Flyttbart säte!!

r_freddy

Trådstartare
Ska nu ta och bygga en ny rockard efter konstens alla regler :)
Har sökt i tidigare trådar och tyckte detta med ett flyttbart säte verkat toppen :bow: Men hur ska man lösa det :confused:
Finna det någon här som har förslag på material till en sådan slags anordning :d
Tacksam för all hjälp :banana:

Sv: Flyttbart säte!!

Sätt på en järnbalk med 6 olika hål i, och balken sätet är byggt på innanför de två hålbalkarna, sen har du sprintar som håller sätet på plats. Enkelt. Iallafall enklare än de fina giggar som man vevade på rätt plats.

Så här är det på min rockard, väldigt enkelt, och användbart..

JRJQIPPNOMOQQ.jpg

JRJQIPRMRONMM.jpg

för å balansera vagnen, så man inte får för mkt eller för lite vikt i selen.. *typ*
DÅ kan man flytta sätet framåt eller bakåt för att kompensera en lätt kusk eller två tunga.. så vikten i selen håller sig på 5-10 kg...

:)

Javisst, vad smart!:idea: Det är jag som är trög i skallen idag, jag trodde ni menade att man skulle flytta det i höjdled men nu tittade jag lite bättre på dina bilder och det var ju en väldigt smart konstruktion!
Sparar dina bilder (om det är okej) då jag hart tänkt att bygga upp sätet på min rockard också. Alltid bra att ha nåt att visa han som ska svetsa.:)

var det till mig frågan var ställd?
min fjädring borde i teorin fungera så att sätet rör sig rakt, och hjulen rör sig under vagnen.. Hjulen sitter ju "löst" under vagnen...
hur det fungerar i praktiken vet jag inte än.. :)

Tackar!:bow: :bow:
Alltid bra att ha en bild när man ska förklara hur man vill ha det och din rockard ser ju ut att vara enkelt men smart uppbyggd!:)

Jag såg en rockard som var byggd med flyttbart säte. Inte med tanke på att fördela vikten utan för att kunna ställas in beroende på vem som satt på kuskbocken.

De hade löst det så att någon form av hydralik skötte förflýttningen (ungefär som en data/kontors-stol som man kan höja och sänka smidigt)
Själva "anordningen var fäst på en annan "luft/hydralik-balk som kunde vinkla sätet och även dra det fram och tillbaka.

Med andra ord var denna rockard otroligt ställbar och tack vare smidig konstruktion såg den inte heller klumpig ut!

Fast undrar just vad det skulle kosta?
Man kan ju alltid höra efter med en sådan hydralikfirma kanske..

Tack för era smarta lösningar :bow:
Jag har inte haft tillgång till internet på hela helgen :(
Men har haft lite tid att fundera på lite olika lösningar.
Vad tror ni om att använda skenan som man flyttar sätet på i bilen :idea:

LIA skrev:
Varför inte? Tänk en soffa från en gammal jänkare ... :d

LAI

LIA!!! :D :D :D
(ops! Hoppas nu det var ett skämt...:crazy: )

Bara därför bjuder jag på en gammal goding för dig som nu ska såga sönder bilen..

minvagn.jpg
[/IMG]

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 529
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 957
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 851
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka