Sv: Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?
Hästdelen kan jag inte säga så mycket om, men jag flyttade för ca 1½ år sedan ut från stan, efter att ha bott i Stockholms närförorter i stort sett hela mitt liv.
Min reflektion på att flytta från stan till landet är att - det är UNDERBART!
Det är som ett mentalt "skoskav" som har gått över. Jag fattade nog inte hur mycket jag avskydde stan och hur mycket jag längtade ut till landet, förrän jag tog steget och flyttade!
Om jag ska flytta igen någon gång så lär det aldrig bli till en storstad igen hoppas jag, utan hellre i så fall bara ännu längre ut på landet.
Mina första reflektioner var att det var så mörkt (vi flyttade mitt i vintern). Som storstadsbo är man van vid att det finns lampor överallt, men här är det becksvart. Glömmer man pannlampan så går det inte att gå ut med hunden, för då går man rakt in i ett träd...
Men jag tyckte direkt att mörkret var jätteskönt. Jag är dessutom inte rädd här, vilket jag alltid var i stan. En annan sak var tystnaden. Ibland ringer det i öronen för att det är så tyst här. I stan är det alltid ljud hela tiden, ett bakgrundssurr som man egentligen inte hör eller reflekterar över förrän det försvinner. Jag älskar att lyssna på tystnaden.
Som hundägare var jag van vid att gå mina promenader på iordninggjorda parkvägar med sopkorgar. Här finns varken promenadvägar eller sopkorgar, utan man får gå på grusbilvägarna eller bara rakt in i skogen (finns inte särskilt många stigar). Och bajspåsen bär jag med mig hem igen, men jag har märkt att jag är ganska ensam om att plocka upp efter min hund här i trakterna...
Om man nångång råkar möta en människa säger man alltid hej, vilket man aldrig gjorde inne i stan (skulle blivit ett jäkla hejande
). Men man möter inte så många. Vilket jag tycker är skönt. Dom som bor i området är inte så intresserade av att prata eller umgås, alla sköter sitt. Jag har vant mig jättesnabbt vid att ha utrymme och inga grannar tätt inpå mig. Åker jag in till stan igen reagerar jag över hur tätt inpå varann alla bor, och tycker att det verkar jättejobbigt.
I början tyckte jag att området verkade lite ogästvänligt, för alla markägare har satt upp skyltar med "Privat väg", "Stopp", "Tillträde förbjudet", "Obehöriga äga ej tillträde", "Ridning och biltrafik förbjuden", osv. Men det verkar mest vara för att skrämma bort "utbölingar". Jag har åtminstone inte blivit jagad med någon hagelbössa än när jag har varit ute och gått med hunden...
Sen funkar posten mycket sämre hos oss än den gjorde inne i stan. Vi har lantbrevbärning som inte kör ut paket tex, och det tar minst en dag extra för postgången. Men man får inte ha så bråttom helt enkelt.
Det blir dock en del postgång, eftersom jag hellre beställer grejer från nätet än att behöva åka en massa mil in till någon affär i stan.
Hos oss går bussen bara två gånger om dagen, så att åka kollektivt är väl inte direkt något alternativ... Utan det blir bilen vart man än ska. Vi har förlorat en del umgänge, speciellt dom som inte har bil. Även om vi säger att vi kan hämta vid tåget så blir det väl lite bökigt kanske. Det går ganska mycket bensin, för det blir väl i alla fall mellan 5-10 mil varje gång man ska iväg och göra nånting - åka till jobbet, besöka vänner, storhandla eller nåt. Närmsta lilla affär ligger ca 1 mil bort enkel väg, det är även där vi hämtar postpaket. Har man glömt att köpa nåt så får man åka ca 2 mil enkel väg till affärer som har öppet till kl 22, så det är bra att ha ordentlig planering på sånt man behöver ha hemma.
En annan sak som vi var tvungna att sätta oss in i är egen brunn och enskilt avlopp - hur dom ska skötas och kolla upp vattenkvalitén. Inget man behöver tänka på inne i stan (men mitt vatten är mycket godare än kommunalt vatten, så det så!
).
På vintern får vi sköta vår egen snöröjning, men å andra sidan så tycker jag nästan det funkar bättre än att vänta på plogbilarna inne i stan, som alltid är sena och ändå bara kör upp vallar och plogar in ens bil... ;-) Här är det så himla enkelt att om vi vill ha plogat får vi gå ut och ploga, orkar vi inte så får vi skylla oss själva, sen är det inte mer med det.
En annan sak jag tycker är coolt är alla djur som finns här som jag aldrig såg eller hörde inne i stan (korpar, ugglor, havsörn, ejdrar, grävling, fasan, älgar, rävar, harar, rådjur, hjortar, mfl). Och här är djuren klädsamt skygga för människor, istället för fräcka, nonchalanta och urbaniserade som djuren inne i stan är...
Jag skulle kunna fortsätta i evighet, men slutsatsen är i alla fall att jag inte ångrar en sekund att jag flyttade ut från stan!!