Låter som ett bra stall som prioriterar hästarnas utevistelse
Mja.... Vi står uppstallade på en ridskola och deras hästar tas in kring 15 medan vi som har privata ju alltid tar in våra egna på vardagarna och har en egen privathästjour på helgen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter som ett bra stall som prioriterar hästarnas utevistelse
Är ju betydligt längre era är ute då vilket är positivt.Mja.... Vi står uppstallade på en ridskola och deras hästar tas in kring 15 medan vi som har privata ju alltid tar in våra egna på vardagarna och har en egen privathästjour på helgen.
Jag hade åkt till klinik där dem har alla förutsättningar för att kolla upp hältan riktigt ordentligt. . Är inte lika lätt ute vid ett stall.Vi bara vilar och har gosestunder. Fick äntligen på tappskon igår så ska nog kolla hältan snart igen, och sen boka veterinärtid. Velar mellan om jag ska åka till kliniken och boka för en längre utredning för att förhoppningsvis få mer klarhet, eller om jag ska anta att det är överbenet som är problemet och då kanske bara ta ut veterinär till stallet för uppföljande röntgen.. Överbenet är iaf fortfarande liite varmt jämfört med resten av benet, men jag tror det är svalare än det var för ett tag sedan. Stort har det blivit iaf, önskar att jag hade fotat det under tiden för att kunna jämföra.. Vet inte varför jag inet gjort det, annars fotar jag alltid alla skador. Har hela kamerarullen i telefonen full med äckliga sårbilder
Vi har varit på klinik två gånger för hältutredning i den här vändan, annars hade jag inte ens övervägt röntgen hemmaJag hade åkt till klinik där dem har alla förutsättningar för att kolla upp hältan riktigt ordentligt. . Är inte lika lätt ute vid ett stall.
Ok ja men då så Säger dom bara det är pga överbenet och inte sett något annat så är väl det toppen.Vi har varit på klinik två gånger för hältutredning i den här vändan, annars hade jag inte ens övervägt röntgen hemma
Vi har varit på klinik två gånger för hältutredning i den här vändan, annars hade jag inte ens övervägt röntgen hemma
Trodde du valde mellan att göra en längre utredning på klinik och få klarhet eller röntgen hemma. Uppfattade inlägget så Därav mitt svar.Vi har varit på klinik två gånger för hältutredning i den här vändan, annars hade jag inte ens övervägt röntgen hemma
Jo men så är det. Hon är redan utredd vid två klinikbesök men vi har inte kunnat hitta felet. Överbenet är röntgat för att utesluta fraktur, men sen har det inte lugnat ner sig utan är fortfarande aktivt.Trodde du valde mellan att göra en längre utredning och få klarhet eller röntgen hemma. Uppfattade inlägget så Därav mitt svar.
Ring och kolla med dom. Vad dom tror är bäst att göra åka in eller komma ut? . Men förmodligen är det för det fortfarande är aktivt överbenet att hältan håller i sig.Jo men så är det. Hon är redan utredd vid två klinikbesök men vi har inte kunnat hitta felet. Överbenet är röntgat för att utesluta fraktur, men sen har det inte lugnat ner sig utan är fortfarande aktivt.
Jag tänker att jag oavsett behöver kolla upp överbenet igen med en uppföljande röntgen, frågan är om jag ska göra det hemma i stallet och hoppas att hältan försvinner när överbenet inte längre än aktivt (och annars åka till klinik längre fram) eller om jag ska ta kliniken direkt och hoppas att den här gången ger mer info än tidigare..
Oerhört känsligt här, man är ju van vid fb och dess kommentarer. Där brukar en admin gå in om någon är otrevlig. Här var lite annorlunda. Sen är det ju inte fel själv ifrågasätta någon dess frågor som ställs till en om man upplever dessa på ett visst sätt, lite löjligt kan tyckas när någon annan går in i stället! Absolut vågar inte ställa en fråga mer här. Mina frågor var inte riktat som ett förhör.
Där vi står nu finns ingen paddock, så nu blir det nästan varje gång. När transporten är fixad åker vi kanske iväg en gång till ridhus och en till ovalbana per vecka. Men får se om det blir för mycket, i så fall åker vi nog iväg en gång varannan vecka till ovalbananHade varit intressant få veta hur mycket ni rider ut på era unghästar?
För oss har det varierat. Nu har ju min häst varit skadad väldigt mycket och det påverkar, dels att vi haft långa perioder då hon vilat och sen att jag inte vågat rida ut i igångsättningsperioderna på galen häst..Hade varit intressant få veta hur mycket ni rider ut på era unghästar?
Så härligt för din häst.Där vi står nu finns ingen paddock, så nu blir det nästan varje gång. När transporten är fixad åker vi kanske iväg en gång till ridhus och en till ovalbana per vecka. Men får se om det blir för mycket, i så fall åker vi nog iväg en gång varannan vecka till ovalbanan
Vad roligt höra ni rider ut såpass mycket,. Equieband är verkligen ett bra träningskomplement.@Matildatilda min blir mest riden ut i skogen. Tränar för dressyrtränare varannan vecka och hopptränar ungefär 1gång i månaden. Kanske rider något pass själv emellan i ridhus/ridbana.
Blev någon mer dressyrträning i höstas när hon gjorde tävlingsdebut.
Kommer nog lägga till något mer pass i ridhus nästa år när de är 5.
Tycker det blir svårt att hinna få till fler pass just nu. Tränar alltid 1 pass i veckan från marken med equiband och sen försöker jag ju även få till körningen någon gång då och då. Rider eller tränar aldrig mer än max 4 ggr i veckan.
Nej, överbenet var rätt litet och verkade okomplicerat sist vi var hos veterinären. Det har blivit värre sen dess! Jag har smörjt med compagel på eget initiativ under tiden dock.@MiniLi Har du fått nån behandling för överbenet? Min stora jag hade innan Elli fick ett fult överben på insidan av ena bakbenet. Honom fick jag compagel till och så körde jag med en Photizo från pharmalight. Var ändå rätt dryg konvalescens och det tog några månader innan det inte var aktivt längre. Det växte mycket!
@Matildatilda När jag själv kunnat rida gick Elli fyra pass i veckan varav hälften i skogen och ett pass som handhäst. Nu blir det skogen när min ryttare kan och så tömkör jag i ridhuset varannan dag. Är bara tillfälligt eftersom hon åker om två veckor, så det får vara så här nu.
Nej, överbenet var rätt litet och verkade okomplicerat sist vi var hos veterinären. Det har blivit värre sen dess! Jag har smörjt med compagel på eget initiativ under tiden dock.
Kollade Nelly idag och hon är mer halt ån någonsin. Vet inte vad hon har gjort.. Orkar inte med det här, så jäkla ledsen
Men så himla tråkigt . Då är det bara klinik som gäller då. Tycker så synd om dig, du gör verkligen allt för henne!Nej, överbenet var rätt litet och verkade okomplicerat sist vi var hos veterinären. Det har blivit värre sen dess! Jag har smörjt med compagel på eget initiativ under tiden dock.
Kollade Nelly idag och hon är mer halt ån någonsin. Vet inte vad hon har gjort.. Orkar inte med det här, så jäkla ledsen