Fodax och andra färskfoder.

Sv: Fodax och andra färskfoder.

kl

Jag har haft Fodax till mina hundar och är överlag jättenöjd men min tik är tyvärr inte så nöjd med fodret och äter inte riktigt tillräckligt. Hon är kräsen och svår att få i mat (om det inte är hemlagat :o) dessutom är hon lite tunn och hon akriveras och rör sig förhållandevis mycket.

Idag har vi fodax vit? Är röd bättre tror ni?

Röd är det ju åtminstone mer fett i. Om hunden tål, och gillar, fisk - så är det ju ett bra alternativ att prova, eftersom mindre mängd behövs för att uppnå samma kalorier exempelvis.

kl

Jag har haft Fodax till mina hundar och är överlag jättenöjd men min tik är tyvärr inte så nöjd med fodret och äter inte riktigt tillräckligt. Hon är kräsen och svår att få i mat (om det inte är hemlagat :o) dessutom är hon lite tunn och hon akriveras och rör sig förhållandevis mycket.

Idag har vi fodax vit? Är röd bättre tror ni?

jösses va illa jag stavar :rofl:

bebben: Ska nog ta och köpa hem en säck fodax "röd" nästa gång för att prova.

Näringsvärde/100 g foder

Fodax Ideal , Fodax Neutral , Fodax röd plus
Protein 12% 13,50% 13,80%
Fett 9,60% 11% 12%
Kolhydrater 11% 8% 6,80%
Växttråd 0,80% 0,70% 0,60%
Mineraler 1,80% 1,80% 1,80%
Vatten 65% 65% 65%

Omsättn.bar energi/100 g foder

Kj 678 719 744
Kcal 162 171 178
Omsättn.bar energi/100 g ts
Kj 2009 2103 2183
Kcal 480 502 521

Fodax omräknat till torrsubstans 90 %(torrfoder)
Protein Fett Kolhydrat Växtråd Mineral
Ideal 31% 24,60% 27,70% 2% 4,50%
Neutral 34,60% 28,20% 20,50% 1,80% 4,50%
Plus 35,40% 31% 17% 1,50% 4,50%

Av någon anledning ser det helt annorlunda ut när jag skriver det mot hur det ser ut när det postas, så det blev tyvärr lite rörigt, fråga om du undrar något

Senast ändrad:

Ett helfoder med svenska råvaror! Veterinärbesiktigade köttbiprodukter från nöt, kyckling, får, mjöl av spannmål, lever, mineraler, kalk, vitaminer
Finns i förpackning enl följande:
Fodax Ideal, Fodax Neutral och Fodax Plus ca 12,5 kg förpackning (förpackade som skivade "limpor" ) skivornas vikt ca 4-6 hg (kan variera)
Fodax Neutral finns även i förpackning i kart ca 20 kg, med plastade bitar ca 1 kg (vikten kan variera)

Jag tog ju tag i saken och beställde ett lass, och herregud vilken succe, mina älskar det.

Jag tinar en så länge bara en kaka ( 400 g) och delar på mina 2 hundar per dag uppblandat i sina Hills valppluppar som jag vill att de ska få i sig men som de hade tröttnat på.
Nu räcker det med en klick fodax i maten och sen smeta runt så går allt ner i ett nafs och de slickar skålarna och tigger mer :)

Tog med några kakor till svärföräldrars kräsna fralla valp som det prövat med allt möjligt på , numer sitter hon och dregglar när de förbereder maten, de gör som jag och blandar med pluppar.

Så nu ska jag börja övergå succesivt på äldsta tiken som närmar sig året så ska hon få käka majoritet fodax och lite pluppar, medan 4 mån valpen får fortsätta som han gör nu.

Båda hundarna är kalasfina i hull, blanka fina pälsar och torra mörka skitkorvar. Najs :D

Samma här. Gamlingen som ALDRIG dreglat eller ens brytt sig när det vankas mat kommer numera ut i köket när man gör i ordning ch dreglar när jag tinar kakorna. Haha. Helt galet.

KL

Hur brukar fodax funka till hundar som är känsliga i magen? Blir väldigt lös om det är för "kraftigt" foder. T.ex. om det är för mycket fett och rent kött i maten.

Jag är väldigt sugen på att servera färskfoder till min hund. Han är för tillfället väldigt tunn men på väg upp. Han får nu mat som enligt tillverkarens rekommendationer räckt till en vovve på drygt 100 kg. Nu äter han Purina lax & ris och veterinären har sagt att vi ska hålla oss strikt till den dieten. Jag har inte för avsikt att bråka med veterinärerna innan vi vet vad som gjort hunden sjuk men teoretiskt, skulle jag inte kunna byta till Fodax röd? Är det bara fiskprotein där eller har de blandat i nåt mer också? Vad är det för fisk? Kan vara bra att ha lite info med till nästa samtal på djursjukhuset!

Undrar om jag fått tag på påsar det är något galet med? Ingen av de tre hundarna här har varit speciellt förtjust i fodret...:( Sista påsen jag öppnade nu var dock något lättare att få ner, jag behöver iaf inte handmata längre...

Skam den som ger sig, jag har beställt en laddning till. Jag hoppas att det i mitt fall handlar om löjligt bortskämda hundar:angel: och att de ska vänja sig vid smaken;)

/Migo
som idag fodrat med putsrester från en lammstyckning...

Fodax består av mycket kött och fett, och även proteiner - så en hund som är känslig för alla dessa kanske inte borde prova Fodax? Jag har ingen hund i min närhet som jag kan prova på heller, för alla tål ovanstående utan problem med magen eller annat..
Enligt min erfarenhet är färskfoder lättare att hantera för magen än vad torrfoder är, så det kanske skulle kunna gå ändå. Du känner ingen du kan få lite av och prova?

Nej, i Fodax Röd är det tyvärr allt det vanliga också, plus fisken. Ingredienserna finns att läsa i Abovas inlägg lite högre upp, och så är det då tillsatt fisk utöver allt som står där.

Det är dock ett riktigt bra foder om man behöver f upp dom i vikt! Så jag hoppas att det inte är något i maten som gjort din hund sjuk, så att du kan prova detta :)

Mystiskt. Mina är som sagt überförtjusta. Klasskorvarna tittar de bara på nuförtiden. ;)

Blandar iof ut med lite torrisar också, mest för att valpen ska få det han behöver.

Vilken variant kör du med? Mina har fått den gröna nu eftersom gamlingen har lätt för att lägga på sig.

Nej tyvärr! Hur små partier kan man köpa? De äter standardt original nu och det är det enda den store har funkat på någorlunda, men han är fortfarande lös i magen ganska ofta, inte optimalt alltså. Båda bajsar lite för mycket också. Man kanske kan blanda lite? Tänkte att han kanske kunde bli helt bra i magen med färskfoder.

T.ex. om det är för mycket fett och rent kött i maten.

Fast är du verkligen säker på att det är det då? Standart har ju bara ris som spannmål och det funkar han ju på? Orijen har visserligen inget spannmål, men en jäkla massa andra ingridienser, kan ju varit nått av det han inte klarade?

Liknande trådar

Hundhälsa Kör just nu med Bravo men funderar på att byta över till Fodax. Har dock en del frågor som förmodligen egentligen skulle ställas direkt...
Svar
16
· Visningar
2 534
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix