Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Hej hej! :)

Gandur är hingst och är e: Gjafar frá Miôkoti u: Skjóna frá Eystra-Fíflholti

Nu har jag hälsat på lilla Kná igen. Bilden där hon är uppställd är dock från förra besöket. Hon har vuxit omkring 2 cm om jag mätte riktigt så nu är hon ca 134 cm hög. Jag har flyttat henne en bit också, till mina goda vänner som har både islandshästar och Peruanska Pasos, det blev väl inte ett jättevarmt välkomnande av de stora Pasosarna, men nu börjar hon komma in i flocken och den stora gulbruna (som också är två!) vill väldigt gärna bli kompis. Hon var jätteduktig med att åka transport, första vändan gick hon på helt lös när jag kastade in lite äppelbitar, och på hemvägen från mönstringen och till nya hagen klev hon snällt på när jag gick före. Gulliga lilla hästen.

knadikespassage_09.jpg

knatrav1_09.jpg

knaspanarisnaren1_09.jpg

monstring1kna.jpg

knauppst_juni09.jpg

Vi åkte på unghästmönstring nr2 i hennes liv och fick följande omdöme:
”Ungsto med vaket uttryck, rest men något kort hals som kunde vara något högre ansatt. Bra rygglinje och kraftigt kors. Något kortbent, bra ben, rör sig något inåttåat bak i skritt. Visar mycket spänstiga rörelser i trav samt galopp och tölt. Vaken och positiv. Klass två på fyragradig skala där ett är högst.”

Tackar! Ja det var roligt! Domaren (Nina B) berömde henne också för hennes trevliga lynne, och det är något jag är extra glad över. Det är en väldigt mjuk, rar och samarbetsvillig liten häst jag har. En jättefin Dökkvidotter var på plats också förresten; stor och svart med vacker exteriör som Fias Villimey, hon tog hem klassen 1-2åriga ston.

I går lekte vi unghästmönstring med Skuggi. Det var första gången han var i paddocken.
SkuggipI.jpg

Skuggipspring.jpg

Spaddockupp.jpg

Om några veckor kastreras han.

*kl*

Var uppe hos Pá i måndags. Äntligen! Det har hänt mycket på de här månaderna! Framförallt huvudet börjar på karaktär, han ser mer och mer "vuxen" ut, ingen liten fölmule där längre!

Tyvärr är han något så kopiöst tjock, blir kul att få bort den där kaggen sen... För övrigt hade jag velat se en bättre hals, men tycker nog att han har vuxit i den lite jämfört med hur den såg ut i våras. Resten av kroppen känns ganska oformlig just nu, men det kan bero på magens omfång... Manen har vuxit, och blivit tuggad på, här o var sticker testar ner 2 dm längre än resten. Mycket snyggt. Han är iaf inte den som blivit hårdast åtgången, vilket jag tackar för.

8721_282290705470_780475470_8900136_6599973_n.jpg

8721_282290710470_780475470_8900137_885441_n.jpg

8721_282290725470_780475470_8900138_3380304_n.jpg

Senast ändrad:

gillar din!! vem var den efter?

Jag har varit och tittat till min 07:a nu och hon sag fin ut, bara vældigt tjock:P men det ær bra. Bilder kommer nær jag kommer hem. Vill egentligen ta hem henne næsta sommar men samtidigt vill jag helst betæcka henne innan och ær inte jætteförtjust i att betæcka trearing. Vad tycker ni om det? har hört lite olika..

Hur höga ær era 07or??

gillar din!! vem var den efter?

Jag har varit och tittat till min 07:a nu och hon sag fin ut, bara vældigt tjock:P men det ær bra. Bilder kommer nær jag kommer hem. Vill egentligen ta hem henne næsta sommar men samtidigt vill jag helst betæcka henne innan och ær inte jætteförtjust i att betæcka trearing. Vad tycker ni om det? har hört lite olika..

Hur höga ær era 07or??

Tack:)
Hon är efter Geimfari från Lind och morfar är Askur frá Hofstadaseli.
Hon är nog 135 cm.

Ang att betäcka treåringar, jag köpte ett sto som var dräktig som tre/fyraåring och det var inga som helst problem med henne. Flauma funderar jag på att betäcka till sommaren. Ser de klara ut i kroppen och håller hullet så ser inte jag några problem. Man får göra en bedömning efter varje sto om man tycker det är ok att betäcka.

Nu är Skuggi valack. Det känns bra. Det ska bli så roligt att börja hantera honom mer till våren.

IS24.jpg

Skuggigalopp24.jpg

Skuggi är 135 cm.

I år blir 2007orna tre! Vad snabbt tiden går! vad har ni för planer med era? Jag förespråkade länge att det är alldeles för tidigt att börja träningen det år de är tre, men jag har blivit omvänd måste jag erkänna, bland annat efter att ha läst de senaste rönen om att det kan vara bra för hållbarheten att belasta kroppen försiktigt redan vid unga år. Min Kná är uppvuxen i flock på stora marker, men det är ganska platt så hon lär inte vara så stark.

Jag kommer troligen att börja markarbeta och miljöträna henne lite smått i sommar om hon verkar tycka att det är trevligt, och hon inte är allt för valpig. Kanske ta med som handhäst också och vänja vid sadel. Bett känns däremot mycket onödigt att stoppa in i munnen på en så ung häst som fortfarande lär ha mjölktänder.

I höst/ vinter vill jag om hennes kropp ser ut att tåla det sitta upp och lära henne lite grunder. Sedan blir det vila.

Jag gillar att gå långsamt fram när jag rider in hästar, men jag vill inte att det ska dröja tills hon är sju innan hon kan ridas ordentligt med tanke på att jag hoppas att hon ska bli fin nog att komma till visning om ett par år utan att hon ska behöva pressas till att prestera, så det känns som en bra idé att börja i år.

Jag är ganska lätt så jag tror inte att det är skadligt att jag åker lite på henne när hon är 3,5år. Innan någon skriver att jag är dum som vill börja så tidigt :p vill jag poängtera att det naturligtvis inte handlar om någon hårdträning utan om förberedelse för inridning.

kna_huvudbilddec09.jpg

Bilden är från nyårsafton.

Senast ändrad:

Typ i de banorna har mina planer gått också, jag har dock inte bestämt mig än.
Hem ska hon i alla fall, tanken är förhoppningsvis någon gång runt november :)

6489_1099960385520_1421978186_30247674_7890803_n.jpg

:love:

Planen är att Skuggi ska till tränare i april för att lära sig gå som handhäst och tömköras. Sedan fortsätter vi med hantering/träning från marken hemma. Kanske sitts han in till hösten.

3,5 tycker jag är en bra ålder att rida in islandhästar.. det är 1 år senare än vad man gör påandra raser=)
Jag gillar också att gå långsamt frammåt tog 1 år för mig att rida in Jorunn och hon är riden i 2 år nu men inte alls klar på långa vägar.

Hellre sitta in tidigare och då känna att man har tid på sig än att vänta tills dom är 5år och då känna press och så rider man in och utbildar på 3 månader så går hästen sönder istället.

Jag tycker då inte att du är dum som vill börja så tidigt. Jag har också fått rådet att i lugn takt börja redan i sommar. Förutsatt att jag får min kille kastrerad förstås. Såhär tänkte jag: Kastrering nu under vintern, sen får han gå tillbaka till flocken tills i vår, då jag tar hem honom till min mamma, då får han gå med samma blandade flock som han levde i sina första månader. I sommar tänkte jag börja jobba lite med honom, så att han kan följa med ut som handhäst, ha sadel på sig, vänja sig vid tyngd. I höst börja lite uppsuttet, bara hänga med till en början. Jag vill bara ta det jättelugnt, så länge han verkar tycka det är kul.
Jag tänker mig att så långt som till finliret kan jag göra själv, sen låter jag någon annan ta vid. Sen beror det ju helt på hur han fungerar såklart, kanske får jag kasta in handduken tidigare än så.

Det var länge sen jag hälsade på honom nu, och jag har ingen aning om hur han har vuxit eller så. Det började bli dags att hälsa på för flera månader sen...

Senast ändrad:

Kul att vi är några stycken med jämngamla hästar som sagt. Det blir spännande att träffa Kná till sommaren, har inte sett henne live sedan i september. Det händer ju ofta mycket vintern mellan 2 och 3, och så finns ju det gamla talesättet att "man ska titta extra noga på unghästen vid tre dagar, tre månader och tre års ålder" för att få en uppfattning om vad det ska bli av den. :)

Kolbeinn:Vad vacker hon är!

Michis: Vad kul! Har du sagt a borde du säga b!

Em76: Visst är Skuggi Svalas barn? Kul att ni har flera egna uppfödningar i familjen som är inridningsgamla.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka