Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen!Hej alla! Jag hakar på denna tråd. Har en P.R.E-tjej som jag precis fått hem. Toksnäll tjej som i princip var ohanterad innan hon kom till oss men som funnit sig bra i vår vardag. Symfonie säger hej till alla jämnåriga!
Det hade varit kul att lära vad ni göra med era åringar. Verkar som en del har satt igång lite mer?
Vi går på sporadiska promenader, passar på att promenara när det är tävling i stallet. Vi har klättrat upp och ner för fälttävlanshinder.
Vi har nosat på containers och rasslande kedjor, haft tåget susandes förbi.
Kan longeras (typ- isch) båda hållen, flytta rumpa och framdelen, sänka huvudet och stretchas från sida till sida.
Blivit klappad med prasslande IKEA- påse.
Sedan tragglar vi på med lyftandes av hovar, så jobbigt att hålla balansen tycker tjejen.
Stå själv både i box och hage, stå uppbunden medans man äter eller när man borstas.
Så vi tar det rätt piano till sommaren, då hoppas jag att hon kan få sadel på sig och hänga med som handhäst ett par gånger.
Hon var även på kurs i våras! Första gången i ridhus, nya hästar och sova borta! För det mesta klarade hon det galant. Men hon har rätt mycket attityd, så det behöver lirkas lika mycket som det sätts gränser.
Hon ser mer och mer ut som en häst!
Jag tycker inte det är för tidigt att börja lite smått med dem. Min hinner hänga i hagen, vara häst och växa där emellan.
Men hon ska spendera resten av sitt liv som ridhäst, och tycker inte det är det minsta konstigt att nu när hon är liten och som mest formbar börja så smått. Eftersom hon dessutom har rätt mycket humör, så känns det bra att kunna sätta gränser innan hon väger ett par hundra kg till.
Samma som smugge.Oj vad ni håller på med era!
Mina tre gör ingenting alls. De går på lösdrift, leker, vilar, äter och växer. När de ska verkas så får de gå in och stå uppbundna. Typ så.
Svarar mig själv.
Jag tycker inte det är för tidigt att börja lite smått med dem. Min hinner hänga i hagen, vara häst och växa där emellan.
Men hon ska spendera resten av sitt liv som ridhäst, och tycker inte det är det minsta konstigt att nu när hon är liten och som mest formbar börja så smått. Eftersom hon dessutom har rätt mycket humör, så känns det bra att kunna sätta gränser innan hon väger ett par hundra kg till.
Även småbarn som går på förskola har en pedagogisk utvecklings plan.
Att hon ofta kommer galopperandes, gnäggar och stoppar huvudet i grimman gör ju såklart sitt det med.
Lösdrift betyder inte med automatik att man ställer hästen i en hage och skiter i den. Jag har tre lösdrifter här hemma varav min hingst född -15 går i en av dem. Jag älskar lösdrift, tycker det är ett otroligt bra sätt att hålla häst. Jag har tre lösdriftern och 4 boxar i stallet. Det blir mycket rörelse, de sover/vilar bara när de själva väljer och de får en utomordentligt bra grundkondis av att gå på lösdrift, mycket mindre skador och glada/lyckliga hästar.Jag tycker också man ska börja tidigt, med för åldern anpassad, aktivitet. För mig är inte lösdrift ett alternativ, jag tycker daglig hantering är viktigt,
Lösdrift betyder inte med automatik att man ställer hästen i en hage och skiter i den. Jag har tre lösdrifter här hemma varav min hingst född -15 går i en av dem. Jag älskar lösdrift, tycker det är ett otroligt bra sätt att hålla häst. Jag har tre lösdriftern och 4 boxar i stallet. Det blir mycket rörelse, de sover/vilar bara när de själva väljer och de får en utomordentligt bra grundkondis av att gå på lösdrift, mycket mindre skador och glada/lyckliga hästar.
Menade inte att du skulle tycka/tänka det men många tänker och tror att lösdrift är något man använder för att man lat. Jag lägger mycket mera tid, jobb och pengar på mina lösdrifter än på boxhästarnas skötsel. Jag dammsuger mina lösdriftshagar på bajs en g/v (inte när det är frysgrader dock), jag halmar ligghallarna, jag ser till att de grusade områdena är rena, påfyllning av vatten (thermobar) och såklart fyller på matburarna. Varje år lägger vi på mer grus på de grusade områdena (grindern, vattenplatsen, utanför ligghallarna och där matburarna står). Det är bra mycket jobb med en BRA lösdrift. Har heller ingen lera hur jäkla mycket det än regnar.Det har jag såklart inte sagt att det innebär heller, hade jag haft jämnårig kompis till min hade han fått gå på vår lösdrift första vintern.
Men, det blir per automatik mer daglig hantering om man har häst på stall än lösdrift, och den tycker jag personligen är viktig.
Min lille kille har än så länge inte fått några boxrelaterade skador och är glad/lycklig av att få sova i box också