Flyttbara stolpar

Trissa

Trådstartare
Jag ska göra en tillfällig sommarhage, och tänkte använda stolpar som man kan flytta (förstärkt med trästolp i hörnen). Men vilka är bäst? Det verkar finnas två modeller; antingen de som är av plast och med inbyggda isolatorer, också de smala "pinnarna" (glasfiber?) som man får köpa isolatorer till. Vad har ni för erfarenhet av dessa olika? Fördelar och nackdelar?

Sv: Flyttbara stolpar

Outstanding tycker jag Boles krysstolpar är. Starka, har skåror som passar för band/tråd/tunnare elrep. Är spetsade nertill och knackas ner i backen med hammare/handslägga. Mina äldsta är 15 år gamla och håller än, fast de under många år suttit uppe året om.

Gillar också plaststolparna med "färdiga" isolatorer och metallspets som man bara trampar ner. De är smidiga och går snabbt göra tillfälliga hagar men de är inte på långa vägar så hållbara.

*HÄR* ser du dessa stolpar och många andra.

Har du någon som kan svetsa i närheten? Ta armeringsjärn i lagom längd, svetsa fast ett fotstöd ca 15-20 cm upp och svetsa sedan fast två eller tre isolatorer beroende på om du vill ha två eller tre trådar, fungerar kanon. Vi har inte hittat på designen själva utan det fanns ett antal här när vi köpte gården men vi har tillverkat fler. Här är stenigt och alltså svårt att få ner trästolp överallt så vi har fått borra i stenarna och sedan gjutit fast stolpar. Vill du ha bild så pm:a.
//marti

Senast ändrad:

Dom gula är bäst tycke vi.
Går att få ner även om det är stenigt eller hårt.
Nackdelen är väl om man glömmer handskarna.
Man blir INTE fin i händerna av dom där.

Vi har bara dom gula som reserv ifall någon stolpe går av. Sedan byter vi till mer permanent.

AM

Glasfiber stolpar är ett skit enligt mig. När de är gamla så får man riktigt otäcka spetor i händerna när man jobbar med dem.

Plast eller järnstolpar är hrelt ok men det skall helst vara raksträckor.

Och gör inte samma miss som vi gjorde, vi köpte vita plaststolpar med färdiga isolatorer men det var alldeles för långt mellan isolatorerna. Särskilt mellan översta och näst översta är det ofta låångt! Titta på det innan du köper

Hmm, nu har jag fått att grunna på.... ;) Men plast, spricker inte de efter ett tag? Vi tänker i och för sig plocka in staketet över vintern.

Jag har också sett Boles, men var inte säker på om de var spetsade nertill eller inte. Kanske ska kika lite till på dom.

Tack för varningen Tomas, just de stolparna med inbyggda isolatorer har legat högt på listan hela tiden! Eftersom det handlar om hästar med mycket skiftande storlek är det viktigt att det finns isolatorer på alla höjder! :D

Vi har de orange fjäderstolparna i metall (med fast isolator i toppen, sen kan man köpa till hur många man vill och sätta på stolpen, de "kläms" fast och går därför att justera mkt enkelt.) som extrastolpar ifall man vill hägna in en liten del av trädgården eller dela av en hage. Till staketet runt om har vi vita krysstolpar i plast, de är bra för de har så många valmöjligheter för trådhöjd och så många olika typer av tråd/band passar. Har haft dem ute 3 somrar och nu är det första vintern de sitter uppe, de ser ännu inte slitna ut på nåt sätt. Det man ska tänka på när man slår ner dem är att ha en "metallsko" på toppen så man inte spräcker stolpen ifall man går på en sten. Är det väldigt hårt i marken kan det vara bra att spetta först.
Vi har trästolpar i hörnen och ungefär var 10:e stolpe på långsidorna, ca 3 "stolplängder" mellan plaststolparna.

Glasfiberstolparna är som sagt hopplösa när de har några år på nacken. Har också de gula som man trampar ner, men handskar behövs.

Plaststolparna med fasta isolatorer, där går isolatorerna rätt lätt sönder + att det som TomasN skrev fattas en isolator näst högst upp, helt idiotiskt.

Bolestolparna som ju är mina favoriter behöver man inte använda skårorna till tråd/band om man inte tycker de stämmer med de höjder man vill ha. Hela stolpen isolerar ju så man kan snurra runt tråden/banden var man vill. 2 varv och det glider inte ner tack vara X-profilen.

Jag hade ett par stolpar som faktiskt böjde sig lite i stormen. Testade att räta på dem igen genom att värma med varmluftspistolen och det gick alldeles utmärkt :D.

Rekommenderas trästolp i hörn, men på tillfälliga hagar brukar jag vara lat och sätta 2 eller tre stolpar tätt, bara med någon meters mellanrum så hörnet blir rundare, då böjer sig inte stolparna speciellt mycket när man sträcker. Eller så kan man spänna som en tältpinne med lina på utsidan i hörnet och därigenom hålla stolpen rak.

Hur tjocka elrep får man plats med i dem tror du? Jag hade tänkt mig 5 mm elrep, nämligen, och vill helst inte vira runt stolpen.

Det är nog tveksamt att man får plats med, Kolla på sidan jag länkade till, kanske det står där. Själv använder jag 10-12mm breda elband till de tillfälliga hagarna med krysstolparna. Tycker de syns bättre och så är de betydligt enklare att skarva med skarvblecken. Till rep måste man ju ha skarv som man använder skruvmejsel till.

TomasN skrev:
Glasfiber stolpar är ett skit enligt mig. När de är gamla så får man riktigt otäcka spetor i händerna när man jobbar med dem.
Inte om de är bra kvalitet.
Jag har 17år gamla Franska Elbandet stolpar, och inte sticker det ut några "spetor" från dessa inte.
Allt som har hänt är att stålspetsarna har fått litet yt-rost.

Jag har ovala fjäderstålpinnar också, de är lika gamla och fungerar fortfarande utmärkt.
Isolatorerna börjar dock att falla isär nu.

Bole-stolparna inköpta för 12 år sedan, de är mest böjda och avbrutna nu.
Men de första 6 åren var de jättebra.

Mina äldsta fjäderstålsstolpar är nu 15 år och i OK skick. De blir rostiga med åren men håller bra ändå. Smartast är att köpa sådana med roströd färg från början :idea:

De är lätta att trampa ner och du kan sätta isolatorer var du vill. Däremot är de tyngre att bära många av än plaststolparna.

15055.jpg

Är helnöjd med mina glasfiberstolpar! Finns kanske olika kvalite? Då det ibland passerar rådjur, älg och även traktorer (jo du läste rätt) över staketen, böjs stolparna bara och reser sig sen direkt igen. Andra, inte de i trä, har åtskilliga gånger åkt upp ur marken. För att hålla trådarna (i stål) konstant spännda har jag fjädrar med jämna mellanrum.

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 893
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur