Föda utomlands, hur var det?

Mikan

Trådstartare
Är gravid med tredje barnet och min sambo är tysk. Har börjat fundera på hur det fungerar i andra länder. Har tex förstått att lustgas, som i sverige anses ofarligt inte är så vanligt i andra länder. Inte ens Norge använder det längre, iaf inte för 5 år sedan då en väninna födde där. Läste en tysk bok som en tjej skrivit om sverige, i avsnittet om förlossningar så skriver hon att det inte är konstigt att vi har så många handikappade då nästan alla använder just lustgas!

Tycker det är intressant att höra hur andra länder resonerar kring graviditet och förlossning. I de flesta andra länder verkar det vara praxis med ultraljud flera gånger. För min del är det inte aktuellt att föda i tyskland, jag vill ha min lustgas ;)

Sv: Föda utomlands, hur var det?

Jag födde mitt första barn i Sverige (för 2 år sen) och mitt andra barn i Österrike (för 5 mån sen).

Graviditeten:
Här går man inte hos barnmorska utan hos läkare. Ibörjan gick man mycket oftare än jag gjorde med första barnet. I mitten ungefär samma och då slutet varannan dag. Det tog mycket fler blodprover och alla gör glukosbelastning.
Tre ultraljud är "obligatoriska" men nästan alla gör fler, varje gång man är hos läkaren. Dom extra ultraljuden är väldigt korta men dom tre "obligatoriska" är längre och nogranna. Men läkaren kände eller mätte aldrig magen.
Från v. 35 gjordes ctg varje besök (frivilligt).
Man har ett mutter-kind-pass och dom saker som finns med där (3 ultraljud, blodprover mm) måste man göra om man sen vill ha föräldrapenning.

Man får inte natt, helg eller övertidjobba under hela graviditeten och sista 6 v får man inte jobba alls. Annars upplever jag att man får samma bemötande som i Sverige (har hört att man i en del länder inte får göra ngt anstängande alls).

Förlossningen:
Vi var bara 2,5 h på förlossningen innan dotter kom, vi han inte ens in på ett rikigt förlossningsrum. I det rummet vi väntade fanns ingen lustgas men när vi var på visning/föreläsning på förlossningen innan så såg jag att det stog lustgas på en skylt på vägen. Ryggbedövning finns men om man vill ha det måste man gå på ett samtal hos en läkare innan som informerar om risker och man får skriva under ett papper på att man fått informationen. Läkare är mer inblandade i förlossningen.

Efter förlossning
Man stannar normalt 5 dagar på sjukhuset, men vi valde något som kallas "ambulante geburt". Det innebär att man får åka hem så fort en barnläkare kollat barnet och en läkare kollat mamman. Sen kommer en barnmorska hem till en varje dag i 5 dagar. Två veckor efter förlossningen "ska" man i stort sätt bara ligga i sängen.

Jag har fött två barn på Irland och inga i Sverige.

Under graviditeten träffar man sin GP, General Practitioner (husdoktor) istället för BM, och man träffar honom ungefär en gång i månaden under hela tiden, förutom sista veckorna då man träffar honom varannan vecka. Mellan dessa besöken är man på ul ett par gånger, 5 kanske. Ultraljuden på sjukhuset är ofta väldigt snabba, de kollar så att vissa mått stämmer och att där finns fostervatten och så.

Väl på förlossningen får man EDA om man vill, lustgas om man vill, petidin om man vill... All mödravård är gratis på Irland men man kan välja att gå privat och då får man ett eget rum efteråt om man har tur. Jag gick inte privat och delade ett rum med 5 andra kvinnor.

Männen får inte stanna på sjukhuset över natten, och inte heller om förlossningen inte är direkt på g. Alltså om man kommer in och det är halvt på g, så får mannen åka hem igen.

Efter att man kommit hem kommer en PHN, Public Health Nurse (typ ambulerande distriktssköterska) hem till en och kollar så att allt är ok. De kommer ett par gånger eller tills de ser att allt flyter på.

Jag har haft två jättebra graviditeter här och verkligen känt mig omhändertagen. Det jag saknat lite är föräldragrupper, antenatalklasserna de hade var ingen höjdare.

Lägger till lite

Här mödravården också gratis, om man väljer en läkare som är kopplad till "försäkringskassan". När man ska föda kan man välja att föda på allmänna sjukhuset eller på privat sjukhus, det privata kostar ganska mycket. När vi var på informationen på sjukhuset var det en som frågade vad som skilde dom olika ställena åt. Han sa då att om man vill ha frukosten på silverbricka ska man välja det privata. Dom privata gör också många fler kejsarsnitt.

Precis som på Irland får inte pappan stanna på natten, men under hela förlossningen. Efter förlossningen delar man rum med minst 3 nyblivna mammor, enkelrum finns för dom som har en extra försäkring. Alla är välkomna att hälsa på under dom dagarna man är kvar på sjukhuset men under förlossningen får bara en vara med.

Nästan alla åker ambulans till förlossningen och åker in tidigt. Redan när man har värkar var 10 min vill dom att man kommer in (det lyssnade inte jag på).

Förväntas man ta hand om bebisen ensam då under tiden man är på sjukhuset? Med tanke på att mannen inte får stanna, menar jag.

Det är ju säkert olika, men efter min förlossning var jag rätt slut, blev dessutom akutsnittad och kunde inte lyfta bebisen i början pga smärtan. Jag hade inte klarat att ta hand om bebisen själv, utan min man.

Vaddå menade hon på att barnen blir handikappade för man använder lustgas? Eller att man som mamma blir handikappad under förlossningen? *trög*

Det tänkte jag också på. Man får ju hoppas på att det är speciella villkor då så att mannen får stanna kvar.

Nejdå, sjuksköterskorna hjälper gärna alla under natten, med allt från blöjbyten till att ta bebisen ett par timmar så man får sova.

Men lite snopet kan jag tycka... ja, här är ditt barn, söt va? nu kan du gå hem.

hon menade att barnen blir handikappade av att mamman använder lustgas... "alptraum schweden" heter boken (mardröm sverige)

Precis så är det här också.
Men föder man på privat sjukhus får pappan stanna kvar om han vill.

Mikan- Den boken ska jag se om jag kan få tag i. Har du läst den?
Verkar helt knäppt påstående, det finns väl inte fler handikappade i Sverige?

hon menade att barnen blir handikappade av att mamman använder lustgas... "alptraum schweden" heter boken (mardröm sverige)

Var ju en intressant bild på framsidan av boken.
alptraum-schweden-hinter-den-kulissen-des-traumlandes-24713450.jpeg

Det handlar i stort sett om Sverige som mardrömsland, hur tyskar som lever i Sverige uppfattar landet som vi svenskar tror är så bra. Denna bok kommer avslöjare "Sveriges rätta jag". Hur illa det är att leva här, vilka konsekvenser som följer osv ...

Hon talar inte bara om egna erfarenheter utan om en( ? ) annan tysk som fått smaka på vårat hemska land..

Vad som förväntas och vad man måste kompromissa om man ska spendera sitt liv här.

Observera att det är min översättning från en tysk sida, så jag kanske har tolkat henne galet ;)

Jo, den boken är det. Fick den av svärmor och det är ganska underhållande att läsa författarens syn på sverige. Har inte läst igenom hela men kapitlet om graviditet och förlossning är ganska underhållande. Ska se om jag hittar boken och kan översätta lite :D

Haha Fick du hjälp av ella?

Mikan jag är också jättenyfiken! Sträckläs och översätt åt oss! :)

här kommer ett litet citat
" Anfangs wollten wir nicht glauben, dass während der Geburt tatsächlich mit Lachgas gearbeitet wird..
Angeblich sollen genaue Forschungen auch bestätigt haben,dass die ungeborenen durch das Gas nicht geschädigt werden, allerdings haben wir uns dann die Frage gestellt, warum Schweden einen derart hohen Anteil an geistig behinderten hat"

Ist der grosse Augenblick gekommen und man fährt ins Krankenhaus, so wird man von den unbekannten Hebammen und Ärzten betreut, die Dienst haben.

Och så det bästa:
Ein Gespräch ûber die Vorstellungen, wie die eigene Geburt ablaufen soll, ist nicht möglich. Es wird inm Bett geboren, und zwar liegend. Hat man andere Wünsche, soll man diese niederschreiben und den Zettel im Krankenhaus abgeben, ist aber immer darauf angewisen, dass die zuständige Hebamme oder Krankenschwester sich danach richtet, denn ein Recht darauf hat man nicht.

Alle sind gleich, alle Behandlungen sind gleich,und niemand darf aus der Reihe tanzen

översättning kommer...

Visst är det skrivet på ett ironiskt sätt men det speglar ändå hennes syn på sverige.

Ska läsa hela boken och se vad jag hittar mera för spännande saker :D

Jag kan inte annat än skratta, hoppas ingen läser den där boken och tar allt på fullt allvar.

Författaren heter Sandra Eichinger, går att beställa på book-on-demand ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30