Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar räkna på ca 100 mj. Nu när hon stått i sjukhage länge äter hon dock mkt mer och har blivit tjock..Hur många MJ har ni lagt era 4-åringar på? Har lite svårt att hitta en lämplig nivå till min känner jag. Hon har efter vilan blivit, erhum.... lite rund om vi säger så
Jag brukar räkna på ca 100 mj. Nu när hon stått i sjukhage länge äter hon dock mkt mer och har blivit tjock..
Vad har hon behövt tidigare då?Ja alltså jag känner mig lite utdelad...
Använt två olika foderstatsprogram och de beräknar att hon ska ligga på ca 60-65 MJ med den lätta träningen inräknat. När jag försöker hålla henne där så beter hon sig som att jag svälter henne. Hon formligen inhalerar sitt hösilage och jag får verkligen känslan av att hon är svinhungrig. Jag som tidigare haft en maghäst blir såklart livrädd då detta beteende ju medför att hon står utan mat flera timmar, speciellt på natten. Hon proppade i sig 5 kg hösilage ur ett hönät jag hade hängt upp till natten på typ 2.5 timmar - det är ju inte okej. Ger jag henne mer mat så hon är nöjd så lugnas hennes ätbeteende, men då är vi och nosar på 95-100 MJ och då förutspår foderstatsprogrammet ond bråd död typ
Vad har hon behövt tidigare då?
Min häst har aldrig kunnat ligga enligt tabell, då skulle hon se ut som ett skelett. Jag brukar ha henne på ca 100 mj och 600 gsmrp och då är hon fin. Kanske hon kommer klara sig på mindre när hon är äldre, men hittills har det sett ut såhär iaf
Kan du ge äthalm som komplement annars om det är för mkt krut i höet?
Min får ungefär 70 MJ, ska enligt tabellerna ha 52 men då hade han varit alldeles för tunn. Varmblodet (sex år) får runt 100 MJ, ska enligt tabellen ha 75 men är lagom nu.Hur många MJ har ni lagt era 4-åringar på? Har lite svårt att hitta en lämplig nivå till min känner jag. Hon har efter vilan blivit, erhum.... lite rund om vi säger så
Min får ungefär 70 MJ, ska enligt tabellerna ha 52 men då hade han varit alldeles för tunn. Varmblodet (sex år) får runt 100 MJ, ska enligt tabellen ha 75 men är lagom nu.
Har du möjlighet att blanda ut med halm?
Ja om hon klarar sig på den givan när hon är igång så är ju det bättre än att hon stressar över maten!Hon är ju importerad i våras så ingen aning egentligen Hon gick på fri tillgång hos säljaren/hon som imponerande och var inte en spärrballong då iaf. Sen bete där hon såklart blev lite rundare och sen hos mig där hon inte fick fri tillgång men ändå högt över vad foderstatsprogrammet anser nödvändigt. Iof såg hon riktigt fin ut medan hon reds men nu under vilan så är hon lite väl rund faktiskt varför jag försökt sänka hennes intag till det hon eg bör ligga på, med resultat hungrig, olycklig häst som följd Hösilaget är rätt medel i energi och rätt lågt i protein, dock är kvoten 6.1.
Tror jag faktiskt går tillbaka till att ge henne mer nu när hon är under igångsättning.... Blir hon alltför tjock ändå trots mer motion får jag tänka om.
Ja om hon klarar sig på den givan när hon är igång så är ju det bättre än att hon stressar över maten!
Antar att hon inte får kraftfoder?
Tabellerna kan du ju strunta i, bättre att räkna baklänges sen när du väl hittar en giva som hon håller sig bra på.Bara hösilage, mineraler och nån enstaka morot då och då
Nä men precis...Jag har ju också ett ansvar känner jag att inte betinga stressbeteenden kring mat som riskerar att följa henne resten av livet sen å. Mätt häst = glad häst
(Även om det må se fel ut enligt beräkningar)