Flytta till hus - utekatter

snurpe

Trådstartare
I sommar flyttar vi till världens finaste hus :love: Jag, sambon, vår häst och våra fyra kissar såklart :banana:

Tanken är att kissarna då ska få bli utekatter (kombinerat med inne givetvis). Hos oss bor det tre huskatter och en maine coon. Det känns självklart att även lilla maine coon-flickan ska få komma ut. Hon älskar att vara ute på balkongen som vi har nu, och jag har inte mage eller lust att låsa in henne någonstans medan alla andra går ut. De tre huskatterna är kastrerade allihopa, men inte Filippa (maine coonen). Tanken är att ge henne p-piller då jag absolut inte vill att hon paras med någon ny bekantskap när hon är ute och rör på sig. Jag vill dock ej kastrera henne då jag ska använda henne inom planerad avel.

Vissa tycker jag är tokig som ska släppa ut henne, men jag varken kan eller vill hålla henne inne. Vad tror ni om detta? Hur hade ni resonerat? Någon mer som har sin/sina raskatter ute?

Här är för övrigt den underbara gården...

/snurpe

Sv: Flytta till hus - utekatter

Nu har jag iofs inga raskatter.
Men jag tycker absolut att katter i möjligaste mån ska få vistas ute.

Risken finns att hon spyr upp sina piller och ändå blir dräktig. Hade du tänkt dig en karriär som uppfödare så är det ingen bra början. Så nej, jag hade inte tagit den risken. Sen medföljer andra problem... Hur gör du när hon är dräktig för att se till att hon inte föder ute? Och när kattungarna kommer, smittorisken är stor, men är hon van att gå ut så kan det bli problem att hålla henne inne under dom följande 12 veckorna.
Du utsätter henne för smittorisker eftersom hon kan bli parad av andra hanar, vilket kan påverka hur pass du är välkommen hos hanar. Du måste ju i så fall testa henne mot dessa, hålla henne inne tills hon löper och då kan du åka iväg. Vilket kan handla om månader. Får du är knappast välkommer hos en avelshane om hon är fritestad men ändå har haft möjligheten att bli parad.

Så det är inte bara att släppa ut, iaf inte när det gäller avelskatter. Bättre i så fall att bygga en stor rastgård åt dom och inte låta dom gå fria alls utanför den. Iaf sålänge du har en fertil.

Jag delar förvisso inte riktigt din åsikt, tycker rastgårdar duger. Men med avelskatter är det lite mer än att bara släppa ut.

Myysigt hus :love: :)
Jag skulle inte släppt ut raskatten löst när du nu ska använda henne i avel. Kanske du kan inhänga en kattgård med leksaker, gömställen och sådant på 12-14 kvadrat där hon får vara?
För det är svårt att hålla en katt inne medans de andra är ute, trust me -i know (därför är alla mina inne nu :) ).

Jag är ju av den åsikten att katter mår allra bäst av att fritt få gå in och ut som de vill, under förutsättning att utemiljön inte är farlig. :)

Men frågan är hur det ska funka när du hade tänkt avla på din raskatt? Tror knappast du kommer att hitta någon som är villig att låta sin hane para sig med henne. :crazy: De flesta raskattsuppfödare tror nog din kisse kommer att dra på sig alla möjliga hemska sjukdomar ute, blir dräktig trots p-pillren, föda ungarna ute osv, något jag ser som att måla fan på väggen. Det ses inte som god djurhållning att låta katter gå ute fritt, helt enkelt, utan man ska ha full kontroll över allt vad katten gör. :o

Kanske kan du kringgå detta genom att skaffa dig en avelshane? Men då får väl han så lov bli inne istället, för det brukar ju inte vara gångbart att en rasren frässe ska få gå runt och fria med traktens alla honkatter... ;)

Svårt. Låt henne gå ut och välja partner själv - satsa på fina,genetiskt friska blandrasungar istället, kanske? :)

Då är det definitivt kört för Snurpes uppfödarkarriär och hon åker ur SVERAK direkt, dvs ingen möjlighet att ställa ut.

Huskattavel är big no-no inom dessa organisationer av förklarliga skäl.

Visst, precis så är det. Om man vill bli ansedd som "seriös uppfödare" av andra som sysslar med raskattsavel, ska man ju absolut inte göra som jag skriver. ;) Raskattsavlare har vissa grundregler som gäller, t ex att katterna får inte gå fritt ute ens om det är säker miljö, man får inte avla fram blandraser osv...

Men det kan man ju strunta i och göra sin egen grej, om man är den typen av människa.

Fina kissungar kommer det säkert att bli i vart fall... :love:

Tror absolut inte man behöver oroa sig för att kattmamman föder ute, inte kommer in och sköter ungarna, osv. Instinkterna ser till att mamman gör allt det hon ska om man bara låter henne. :)

Fast i och för sig kan det ju vara annat med raskatter.:confused: Kanske har de tappat en del, likt hönor som inte vet man ska ligga på äggen?

Hm, jag är helt emot huskattsavel och skulle egentligen vilja avliva alla lösspringande huskatter i vårt land, så detta är något jag aldrig skulle bidra till!

Det får bli rastgård för alla fyra katter antar jag, även om det känns lite tråkigt :(

/snurpe

Jag tror att katterna blir helt nöjda med det. Och det går faktiskt att ha utekatt och innekatt, även om det kanske är bättre att dom är flera som stannar inne. Jag har haft så i 5 år, många uppfödare har det så.
Det finns massor av bilder på fina stora rastgårdar på bl.a SKS, ska kolla om jag hittar dom (om inte du gör det) så får du se att det kan bli riktigt fint.

MissFideli skrev:
Jag delar förvisso inte riktigt din åsikt, tycker rastgårdar duger. Men med avelskatter är det lite mer än att bara släppa ut.

Nä, Jag vet att vi inte tycker lika.

Men hur löser man det praktiskt med alla besökare som kommer att släppa ut dem? En skylt kanske kan hjälpa, men inte hindra.

/snurpe

Snurpe, du skrev: "skulle egentligen vilja avliva alla lösspringande huskatter i vårt land". :eek: :mad:

Om det är så du känner, förstår jag inte varför du skrev hit och frågade oss vad vi tycker? Meningen var väl att åtminstone dina huskatter skulle få vara ute? :confused:

Jag reagerade också på det, men tänkte att hon nog kanske menade okastrerade lösspringande...?

Tillbaka till ursprungsfrågan, jag tycker att den är jättesvår! Jag är "uppfödd" utekattsmänniska som nu har innekatt i stan och bara det tycker jag är tillräckligt svårt :crazy:

Skulle jag bo ute på landet och ha en raskatt som jag vill använda i avel, ja då vete tusan hur jag skulle göra. Bara avelskatter och stora marker - ja en stor gård med träd och grejer i då kanske. Men visst måste det väl finnas uppfödare som låter sina katter gå ut? Eller existerar det inte öht :confused:

Det existerar, men är ytterst ovanligt. Problemen är just smittorna, få hanägare tar emot honor som gått ute och vice versa. Dom flesta avelskatterna testas mot FIV/FelV och om katten efter testerna får gå ut så är ju dom testerna inte giltiga längre.
Att släppa ut fertila är bara dumt, det är för stora risker. Men endel låter sina kastrater gå ut. Dom flesta har dock rastgård.

Jag tänkte nog ställa nån form av bur runt dörren, på insidan. Alltså som 3 kompostgaller eller nått. Iaf när man väntar besök. Eller också får dom man känner lära sig att knacka först och invänta klartecken.

Tillägg: Menar inte en bur som går upp till taket, utan bara ett kompostagaller hög. Katterna kan klättra över, men på den tiden så hinner man oftast in och stänga dörren.

Senast ändrad:

En missformulering: Jag vill avliva alla okastrerade huskatter. Detta för att minska alla hemlösa katter som finns i vårt land. Det är en utopi, men som brukar väcka hårda känslor. Jag älskar mina huskatter, men lider med de som saknar hem. Mina är kastrerade.

/snurpe

Och skillnaden mot raskatterna är huskattens värde. Det är det låga priset som skapar alla hemskheter.

/snurpe

En sådan hoppar mina katter över stillastående ;) Det känns som om de skulle hinna på andra sidan av den genom att höra att det är någon på väg, innan de öppnat dörren.

/snurpe

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fejt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka