Flytta till hus - utekatter

Sv: Flytta till hus - utekatter

Jamen du vet, Fideli har inte katter, hon har björnar (och björnar hoppar väl inte?) :angel:

I så fall är det nog bara klartecken som gäller. Om dom nu är så på dörren direkt dom hör att nån är utanför.
Det problemet har ju dom flesta med innekatter, vare sig man bor i lägenhet eller hus. Risken finns ju även när man bor i lägenhet att porten öppnas eller är öppen.

Endel katthem har börjat med TNR (tror jag det hette), man tar in kastrerar och släpper ut igen. Dom som är väldigt förvildade och tros klara sig ute alltså.

Jag var överdrivet rädd i början när vi flyttade hit till lght, vågade knappt öppna dörren utan att kika in genom brevinkastet. Det är 4 vån ner till porten, men om hon tar sig dit är det verkligen direkt ut på gatan där bussar osv går :o

Nu har jag lärt mig att hon 1) oftast sover i soffan och 2) bara vågar sticka ut huvudet i trapphuset och smyger ut längst med väggen när selen är på. Där vi bodde innan (tvåfamiljshus med trädgård och park utanför) hade hon gärna smitit ut. Å andra sidan skulle det inte göra lika mkt där, det fanns ingen stor väg utan massor av spännande buskar att nosa på istället.

Nu skall vi flytta till något mittemellan, lght i stan, men port till innegård åt ena hållet och park /lugn gata åt andra. Hon skall givetvis inte släppas ut då det är mitt i stan och nära till större väg, men det känns ändå bättre när man kan lalla ut i sele precis utanför dörren utan att bli överkörd av bussen :crazy:

Nej, det är inte samma problem. För i lägenhet är folk medvetna om att katterna inte ska smita ut, i hus på landet släpper folk mer än gärna ut dem för att de förutsätter att det ska vara så...

/snurpe

Kommer ni ha andra folk springandes hos er i huset då? Sätt en lapp på dörren. Allt går att överkomma med lite fantasi, ja det krånglar till det, men det blir inte krångligare än vad ens inställning gör det till. Vill du att det ska vara jobbigt, trist och krångligt så blir det såklart det. Det finns massor av folk som har innekatter i hus, alla bor inte i lägenhet ;)

När nån ska in i min lägenhet med huvudnyckel så sätter jag en lapp på dörren där det står att katterna inte ska släppas ut.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fejt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka