Flytta vikt mellan bogarna

önskan

Trådstartare
Tänkte nu när jag red lite hur man egentligen flyttar vikten mellan bogarna- visst ledande tygeltag odyl.
Men mer ingående hur och exakt vilket som påverkar vad..

Här på forumet verkar de flesta ha en väldigt stabil teorigrund och stå på till skillnad från de andra forumen. Så någon borde veta.

/matilda ny som "aktiv" på forumet men följt disskusionerna länge.

Sv: Flytta vikt mellan bogarna

Hihi antar att många andra inte kommer hålla med mej, men jag kan ju berätta vad "min" grund som jag fått lära mej går ut på:

Skjuter bogen in: böjer man in huvudet lite till för att få "kontakt" mellan huvud, hals och bog igen, sedan höjer man innertygeln och gör samtidigt en förhållning, och med hjälp av vikten och ev. innerskänkeln flyttar man sedan ut bogen.

Skjuter bogen ut: Tar jag lite kortare yttertygel för att snabbare kunna korrigera (från att ha haft den helt lös) gör halvhalter på yttertygeln och ev. lägger den på halsen som trängande tygeltag. MEN grunden där ligger i att få innerbak och höfterna på plats, så bäst effekt får man av att samtidigt med innerskänkeln flytta ut rumpan och innerbak under hästen.

Är hästen riktigt känslig mellan dina tyglar, din sits och dina skänklar, och i grunden har en bra böjning kan du med bara smååå små förhållningar i tygeln eller små ändringar i sitsen hindra hästen från att tappa böjning eller avslappning redan i samma steg som den är på väg att "falla ut". När den redan kommit i fel position har den oftast mer eller mindre låst sej så den kräver större hjälper för att hamna rätt.
Så är man konsekvent och tydlig med förhållande, drivande och sidförande hjälper har man mycket gratis vad gäller formningen av hästen.

Om jag t ex rider en sluta och märker att hästen skjuter in bogen gör jag små förhållningar i innertygeln, kontrollerar min egen sits (att jag sitter på inre sittbenet men ändå är upprätt) och bara det brukar i regel hjälpa, annars gör jag större förhållningar och för ut innerhanden mot halsen som trängande tygeltag. Gör hästen tvärtom gör jag tvärtom.

Ang vad som påverkar vad:

Tygel"flexning" dvs att man ber om avslappning i nacken påverkar nackens avslappning (duh ;) ). Om man kramar i bettet/kapsonen på ena sidan kan man få lös spända halsmuskler.
Halvhalter i tyglarna påverkar bogen (om man timar in i rätt del av steget vilket är svårt att förklara, lättare om man själv ser och känner hur det påverkar ex. vid arbete för hand) Även skänkeln och låren kan påverka bogen, som förstärkning. OM man lärt hästen det, för vissa hästar har väldigt svårt för det..
Benen och sitsen påverkar bakbenen, sittbenen påverkar ryggmusklerna t ex att man befriar yttersidans rygg från sittbenet när hästen ska gå böjd, men sitter på inre sittbenet för att insidan ska korta upp sej.
Har säkert missat någon del, men det här var väl det mest generella. Och att axlarna ska vara som man vill ha bogarna, och höfterna som man vill ha hästens höfter.

Inom den "klassiska" teorin ser man att hästen skjuter ut bogen (belastar ena frambenet mera) som ett resultat av att ryttaren skjuter ut bogen :smirk:

Detta kan kan du kontrollera själv.
När din häst skjuter ut ena bogen fundera över var du har samma sidas axel.
- Flytta in den mera mot mitten genom att flytta din bröstkorg i sidled.
Mkt enkelt om du har en bra sits i övrigt, mer komplicerat om du har andra sitsproblem :angel:

MVH SUSAN

Det där är en bra metod förutsatt att hästen inte lärt in ett felaktigt rörelsemönster av att vara lite ojämn eller stel. Då måste man verkligen påminna den om att gå jämnt, annars vill den självklart gå som den är van att gå. Den behöver inte vara ofräsh eller så för det, bara lite stel som sagt eller att den felinlärt sej själv. Hästar är ju trots allt naturligt lite ojämnt musklade.. Om inte vi ryttare gör något åt det.

Tack för svaren, skadar aldrig att veta vad man gör :)

Måste prova att medvetet att ändra mig själv, men skulle tro att min häst inte är riktigt så rakriktad som det skulle behövas. Men man kan alltid hoppas.

Ja, med lite träning går det mesta! Min kuse kunde låsa sina bogar rätt rejält och trycka in bogen rejält i ena varvet och ut den i andra varvet. Pga ojämn muskulatur och felinlärt rörelsemönster. Med lite träning har vi kommit till det stadiet där (bara jag påminner honom ibland) han kan gå rakriktat, eller rättare sagt jämnt böjd ;) en längre sträcka innan han vinglar iväg. Och när man väl är medveten om det och har fått till böjningen bra innan så känner man oftast i tid när hästen håller på att falla ur ramen så man kan hindra hästen från att falla ur, kanske bara genom att räta upp sej själv eller göra halvhalt när bogen trillar iväg.

Så det är bara att träna på :)

Håller med om att det krävs en superfräsch häst för att enbart följa finriret i sitsen. Att bara försöka "sitta" in hästen i övningarna kan ju bli bekymmersamt om den har besvär med just den rörelsen.
Hur korrekt du än placerar din kropp så kan ju hästen behöva pushas lite extra för att ens försöka använda kroppen på ett sätt som den inte är van.

Min kan vara riktigt hård mot hjälperna. Han växlar mellan att vara superlätt för både sits och tygel och till att gå på som ett lok då det tar emot.
Jag börjar lära mig att själv växla mellan så kraftiga hjälper som behövs för att få honom att försöka och sedan mjukna direkt då han mjuknar och lyssnar.

Använder också förhållningar för att styra bogarna då hästen inte följer överkroppens placering. En förhållning så brukar de (bogarna) rätta in sig efter mina axlar o bål. Förhållningen blir en korrigering då hästen inte följer sitsen.

Känner igen mej ;) i det där mellan att växla mellan mycket insisterande hjälper och små små signaler.

En till grej ang. HUR man använder hjälperna är ju att det trängande tygeltaget kan vara mycket användbart. Rider man på stång t ex har man ju inte många tygeltag att välja på.. Men trängande tygeltag kan man använda oavsett bett/träns så att lära sej använda det är ett stort plus. Man kan även "tränga" ut bogen samtidigt som man förhåller, vilket ju en del använder som signal för sluta. Och man kan "tränga" in bogen om det hamnar för mycket utåt, men där behövs som sagt oftast bakdelen också rättas till..

Till önskan . Det är detta som ÄR rakriktning :devil:

Det behöver kanske påpekas att Totola och jag inte har samma ridmetod - inte samma hjälpgivningssystem.

Så att h*n och jag eller ngng annan diskuterar hjälpgivning är rätt meningslöst.- Eftersom den bygger på totalt olika teori.

Mitt system som jag är upplärd i skulle nog kallas Klassiskt -Tyskt.
fast med betoning på ryttarens prestation ala Swift och Wanless.
De andra inläggen blir som att säga till Sally Swift att - dina metoder fungerar bara på friska hästar.

Min erafrenhet är tvärtom, med denna metod så får man till och med halta hästar att belasta sig korrekt över sina fyra ben. Nu rider jag inte halta eller ofräscha hästar alls, utan vill bara påpeka artt det snabbt går att ställa diagnos med detta sätt.

Detta sätt bygger på tyngdlagen och reflexer.
Om ryttaren flyttar sin totala vikt åt vänster så måste hästen också flytta sin vikt åt vänster. Speciellet i frambenen. Hästen skjuter ut bogen för att ryttaren har lagt en alltför stor del av sin kroppsvikt där. Om hon kan fördela den bättre -jämnt -över hästens framben så behöver inte hästen skjuta ut bogen för att inte ramla omkull:devil:

Jag har en fråga:
Om man själv inte kan en sak - Innebär det då att det inte går :angel:

En sak är dock klar attatt en häst som har hjälpts till att hitta sin balans är mer flyttbar i olika riktningar, men att mena att man måste göra ngt annat - innan man hittar balans?

Det är väl precis vad jag hade emot AR på en annan tråd...

Till Önskan. Det finns flera metoder. AR har sin, Tyskt - klassiskt sin, Portugisiskt klassiskt har sin, och Franskt -klassiskt har sin.

Jag ville bara så ett frö att man kan se ridning som ett samarbete - där ryttaren behöver ta ett huvudansavar för sin egen kroppskontroll och den gemensamma balansen - det är ju i allafall h*n som sitter överst :cool:

Jag måste erkänna att jag tänkte mera bakdelsvändning/piruett när du frågade om att flytta vikt mellan bogarna. Och det är en lååång historia att skriva om.

Sen är det ju intressant med korrigeringar också, men i första hand är det det "riktiga" där hästen fungerar, som man ska utgå från. Enligt min uppfattning! :) mvh/T_B :cool:

Använder du någonsin hästens egen balanspinne - halsen - för att få den att ändra om vikten i bogarna?

Scenario: hästen lägger mkt vikt på höger bog.
Åtgärd: placera hästens hals i ett "fack" något åt höger och se om den börjar ändra om vikten. Om inte, testa ett hack utåt till. Börjar den lägga om vikt?

Teorin bakom: Det finns redan en del vikt på ena bogen. Nu kommer halsen ovanför och lägger ännu mera vikt där. Vad ska hästen göra för att inte tappa balansen? Lägga om vikten i bogarna.

Jo det gör jag.
Känner mest att man måste börja med att kontrollera var man själv är innan man börjar kontrollera hästen.

Tycker att aldeles för mycket inom ridnnigen är -dra där -tryck där.
hellt utan insikt i att ryttarens hållning påverkar hästen. :devil:
(eller insikt i, eller intresse över huvud taget hur hästen upplever ridningen)

Till mig själv - Nu är jag handikappad och får många låsningar. Och dessa dagar blir det mera "handarbete".

"the hand starts to make up for what the pelvis cannot do"
" som vår "kompis" Wanless säger :angel:

De dagar jag är "låsningsfri" kan jag kontrollera högerbogen med att hålla reda på min högra axel. (höger axel - höger bog är mitt problem då jag är "vänster stark" och min axel åker fram och lägger vikt på höger bog.)

I och med mitt handikapp är jag försvagad i hela högersidan och har en tendens att istället för flytta hästen åt vänster förskjuta min egen bröstkorg åt vänster varvid hästen skjuter ut vänsterbogen och inte flyttar ett djävla någe.

Nu har jag en del problem av "mitt handikapp" men jag ser samma ryttarproblem hos "friska" ryttare - i olika kombinationer.

jag tror också att de enda som tar sig till grand prix är de som av naturen eller konsekvent träning är/blir "symetriska" = < 5 %

Man måste ockå analysera sin egen prestation grundligt, och komma till insikt om att det är jag som ryttare som formar hästen.

Jag är rent generell rätt allergisk mot en massa "joxande" i hästhalsen.
Som ni alla vet så kan hästen "gå av" på tre ställen.

3:e nackkotan
Framför manken
I leden mellan kors och länd.
En massa joxande är åtminstonde ansvarigt för att hästen "går av" på de första två.

Nu vet jag att du inte rider så, men många ryttare joxar rent generellt över hästen för mycket på ytter fram ,så att hästen inte kan bära sig bakifrån.
Joxa mindre - hitta det i kroppen först.

Egom von Neidorff
- Handen indikerar, låren förklarar, och sätet verkställer :bow: :bow: :bow:

Hmm... Måste bara påpeka att jag visst skulle kunna säga till Sally Swift att hennes metoder bara fungerar på friska hästar om jag fick chansen :p En bra sits underlättar allt, men vissa hästar kan man helt enkelt inte raktikta utan spänningar eller slitningar av att ha blockeringar och skavanker av att kanske ha gått fel halva sitt liv. Då måste man ta det vääldigt successivt med ridningen.. Det gäller oavsett om man bara rider med sitsen eller om man korrigerar hästen rätt.

Tyvärr är det en hel massa ryttare även i GP som inte har oberoende sits utan tar stöd i tygeln för att sitta... Symmetriskt - ja lika mycket till höger och till vänster förvisso. :)

Den enda jag tycker ser symetrisk ut är Lussan ochhennes hästar brukar vara rakriktade, men har - enligt det klassiska systemet en del i övrigt att önska ;)

Många andra är jättesneda. (Jan brink har lite samma problem som mig, glider ned på höger sida axeln poppar upp.)
Men de har ju både sporrar och spö och skarpa bett att joxa med, så de kan få hästen att spåra ändå, men att spåra är inte rak enligt mig.

Rak är för mig när tornutskotten står rakt upp i hela ryggkotpelaren och hästen använder båda bakbenen lika mycket att bära med.

Så faran när man korrigerar ena bogen med tygeln är att man kanske kan få hästens att belasta båda sina framben jämnare så tornutskott att stå rakt upp vid manken, medan de fortfarrande har tippat där man sitter. - inte bra

När man ställer hästen utåt i en volt så tippar man tornutskotten i ryggraden inåt
-aj aj aj

SUSAN

Hmmm, intressant. :)

"Rak är för mig när tornutskotten står rakt upp i hela ryggkotpelaren och hästen använder båda bakbenen lika mycket att bära med."

ok, men hur vet du? - Tornutskotten syns ju inte, särskilt inte när man sitter på dem... ;)

Jag letar efter känslan när hästen bär lika och skjuter på lika med båda sidor. Jag använder böjning och ställning åt "alla håll" för att hitta den känslan, samt övergångar mellan tempon och gångarter. Hela tiden försöker jag ha hästen självbärig => det blir för mig en garanti för att man inte tvingar några kotor på sned. Hästen eventuella motstånd berättar för mig vad som är jobbigt.mvh/T_B

Då förstår jag lite bättre vad du menar. Men vet man att man själv sitter i rätt position och hästen ändå går "fel" anser jag att man bör rätta till hästen också, inte enbart fokusera på sej själv.

"Jag letar efter känslan när hästen bär lika och skjuter på lika med båda sidor."

Det kan den inte om den inte är rak så då är vi överens.
Hur jag vet? - Det känns ;)
"Mitt system" går ut på att genom egen kroppskontroll kontrollera hästens.

Om du skrittar så vaggar ju hästens "kagge" från sia till sida. När den dedre delen av kaggen är till vänster så tippar tornutskotten där jag sitter till höger.

Kan du lära dig att kontrollera "kaggen" (inte via skänkeln utan via rumpan) så kan du kontrollera tornutskotten där du sitter, och därmed korrekt ställa hästen i hela rygg och halskotpelaren (förutsatt att du själv är rak)
De flesta ryttare rider sina hästar ställda i ryggraden åt samma håll i båda varven.

Många gånger så gör en också aktiv hand att man låser hästens rygg särskilt där man sitter - och därmed hindras hästen att bära oss.
En skicklig ryttare med bra kroppskontroll kan lösa många saker med handen efetrsom handen tenderar att ta med sig revbenskorgen ;)
Men de flesta ryttare har sådan brist på tonus att flyttar de handen som skapas en motrörelse ngn annanstans ( naturliga reflexer) och hållningen kollapsar.

Varje ryttare måset börja med att kontrollera sin bål om hon vill komma till självbärighet - lätthet-
(handen behöver vi inte öva på)

jag ser det inte som motstånd - jag ser det som tappad balans.
men jag tror inte du och jag tänker helt olika ;)
MVH SUS

En sådan häst tar jag till clinic och envisas med att det är ngt fel på den.

Har varit med om det två ganger faktiskt.
En missbildad ledyta. Och en halvvägs bruten nacke.
Oftast är det inte lika dramatiskt, men om hästen inte vill belasta sig liksidigt så beror det på någonting.
Om hästen bara är snedmusklad så måste man få den rakare genom rakriktning och till det använder man det bästa verktyget - sig själv och sin position ;)

Hur vet du att du är rak?
Jag känner ju inte dig och har helelr aldrig sett dig rida så ta inte detta personligt, men rent allmänt så tänker jag många gånger att det är väldig tur för alla ryttare att hästen inte kan tala. Eftersom det då alltid är ryttarens egen version som gäller.

Yrkesskadad igen - Verklighetsuppfattning är verkligen något subjektivt, men att hela tiden utmana sina egna sanningar det är att utvecklas. Ju mer man lär sig desto mer ifrågasätter man det man tidigare trodde att man visste. Om man inte vill stagnera så måste man ju utmana sig själv -igen och - igen och - igen.

Om du kan komtrollera din kropp så kan du ju överdriva den åt andra hållet för att hjälpa hästen hitta dit. Är hästen frisk så klarar den det i korta stärkande repriser.
Det blir ju som sjukgymnastik.

Om hästen inte är tillräckligt frisk för ridning så bör man först veterinär undersöka den och därefter behandla den, och sedan tömköra för att stärka den innan du börjar rida.

Nu för tiden finns ju både sjukgymnatser och equiterapeuter som kan sånt.
Återigen nu känner ju jag inte dig, och undrar därför genast vem som har diagnosticerat dessa spänningar och skavanker och vad dessa består i.
MVH SUS

Susan:"Mitt system" går ut på att genom egen kroppskontroll kontrollera hästens. Om du skrittar så vaggar ju hästens "kagge" från sida till sida. När den nedre delen av kaggen är till vänster så tippar tornutskotten där jag sitter till höger."

T: Jag förstår vad du är ute efter, men ditt resonemang förutsätter att hästen fungerar som en stel tunna som roterar. Jag är inte helt övertygad om att det stämmer. Finns ett element av rotation, ja...

S: Kan du lära dig att kontrollera "kaggen" (inte via skänkeln utan via rumpan) så kan du kontrollera tornutskotten där du sitter, och därmed korrekt ställa hästen i hela rygg och halskotpelaren (förutsatt att du själv är rak)
De flesta ryttare rider sina hästar ställda i ryggraden åt samma håll i båda varven.
T: Alla system som fungerar bra för hästen är bra. Du kan "läsa av" i hästens muskulatur om den har blivit bra riden, du märker om den utför sina uppgifter med lätthet.
Det finns ett spektrum från "cues" typ vrid om örat för vänster galopp - till "aids" med biomekanisk förankring. Vi tror gärna att vårt eget system är det som fungerar bäst - eftersom det gör det för oss själva! Och det är ok!

S: Många gånger så gör en också aktiv hand att man låser hästens rygg särskilt där man sitter - och därmed hindras hästen att bära oss.
T: Berätta vad du anser vara en aktiv hand....låter negativt!

S: En skicklig ryttare med bra kroppskontroll kan lösa många saker med handen eftersom handen tenderar att ta med sig revbenskorgen. Men de flesta ryttare har sådan brist på tonus att flyttar de handen som skapas en motrörelse ngn annanstans ( naturliga reflexer) och hållningen kollapsar.

T: Har sett många exempel på ostyriga händer.....

S: Varje ryttare måste börja med att kontrollera sin bål om hon vill komma till självbärighet - lätthet- (handen behöver vi inte öva på)

T: Ja, utan en stabil mellandel är man "rökt"...

S. jag ser det inte som motstånd - jag ser det som tappad balans.

T: Varför det? Inte för att jag har något emot begrappet tappad balans, men det finns fler saker än balans... - bli trött tex.

S: men jag tror inte du och jag tänker helt olika

T: Om vissa saker - men om andra - vet inte.... Men det är ju det som är så spännande! Om alla tyckte lika finns ju ingen att pröva sina tankar och ideer på!! :) :)

/T_B

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama