbaka till att ge henne mer nu när hon är under igångsättning.... Blir hon alltför tjock ändå trots mer motion får jag tänka om.
Ja om hon klarar sig på den givan när hon är igång så är ju det bättre än att hon stressar över maten!
Antar att hon inte får kraftfoder?

Ja om hon klarar sig på den givan när hon är igång så är ju det bättre än att hon stressar över maten!
Antar att hon inte får kraftfoder?

Bara hösilage, mineraler och nån enstaka morot då och då 😊

Nä men precis...Jag har ju också ett ansvar känner jag att inte betinga stressbeteenden kring mat som riskerar att följa henne resten av livet sen å. Mätt häst = glad häst
(Även om det må se fel ut enligt beräkningar)

Bara hösilage, mineraler och nån enstaka morot då och då 😊

Nä men precis...Jag har ju också ett ansvar känner jag att inte betinga stressbeteenden kring mat som riskerar att följa henne resten av livet sen å. Mätt häst = glad häst
(Även om det må se fel ut enligt beräkningar)
Tabellerna kan du ju strunta i, bättre att räkna baklänges sen när du väl hittar en giva som hon håller sig bra på.

Här är vädret bara regn och grått och trist.
Har en å mitt emot stallet som har svämmat över så att åkrarna ligger under vatten. I vanliga fall brukar vi kunna rida och köra där, men funkar ju inte nu!😔

Jag var med tjejen som tävlar min häst och provred en ny häst åt henne häromdagen! Det mest spännande som händer här just nu!😄
Om den går igenom besiktningen kommer hon ställa upp sin unghäst hos mig eftersom det är fullt i hennes stall.
Så det känns lite kul att eventuellt få in en blivande 3-åring i stallet!😃

Jag har fått hem en häst född 16 nu som ska vara på foder hos mig fram till sommaren, är tanken. Ett sto, hon är riden mycket i skog och mark så hon är rätt stabil, men oskolad. Väldigt energisk, men snäll och glad.
IMG_8327.webp

Här händer det saker!

Haft en känsla att B inte riktigt trivs i nuvarande stallet. Hon är som liksom spänd, stressad, nervös mer eller mindre oavsett vad jag gör. Vi står uppstallade på en ridskola, som förvisso är rätt liten och trevlig men det är mycket spring och hästar i rörelse, olika människor som släpper ut på morgonen med varierade hästkunskap, och iom att ingen av de andra inackorderingarna är lämpliga hagkompisar (har provat ha henne med flera olika) har hon stått själv i en hage utan möjlighet att interagera (dock ser hon ju dem) med de andra över staketet ens, vilket säkert också bidrar en hel del. För en dagbok åt henne och insåg att hon sakta blivit såhär sen ridskoleverksamheten kom igång.

Så... I helgen byter vi stall! :DTill ett litet privatägt. Kommer sakna ridhuset men den är 10 minuter bort så kommer lösa ridhuskort för att kunna träna där ibland och stallet vi flyttar till har också en uteridbana med belysning. Håller tummarna att min lilla tjej trivs bättre på nya stället.

God jul! Här blev det en sväng runt ett närliggande stall och sedan fram och tillbaka ett par gånger på en grusväg som tyvärr är återvändsgränd. Ella skötte sig bra. Hon vill gärna takta istället för att skritta men det löser vi nog snart, hon är alert och lyssnar bra på mig i övrigt.

Vi promenerar och promenerar. Lägger in lite tömkörning i skritt över bommar ibland för variation. Nelly har så mkt överskottsenergi att hon håller på att explodera 💣 men tycker hon är väldigt duktig på att hålla ihop sig ändå❤️

Igår tyckte jag att överbenet kändes svalt, första gången på hela hösten!🤗
Hoppas det betyder att det håller på att lugna sig..

Vi byter stall om drygt 1,5 vecka, ska bli spännande! Jag är lite orolig för hur Nelly kommer ta flytten. Hon varvar upp så lätt nu när hon är understimulerad, går från lugn och sansad till helt galen på nolltid om något triggar henne. Känns helt enkelt inte som de bästa förutsättningarna för miljöbyte, men jag hoppas att det ändå kommer funka drägligt. Vem vet, hon kanske tar det bättre än mina katastroftankar bygger upp😆

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 651
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
3 995
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar