Sv: Födda: 2007
I år blir 2007orna tre! Vad snabbt tiden går! vad har ni för planer med era? Jag förespråkade länge att det är alldeles för tidigt att börja träningen det år de är tre, men jag har blivit omvänd måste jag erkänna, bland annat efter att ha läst de senaste rönen om att det kan vara bra för hållbarheten att belasta kroppen försiktigt redan vid unga år. Min Kná är uppvuxen i flock på stora marker, men det är ganska platt så hon lär inte vara så stark.
Jag kommer troligen att börja markarbeta och miljöträna henne lite smått i sommar om hon verkar tycka att det är trevligt, och hon inte är allt för valpig. Kanske ta med som handhäst också och vänja vid sadel. Bett känns däremot mycket onödigt att stoppa in i munnen på en så ung häst som fortfarande lär ha mjölktänder.
I höst/ vinter vill jag om hennes kropp ser ut att tåla det sitta upp och lära henne lite grunder. Sedan blir det vila.
Jag gillar att gå långsamt fram när jag rider in hästar, men jag vill inte att det ska dröja tills hon är sju innan hon kan ridas ordentligt med tanke på att jag hoppas att hon ska bli fin nog att komma till visning om ett par år utan att hon ska behöva pressas till att prestera, så det känns som en bra idé att börja i år.
Jag är ganska lätt så jag tror inte att det är skadligt att jag åker lite på henne när hon är 3,5år. Innan någon skriver att jag är dum som vill börja så tidigt
vill jag poängtera att det naturligtvis inte handlar om någon hårdträning utan om förberedelse för inridning.
Bilden är från nyårsafton.