Jag har tidigare bott i Kävlinge, och det är en fin liten stad. Det byggs hyfsat mycket där, bra tågförbindelser.
Betydligt mer prisvärt än Malmö och Lund, du får mycket för pengarna!
Detta är ett tips som kanske inte är något jag hade tipsat om!
Inte för att det är något fel på Kävlinge utan för att tågen ofta är inställda den sträckan, så fort något händer och sker, så blir det inställt där.
TS
Jag hade satsat på något säkert-Lund, Malmö, Eslöv, Höör, Kristianstad, där öresundstågen också stannar och går direkt till Köpenhamn (och Pågatågen, fler valmöjligheter vid kris). Den tågbanan är rätt säker ändå. Västra delarna av Skåne har inte mycket snö- snöar det i Malmö så är det SNÖKAOS i Höör, på riktigt, medan jag med gott mod vågar sätta mig på ett tåg till jobbet trots värsta snöovädret i Höör eftersom det ändå inte är mycket att se i snöväg för varje hållplats bort jag kommer. Det är ju också något att ha i åtanke- ju längre bort från Malmö (mot Höör- Hörby-Kristianstad) man kommer desto mer snö kommer det faktiskt när det snöar. Jag har varit insnöad i Höör så pass att tågen stått stilla och ringt jobbet i Malmö som helt oförstående sagt "Men det är ju ingen snö?!". Och när det är oväder, som det som varnades för i dag (Ystad-Simrishamn, Helsingborg-Teckomatorp- Malmö samt Kristianstad-Karlskrona), så ställer man dels förebyggande och dels av riktig anledning, in tåget till och från Österlen.
Marieholm går längs Helsingborg-Malmöbanan (se ovan) och jävlar i min låda vad jag har svurit högt och länge över tågen som varit inställda där, till synes ibland utan anledning- som trångt på spåret eller liknande. Enkelspår. Gode. Gud. Giv. Mig. Frid.
När jag sökte jobb/söker jobb så var grundtanken att söka i typ hela Skåne, mer eller mindre, kollektivtrafiken är generellt bra. Men jag undvek ändå sagda platser lite grann och även Helsingborg hade jag en tanke om, även om jag säkte flera jobb där. Mellan Höör och Helsingborg är det tågbyte i Lund, en period, fortfarande pga banarbete, var det mycket problem där och det sliter mentalt. Hur det fungerar mellan Helsingborg och Köpenhamn vet jag inte, men något att kolla upp kanske.