Flytta på hus?

wtf

Trådstartare
Mitt drömhus är en gammal missionskyrka eller liknande, ska jag bo i hus så ska jag ha ett sånt annars får det vara :p till sambons stora förtret. haha.

om jag hittar ett sånt hus så står det med all sannorlikhet inte där jag vill bo, kan man flytta på hus?
jag har hört att folk har flyttat på hus, men går det att göra med alla hus som är gjorda av trä? eller bara timmerhus?

dom brukar kunna vara rätt billiga (har sett två till salu under ett par år och båda har kostat mindre än 500´), frågan är ju vad det kostar att flytta på det?
ponera att det går att flytta, kan man köpa en tomt och ställa dit det hur som helst? (bygglov lär man ju ha, eller?)

Sv: Flytta på hus?

Får man flytta kyrkor hur som helst då?

Kan ni inte höra runt med olika byggfirmor och arkitekter eller va de heter om de kan rita så får ni ett nybygge precis där ni vill ha det?

Edit: Såg nu att du bor i Österby, vi är ju typ grannar ;)

Jag har faktiskt bott i en ombygd baptistkyrka som flyttats. Den flyttades dock inte av oss utan det gjordes innan vi köpte, och jag har ingen aning om hur dom bar sig åt.
När det gäller bygglov gäller säkerligen samma regler som när man bygger nytt.

Får man flytta kyrkor hur som helst då?
Frikyrkor är ju inga "riktiga" kyrkor, dvs det är sällan kulturminnen på samma sätt som "riktiga" kyrkor är.

fast det är ju inte samma sak med nytt som gammalt :) det finns liksom ingen historia i ett nytt hus och det känns inte äkta..

jo, jag bor här delvis. jobbar i österby och bor hos föräldrarna när jag jobbar, annars bor jag och sambon i östhammar :)

Jag har för mig att man avhelgar rummet, dvs huset när det inte längre ska användas som kyrka.

Gäller även missionshus - även jag har funderat på att det vore häftigt med takhöjden.
Det har varit reportage i några inredningstidningar med just gamla missionshus.

De är så sant, gården vi hyde i vendel var från 1700-talet och det var så mysigt, spännande, skrämmande, vackert på en gång. Jag älskar också riktigt gamla hus. Gärna så man kan följa historian.

Fick en bok från tierps kommun när jag gifte mig där de står all gammal historia och massa bilder. Fol bara skratta "haha vilken kuuuuul present" men den är super intressant!

tror mamma å pappa har en sån bok, fast om östhammars kommun.
intressant å läsa!

grattis till giftemålet :)

Kolla bara nyheterna dom ska flytta flera BOSTADSOMRÅDEN i Gällivare kommun.... som jag fattat det så har det inte gått bra, husen dom försökt flytta har gått sönder.... :eek: men visst går det flytta hus, vårat går att flytta, det är ju ett "modulhus" eller vad det kallas.... :) Men det är ju ingen gammal missionskyrka eller liknande... :) Varför inte bygga ett timmerhus eller hus i gammal stil? En arbetskamrat till sambon har byggt ett hus i timmer... wow.... "gammalt" i stilen men ändå nytt och fräscht :)

En husflytt kostar ju några hundratusen tyvärr... men kan ju vara värt det om man fyndar typ i någon håla i norrbotten kanske och fraktar ner för samma summa det skulle kosta köpa bara huset söderut? :)

Jag läste för ett tag sedan om en familj som flyttat till Sthlm, köpt en tomt och tagit med sig huset :rofl: ganska smart egentligen :)

satans va dyrt... har för mig familjen som drog från norrbottens inland till sthlm betalade 400 papp för bara flytten.... men dom hade inget lån på huset vill jag minnas.... brukar stå i tidningarna då och då när folk gör så... ganska smart :) och mkt biligare än köpa hus där nere :P

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 800
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 906
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 329
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30