Sv: Flytta vikt mellan bogarna
Hihi antar att många andra inte kommer hålla med mej, men jag kan ju berätta vad "min" grund som jag fått lära mej går ut på:
Skjuter bogen in: böjer man in huvudet lite till för att få "kontakt" mellan huvud, hals och bog igen, sedan höjer man innertygeln och gör samtidigt en förhållning, och med hjälp av vikten och ev. innerskänkeln flyttar man sedan ut bogen.
Skjuter bogen ut: Tar jag lite kortare yttertygel för att snabbare kunna korrigera (från att ha haft den helt lös) gör halvhalter på yttertygeln och ev. lägger den på halsen som trängande tygeltag. MEN grunden där ligger i att få innerbak och höfterna på plats, så bäst effekt får man av att samtidigt med innerskänkeln flytta ut rumpan och innerbak under hästen.
Är hästen riktigt känslig mellan dina tyglar, din sits och dina skänklar, och i grunden har en bra böjning kan du med bara smååå små förhållningar i tygeln eller små ändringar i sitsen hindra hästen från att tappa böjning eller avslappning redan i samma steg som den är på väg att "falla ut". När den redan kommit i fel position har den oftast mer eller mindre låst sej så den kräver större hjälper för att hamna rätt.
Så är man konsekvent och tydlig med förhållande, drivande och sidförande hjälper har man mycket gratis vad gäller formningen av hästen.
Om jag t ex rider en sluta och märker att hästen skjuter in bogen gör jag små förhållningar i innertygeln, kontrollerar min egen sits (att jag sitter på inre sittbenet men ändå är upprätt) och bara det brukar i regel hjälpa, annars gör jag större förhållningar och för ut innerhanden mot halsen som trängande tygeltag. Gör hästen tvärtom gör jag tvärtom.
Ang vad som påverkar vad:
Tygel"flexning" dvs att man ber om avslappning i nacken påverkar nackens avslappning (duh
). Om man kramar i bettet/kapsonen på ena sidan kan man få lös spända halsmuskler.
Halvhalter i tyglarna påverkar bogen (om man timar in i rätt del av steget vilket är svårt att förklara, lättare om man själv ser och känner hur det påverkar ex. vid arbete för hand) Även skänkeln och låren kan påverka bogen, som förstärkning. OM man lärt hästen det, för vissa hästar har väldigt svårt för det..
Benen och sitsen påverkar bakbenen, sittbenen påverkar ryggmusklerna t ex att man befriar yttersidans rygg från sittbenet när hästen ska gå böjd, men sitter på inre sittbenet för att insidan ska korta upp sej.
Har säkert missat någon del, men det här var väl det mest generella. Och att axlarna ska vara som man vill ha bogarna, och höfterna som man vill ha hästens höfter.